zamknij
REKLAMA

 

Dębica to marka o silnej pozycji na polskim rynku. Z pewnością wiele razy słyszałeś o oponach Dębica, jest też spore prawdopodobieństwo, że podczas swojej przygody za kółkiem prowadziłeś już auto z oponami tej marki. Oponami budżetowymi, które cenione są nie tylko za niską cenę, ale też za zaskakująco wysoką jakość i trwałość. Od lat opony Dębica są wysoko w rankingach sprzedażowych: szczególnie jeśli chodzi o rozmiary pasujące do aut miejskich i kompaktowych. Co ciekawe, po ogumienie polskiej marki sięgają też właściciele większych pojazdów (segmentów D i F czy minivanów), szczególnie starszych konstrukcyjnie. Pojawia się pytanie, jak przebieg wpływa na zachowanie opon, jakby nie było, budżetowych. Czy opony zimowe Dębica po kilku latach eksploatacji nadal są bezpiecznie i co z komfortem?

Zimowe opony Dębica Frigo 2 cenione są przede wszystkim za zachowanie na śniegu. W tych specyficznych warunkach prześcigają nie tylko konkurentów ze swego segmentu, ale też opony zimowe klas medium i premium. Ale przecież zazwyczaj testom porównawczym poddawane jest ogumienie nowe, stąd pytanie, jak jest z oponami, które posłużyły przez kilka zimowych sezonów. To istotne, zważywszy że właściwie każdy kierowca kupuje opony raz na kilka lat i nie wymienia ich, kiedy bieżnik został zużyty w połowie. Aby móc rzetelnie przetestować używane opony zimowe Dębica, o wsparcie poprosiliśmy Marcina. Marcina, który jest nie tylko kierowcą rajdowym i wyścigowym, ale też utalentowanym konstruktorem oraz – co najważniejsze – prawdziwym znawcą opon!

Używane opony Frigo 2 – jak przebiegały testy?

Dębica to bez wątpienia królowa polskiej zimy. Królowa nie tylko segmentu budżetowego, ale też groźna konkurentka dla arystokratek z bardziej poważanych dynastii. I jak przystało na królową, ma niejedno oblicze. Królowa jest zmienna – zmienia się na lepsze. Warto więc się przekonać, jak prezentują się opony Frigo 2 po czterech zimach. Właśnie zimach, a nie latach, bo Frigo 2 to przecież opony zimowe o nadzwyczajnym zachowaniu na śniegu. 

Dębica Frigo 2 z czteroletnim stażem to główna bohaterka. Role drugoplanowe grają: Skoda Rapid z nadwoziem liftback oraz Marcin, jako tester. Sceneria – zaśnieżone drogi Dolnego Śląska. Są też bohaterki czy wątki poboczne, czyli opony Dębica Frigo, Dębica Frigo HP2 i Sava Eskimo S3+. W tle też są jeszcze opony zimowe Sava Eskimo HP 2. Te pierwsze (Frigo) występują obecnie jako nowe w rozmiarach pasujących aut miejskich, natomiast Frigo HP 2 to bardziej zaawansowana, ale czy zawsze lepsza?, wersja Frigo 2. Brzmi nieco zagmatwanie? Jeśli tak, to Marcin postara się przybliżyć różnice związane z nazewnictwem. Oczywiście to tylko jeden z wielu powodów przemawiających za tym, aby obejrzeć krótki test używanych opon Dębica Frigo 2. 

Używane opony Dębica Frigo 2 – jak zachowują się na śniegu?

Warto przypomnieć, że nowe opony Frigo 2 świetnie zachowują się na śniegu. Pojawia się pytanie, czy podobnie będzie, kiedy bieżnik będzie płytszy o kilka milimetrów? I w jakiej kondycji, z upływem czasu, będą lamelki i nacięcia, które w nowej oponie pod wpływem nacisku tworzą schodki odpowiadające za wgryzanie się w śnieg. 

Na przedstawione wcześniej pytania oraz także na te, które jeszcze nie padły, odpowiedział Marcin w swoim wideo. Możemy tylko pokrótce napisać, że używane opony zimowe Dębica Frigo 2 nadal zapewniają spory margines bezpieczeństwa, ale też wymagają od kierowcy większej rozwagi także na śniegu – wspominane wcześniej nacięcia odpowiadające za wgryzanie się w śnieg na skutek jazdy po suchym asfalcie zużywają się dość szybko, co zmniejsza ich skuteczność. Co ważne, tę niedogodność zauważył też producent i w oponach Frigo HP 2 pod tym kątem jest znacznie lepiej.

Co wybrać: Frigo, Frigo 2 czy Dębica Frigo HP 2

Z pozoru odpowiedź na pytanie z nagłówka jest prosta, czyli najnowszy, najbardziej zaawansowany technologicznie model (Dębica Frigo HP 2). Ale czy na pewno i czy zawsze? Prawidłowa odpowiedź brzmi „to zależy”. Jak rozwinąć tę odpowiedź? 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Tesla Model 3 z dwoma silnikami trafi do produkcji w...

Dlaczego wybrać opony Dębica Frigo?

Dębica Frigo to sprawdzona konstrukcja, o sporym stażu rynkowym. To konstrukcja polecana przede wszystkim kierowcom, którzy zimą często jeżdżą po nieodśnieżonych lub niedostatecznie odśnieżonych drogach. Docenisz je, jeśli mieszkasz gdzieś na południu kraju, szczególnie w górach, z dala od głównych aglomeracji. Trzeba wspomnieć, że obecnie te opony występują w ograniczonej rozmiarówce: przede wszystkim do aut miejskich i starszych kompaktów. Właściwie już znikają ze sklepowych półek i zakup nowych może być problematyczny.

Dębica Frigo 2: świetne na śnieg

Zimowe opony Frigo 2 to opcja idealna na zaśnieżone drogi. Podobnie jak poprzednik, także to opony polecane dla mieszkańców południa Polski. Jeśli więc mieszkasz gdzieś w Bieszczadach, Beskidach, Karkonoszach bądź na Podhalu, będziesz z nich zadowolony. Co istotne, Frigo 2 dostępne jest w szerokiej gamie rozmiarów, także do samochodów o sporych gabarytach. Oczywiście należy mieć świadomość, że budżetowe opony zimowe, nawet tak dobre jak Dębica Frigo 2, mają pewne ograniczenia konstrukcyjne, więc np. na suchym asfalcie nie będą tak dobre, jak droższe opony, ale na śniegu, kolejny raz przypomnijmy, właściwie nie mają sobie równych. Co ciekawe, w niskich temperaturach na suchej nawierzchni lepiej sprawdzą się też opony całoroczne, takie jak np. Dębica Navigator 3. Z czego to wynika? To, co jest atutem na śniegu (głęboki bieżnik, duże natężenie nacięć), jednocześnie negatywnie wpływa na trakcję na wolnej od niego nawierzchni. 

Dębica Frigo HP 2 

Opony zimowe Dębica Frigo HP 2 są najbardziej zaawansowane z całej gamy. Ale czy to automatycznie oznacza, że są najlepsze? Znów odpowiedź brzmi „to zależy”. Zależy więc od czego? Przede wszystkim od warunków panujących podczas zimy. Podczas gdy Frigo 2 (bez HP w nazwie) to znakomite opony śniegowe, to ta wersja polecana jest też na jazdę po suchym i mokrym asfalcie, wolnym od śniegu. Zimowe opony Dębica Frigo HP2 to propozycja dla osób, które mieszkają w aglomeracjach oraz w ich pobliżu, niekoniecznie na południu kraju. Tam, gdzie zima nie zaskakuje zbyt często drogowców, sprawdzą się więcej niż przyzwoicie.

Przeczytaj też: Opony letnie – kiedy należy je wymienić?

Podsumowanie

Opony zimowe Dębica Frigo 2 nawet po kilku latach przebiegu trzeba uznać za bezpieczne. Bezpieczne, ale też jednocześnie z pewnymi ograniczeniami. Trzeba mieć świadomość, że nawet najlepsze opony klasy ekonomicznej, a do tej grupy zalicza się przecież markę Dębica, nie są tak zaawansowane technologicznie jak dużo droższe opony premium. Frigo 2 to interesująca opcja, szczególnie dla mieszkańców południa kraju, którzy zimą często jeżdżą po zaśnieżonych drogach.

 

 

Tagi: jakie opony do autaopony zimowe

DODAJ KOMENTARZ