Narodziny marki Toyota związane są z dwiema osobami – Sakichim Toyodą oraz jego synem Kiichirim. Pierwszy z nich to założyciel spółki, któremu przypisuje się wynalezienie pierwszego w Japonii automatycznego krosna oraz zrewolucjonizowanie branży tekstylnej. Sakichi Toyoda jako przedsiębiorca wyróżniał się na każdym polu – wyznawał zasadę uczciwej pracy, wierzył w oddanie, misję oraz moc eksperymentowania
Narodziny marki Toyota związane są z dwiema osobami – Sakichim Toyodą oraz jego synem Kiichirim. Pierwszy z nich to założyciel spółki, któremu przypisuje się wynalezienie pierwszego w Japonii automatycznego krosna oraz zrewolucjonizowanie branży tekstylnej. Sakichi Toyoda jako przedsiębiorca wyróżniał się na każdym polu – wyznawał zasadę uczciwej pracy, wierzył w oddanie, misję oraz moc eksperymentowania i testowania.
Zarejestrowaną w 1918 roku firmę Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd. przejął po latach syn założyciela. Kiichiro Toyoda odziedziczył po ojcu pasję tworzenia i uwielbienie do urządzeń mechanicznych. Odbyte przez niego podróże po całym świecie (głównie Ameryka i Europa), śledzenie dróg prężnie rozwijającego się rynku samochodowego zaowocowały zmianą profilu odziedziczonej firmy. Japończyk dostrzegł potencjał w branży motoryzacyjnej i postanowił to wykorzystać. W 1933 roku Zakłady Tkackie Toyoda poszerzyły się o wydział samochodowy.
W momencie podjęcia tej decyzji japoński rynek motoryzacyjny nie był duży – zaledwie 80 000 zarejestrowanych pojazdów. Celem Kiichiro Toyody stało się wyprodukowanie samochodu dla mas tj. takiego, na który będzie mógł pozwolić sobie przeciętny odbiorca. Za największą konkurencję uznawano samochody importowane – Forda oraz Chevroleta.
W roku założenia wydziału (1933) skonstruowano pierwszy silnik sześciocylindrowy o pojemności 3389 cm3. Dwa lata później powstał Model A1, czyli prototyp Toyoty. Początkowe sukcesy firma zawdzięcza produkcji pojazdów ciężarowych oraz autobusów, jednak nieustannie trwały prace nad stworzeniem samochodu osobowego, który sprostałby oczekiwaniom społeczeństwa i mieścił się w możliwościach finansowych przeciętnego obywatela.
Wtedy też zmieniono nazwę z „Toyody” na „Toyotę” i zaprojektowano logo firmy – według specjalistów składa się ono z ośmiu elementów (japońska ósemka przynosi szczęście). Dodatkowo dwie środkowe elipsy symbolizują zaufanie i relację między marką a klientami, natomiast otaczający pierścień to nieskończone możliwości i globalne plany firmy. Znaku oraz jego wymowy nie zmieniono do dziś.
W 1936 roku Kiichiro Toyoda zainwestował w ziemię w Koromo-cho. To tam rok później Toyota Motor Co. Ltd. rozpoczęła oficjalną działalność. Firma rozwijała się bardzo szybko – w 1945 roku z 6 różnych fabryk wyszły ponad 3 tysiące samochodów ciężarowych. Wciąż jednak nie było ani jednego samochodu osobowego.
Pod koniec lat 40. zaczął się kryzys Toyoty, która po zniesieniu zakazu produkcji samochodów osobowych przez Ministerstwo Handlu i Przemysłu wypuściła na rynek model Toyoty SA, pierwszy samochód osobowy. Niestety nie zyskał uznania klientów. Sytuacja pogorszyła się, gdy w 1950 roku ponad 2 tysiące pracowników dobrowolnie zrezygnowało z pracy w firmie, która przeciągała moment wypłaty, aby uniknąć masowych zwolnień.
Wszystko miał uratować nowy prezes Taizo Ishida. Modernizacja działów, szukanie rozwiązań, intensyfikacja wysiłków zaowocowały wzrostem produkcji – w trakcie dwóch lat prezesury Ishidy marka wyprodukowała 14 000 pojazdów rocznie. Znaczący wpływ miał na to również rozwój gospodarki. Małe firmy powstające na terenie całej Japonii stwarzały zapotrzebowanie na niewielkie samochody dostawcze. Koniec lat 50. to także start eksportu samochodów Toyoty do USA oraz Brazylii.
Podbój europejskich rynków Toyota rozpoczęła od Danii, następnie przyszedł czas na Finlandię, Holandię, Belgię oraz Szwajcarię. Koniec lat 60. to wejście na rynki w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Austrii i Grecji. Dwadzieścia lat później, po dostosowaniu konkretnych samochodów eksportowych do warunków europejskich (brukowane ulice, kręte drogi itp.) poziom sprzedaży wzrósł do nawet 300 000 sztuk rocznie. Urokowi japońskiej technologii uległy również Stany Zjednoczone. Już w 1976 roku prężnie działało i rozwijało się tam 100 stacji dealerskich Toyoty.
Rok 1982 minął pod znakiem zjednoczenia Toyota Motor Company oraz Toyota Motor Sales. W jego efekcie na rynku pojawiła się Toyota Motor Corporation. Usprawniło to komunikację, podejmowanie decyzji oraz podniosło efektywność działań. W tym roku Toyota opanowała 40 proc. japońskiego rynku motoryzacyjnego. Aby funkcjonować coraz mniej gościnnym dla zagranicznych marek rynku amerykańskim, w 1986 roku założono Toyota Motor Manufacturing USA oraz Toyota Motor Manufacturing Canada.
Do dziś najważniejszym modelem auta osobowego dla „pracowników umysłowych” jest Corolla. Ten samochód wzbudził sensację i pokazał światu, jak powinno się konstruować pojazdy – przebijać jakością konkurencję, oferować ceny dostępne dla przeciętnego obywatela. Sukces, jaki Toyota Corolla odniosła na rynku motoryzacyjnym, sprawił, że roczna produkcja samochodu sięgnęła miliona samochodów rocznie.
Toyota już swoimi początkami pokazywała, że nie boi się innowacyjnych rozwiązań. To pomogło firmie osiągnąć sukces nie tylko w Japonii, lecz także na świecie. Nie bez znaczenia były także wyznawane przez twórców zasady: „jidoka”, czyli system umożliwiający płynną regulację produkcyjną (zwiększanie i zmniejszanie wysokości produkcji w zależności od koniunktury na rynku) oraz „kaizen” – filozofia opierająca się na nieustanym doskonaleniu siebie.
Toyota Yaris to samochód miejski produkowany przez japoński koncern od 1999 roku. Yaris to bezpośredni następca udanego modelu Starlet, zdobywca wielu nagród i tytułów m.in. samochodu roku w 2000 roku. Auto od początku produkcji oferowane jest jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, a także microvan – model Yaris Verso. Miejski model japońskiego producenta stał się jednym z najchętniej kupowanych samochodów segmentu B w Europie. Dziś na rynku dostępna jest już III generacja, a model na przestrzeni lat znalazł ponad 4 mln nabywców. Do napędu niewielkiej Toyoty zastosowano małolitrażowe silniki benzynowe oraz diesle. Od 2012 roku Yaris III generacji występuje także w wersji hybrydowej. Obecnie Toyota Yaris to jeden z liderów segmentu aut miejskich i silna konkurencja dla Volkswagena Polo, Forda Fiesty czy też Renault Clio. Samochód cieszy się dużym zainteresowaniem jako auto nowe oraz używane. Wysoka jakość wykonania, a także bezawaryjność używanych egzemplarzy przekładają się na wysokie ceny na rynku wtórnym.
Toyota RAV4 była pierwszym kompaktowym modelem z segmentu z SUV na świecie. Auto zadebiutowało w Europie i Japonii w 1994, a w Ameryce Północnej w 1995 roku. Japońscy inżynierowie projektując RAV4 chcieli zaspokoić potrzeby kierowców, którzy z jednej strony oczekiwali od samochodu sporej przestrzeni bagażowej, wyższego usytuowania foteli przekładającej się na lepszą widoczność oraz stałego napędu na cztery koła, a z drugiej zwrotności i umiarkowanego zużycia paliwa, jak w aucie kompaktowym. RAV to akronim od „Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive”. Auto jest jednym z najpopularniejszych modeli aut w swoim segmencie i od lat cieszy się sporym zainteresowaniem klientów również na rynku wtórnym. Od chwili rozpoczęcia produkcji na światowy rynek trafiło już ok. 5 mln Toyot RAV4.
Toyota Avensis to samochód klasy średniej produkowany przez japoński koncern od 1997 roku jako bezpośredni następca modelu Toyota Carina. Samochód początkowo oferowano w trzech wersjach nadwoziowych, jako 5-drzwiowy liftback, kombi oraz 4-drzwiowy sedan. Dopiero w ostatniej – III generacji – Toyota zdecydowała, że Avensis sprzedawany będzie tylko w nadwoziach sedan i kombi. Do napędu niemałej Toyoty przewidziano mocne silniki benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu oraz dynamiczne, ale oszczędne diesle opracowane przez markę. Samochód stanowił w gamie modelowej japońskiego producenta bezpośrednią konkurencję dla Hondy Accord, a także europejskich rywali spod znaku Forda Mondeo czy też Volskwagena Passata. Auto na tle innych modeli w segmencie wyróżniało się bogatym wyposażeniem seryjnym oraz ponadprzeciętną trwałością mechaniki. Avensis z generacji na generację stawał się coraz bardziej prestiżowym modelem w segmencie średnim. Dziś na rynku oferowana jest już III generacja Toyoty Avensis, która cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów prywatnych, ale i przede wszystkim flotowych. Używana Toyota Avensis, niezależnie od generacji i wersji silnikowej, uznawana jest za jeden z najmniej usterkowych modeli w swojej klasie. Dziś Avensis stanowi alternatywę dla bardziej uznanych marek niemieckich, ale także wschodzących marek koreańskich, takich jak Hyundai, czy KIA. Auto może konkurować pod względem jakości wykonania i wyposażenia ze wspomnianą już Hondą Accord, Citroenem C5, Oplem Insignia i Fordem Mondeo.
Toyota Corolla to samochód klasy kompaktowej, który schodzi z taśm japońskiego koncernu od 1966 roku do dziś, dzięki czemu jest najdłużej produkowanym modelem Toyoty. Początkowo samochód swoimi wymiarami klasyfikował się do segmentu B, jednak rósł z generacji na generację, aż w 1988 roku zaklasyfikowano go do segmentu C. Auto początkowo wytwarzano w nadwoziach typu sedan, kombi i coupe, aby w kolejnych generacjach ograniczyć się jedynie do nadwozi typu hatchback i sedan. Po wprowadzeniu modelu Auris (przejęła nadwozia hatchback i kombi) w 2007 roku Corolla oferowana jest tylko w nadwoziu 4-drzwiowym. Corolla to w ujęciu globalnym najlepiej sprzedający się samochód w historii motoryzacji. Do 2012 roku kupiono ponad 39 milionów egzemplarzy wszystkich generacji. Począwszy od VII generacji, Corolla wyposażona była w jeden z nowoczesnych silników benzynowych o zmiennych fazach rozrządu lub diesli D4D opracowanych przez Toyotę. Na bazie poszczególnych modeli zbudowano także usportowioną wersje TSport, która charakteryzowała się wzmocnionym silnikiem oraz pakietem zderzaków i spoilerów. Toyotę Corollę niezależnie od wersji silnikowej i nadwoziowej uznaje się za jeden z wiodących modeli w swojej klasie. Dziś jako auto nowe można ją nabyć tylko w nadwoziu sedan, ale poprzednie generacje wciąż oferowane są w nadwoziach typu hatchback i kombi. Dzięki temu ten japoński kompakt cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Auto może konkurować pod względem jakości wykonania i wyposażenia z Hondą Civic, a także Fordem Focusem oraz innymi europejskimi modelami z segmentu C . Obecnie produkowana jest XI generacja Corolli.
Auris to model Toyoty, który zadebiutował w 2007 roku. Nazwa wywodzi się od łacińskiego słowa „aurum”, które oznacza złoto. Na wybranych rynkach Toyota Auris zastąpiła model Corolla w wersji hatchback, a w drugiej generacji również w wersji kombi. W 2010 miał miejsce facelifting pierwszej generacji, a 2012 roku zaczęto produkcję drugiej generacji tego modelu. Z kolei w 2015 roku odświeżono II generację Aurisa.