zamknij
REKLAMA
Jak sprzedać samochód? | autofakty.pl

Jak sprzedać samochód? Wbrew pozorom nie jest kwestia oczywista. Sprzedaż używanego samochodu w dobrej cenie to cel każdego właściciela decydującego się na zmianę auta. Jeśli podejdziemy do tematu poważnie taki scenariusz nie musi pozostać w sferze marzeń. Lista czynności jakie musimy wykonać jest jednak długa. Znaleźć klienta to jedno, a sprawić by chciał od nas kupić auto to drugie.

Bez względu na to z jakiego powodu sprzedajemy samochód, plan działania powinien być taki sam. Prace rozpoczynamy od przygotowania przedmiotu sprzedaży, a więc swojego samochodu następnie tworzymy ogłoszenie, a na końcu stosujemy wszystkie dostępne triki marketingowe i sprzedaży bezpośredniej, aby sfinalizować transakcję.

Od czego zacząć przygotowanie auta do sprzedaży?

Prace związane ze sprzedażą samochodu rozpoczynamy od odpowiedniego przygotowania auta. Pierwsze wrażanie jest najważniejsze. Dlatego musimy zadbać o to, aby pokazać wszystkie zalety produktu i w miarę możliwości ukryć mankamenty. Aby sprzedać pojazd za odpowiednią cenę musi być on sprawny techniczne i wyglądać bez zarzutu.

Zlikwidowanie mechanicznych niedociągnięć zazwyczaj sporo kosztuje i niekiedy nie da się ich naprawić samemu. Większe pole do popisu mamy, jeśli chodzi o wygląd auta. Pierwszą czynnością, jaką powinniśmy wykonać jest dokładne wysprzątanie wnętrza, odświeżenie i wyczyszczenie. Tak, aby klient wsiadając do auta czuł się przyjemnie.

Jeśli we wnętrzu znajdują się bardzo zużyte elementy jak dywaniki czy obszycia, można pokusić się o ich wymianę. Warto też wyczyścić tapicerkę i kokpit, aby pokazać że samochód jest zadbany.

Nie należy bać się drobnych inwestycji. Każdy mankament, który w naszym samochodzie zauważy kupujący będzie przemawiał za tym, aby obniżyć wcześniej ustaloną cenę.

Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, rozpoczynamy prace od dokładnego mycia karoserii, felg i elementów plastikowych. Jeśli lakier ma już swoje lata, możemy dodatkowo użyć wosku lub wypolerować samochód, aby nabrał blasku. Jeśli w samochodzie mamy ładne felgi należy sprawić by były czyste i zadbane. Oczywiście wszystko kosztuje, ale pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Jeśli klient na zdjęciach zobaczy, że auto lśni i jest zadbane, prawdopodobnie przymknie oko na inne niedociągnięcie, np. związane ze stanem technicznym samochodu. Tak więc wizyta w profesjonalnej myjni, polerowanie lamp, czy drobne naprawy lakiernicze mogą się opłacić i sprawić, że zainteresowanie naszym ogłoszeniem będzie większe.

„Kupujemy oczami” – dobre zdjęcia auta są na wagę złota

Gdy sprzedajemy samochód, zazwyczaj za pomocą ogłoszeń internetowych, musimy mieć na uwadze, aby odpowiednio pokazać produkt. Ludzie są wzrokowcami, a więc dobre zdjęcia to podstawa sukcesu. Odpowiednio przygotowany samochód musimy dobrze sfotografować. Zanim się za to zabierzemy, warto przejrzeć najbardziej popularne ogłoszenia na portalach aukcyjnych, zobaczyć jak robią zdjęcia fachowcy od sprzedaży i przystąpić do działania.

W tym celu należy wybrać odpowiednią scenerię, poczekać na dobre światło i przede wszystkim użyć profesjonalnego sprzętu fotograficznego. To wszystko jest bardzo istotne. Jeśli jesteśmy posiadaczami ładnie wyglądającego samochodu, zdjęcia muszą to oddawać. Co prawda klient i tak w późniejszym terminie zobaczy pojazd na żywo, ale liczy się pierwsze wrażenie. Wykonując zdjęcia należy pamiętać o pokazaniu auta z każdej perspektywy, zrobienie zdjęć wnętrza i komory silnika. Na końcu należy dobrze obrobić fotografie i wstawić ich możliwie jak najwięcej. Po pierwsze dlatego, żeby klient mógł zapoznać się z produktem. Po drugie widząc dużą ilość zdjęć nabierze zaufania, że samochód rzeczywiście jest idealny.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Ksenony - zrób to sam? Nie bądź Januszem mechaniki!

Przygotowując opis auta, nie zapomnij o najważniejszych faktach

Zdjęcia to jednak tylko połowa sukcesu. Istotne jest także napisanie odpowiedniego ogłoszenia, które zachęci do zainteresowania się naszym autem.

Przede wszystkim treść ogłoszenia musi wskazywać, że samochód sprzedaje osoba prywatna, która o niego dbała. Oprócz standardowych danych typu: rocznik, przebieg, wyposażenie warto napisać wszystko, co może przekonać klienta do wykonania telefonu.

Jeśli posiadamy historię serwisową warto napisać kiedy i co wymienialiśmy, jakie naprawy przechodził samochód. Nie warto natomiast wpisywać nieprawdziwych informacji np. że samochód jest bezwypadkowy, kiedy w rzeczywistości wiemy o tym jakie naprawy blacharskie przechodził. Standardem jest sprawdzanie samochodu przed zakupem w warsztatach, a po takiej wizycie nasze kłamstwo wyjdzie na jaw. Ważne jest, aby podkreślić, że zgodzimy się na sprawdzenie auta w dowolnej stacji diagnostycznej. Taki zapis sprawia, że kupujący nabiera zaufania do nas i stanu naszego samochodu.

Dobrym rozwiązaniem, choć wymagającym więcej czasu i pewnych umiejętności jest nakręcenie filmu video przedstawiającego samochód. To dużo lepsze rozwiązanie od zdjęć, ponieważ możemy pokazać samochód z pracującym silnikiem lub podczas jazdy. Klient więc nie tylko widzi produkt, ale może przekonać się czy rzeczywiście silnik pracuje równo jak w opisie, a podczas jazdy nie słychać np. luzów układu zawieszenia.

Zadbaj o widoczność ogłoszenia

Jeśli samochód mamy już przygotowany do sprzedaży, zdjęcia zrobione a ogłoszenie napisane możemy przystąpić do kolejnego etapu, czyli zamieszczenia ogłoszenia. W obecnych czasach nie musimy korzystać z pośredników (np. komisów) i samemu zabrać się reklamowanie auta na sprzedaż. Wachlarz możliwości dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej jest w zasadzie nieograniczony, wszystko zależy jednak od budżetu.

Jeśli nie chcemy inwestować dużo pieniędzy w ogłoszenia, możemy wybrać wersję budżetową i poszukać darmowych portali gdzie można wystawić samochód na sprzedaż. Warto też odwiedzić fora i grupy poświęcone modelowi samochodu jaki posiadamy. Jeśli np. sprzedajemy subaru z pewnością szybciej znajdziemy kupca w grupie fanów marki niż dając ogłoszenie gdzie popadnie.

Największą skuteczność mają jednak płatne ogłoszenia na największych portalach z ofertami motoryzacyjnymi jak otomoto, gratka, olx czy allegro.

Jeśli zależy nam na czasie możemy dodatkowo zapłacić za wyróżnienie takiego ogłoszenia lub nawet zamieścić reklamę w mediach społecznościowych.

Internet to jednak nie jedyne miejsce, gdzie możemy poszukać amatora na nasze auto. Warto także zamieścić informację o sprzedaży na szybie samochodu, rozpuścić plotkę wśród znajomych czy pojechać na giełdę samochodową. Najlepiej połączyć wszystkie wymienione sposoby, wówczas skuteczność naszych działań będzie większa.

Przygotuj niezbędne dokumenty

Sprzedając samochód musimy mieć komplet dokumentów. I nie chodzi tylko o dowód rejestracyjny czy aktualną polisę ubezpieczeniową. Musimy przekazać nowemu właścicielowi kartę pojazdu, a jeśli samochód posiada instalację gazową także dokumenty związane z tym faktem. Dobrze mieć również książkę serwisową, gdzie prowadzona była cała dokumentacja związana z przeprowadzonymi badaniami i serwisami. Taki dokument poparty fakturami na zakup części czy usług naprawczych sprawi, że potencjalny klient będzie czuł sie komfortowo.
Oczywiście nie można zapomnieć o umowie kupna-sprzedaży.

Tagi: jak przygotować auto do sprzedażyjak sprzedać autojak sprzedać samochódprzygotowanie auta do sprzedaży

1 KOMENTARZt

  1. Bardzo fajny artykuł. Ja swój samochód sprzedałem na otosfera.pl ,pierwszy raz tak zrobiłem, ale jestem zadowolony. Trafiłem przez przypadek na tę stronę, przy szukaniu info na temat sprzedaży samochodów.

DODAJ KOMENTARZ