Koncern Citroën został powołany do życia w 1919 roku przez francuskiego przemysłowca André Gustave Citroëna. W początkowych latach swojej działalności firma zajmowała się produkcją kół zębatych. Co ciekawe, licencja na ich wytwarzanie została przez francuskiego inżyniera zakupiona w Polsce, skąd pochodziła jego matka. Z kolei w okresie pierwszej wojny światowej, w halach fabrycznych Citroëna produkowano
Koncern Citroën został powołany do życia w 1919 roku przez francuskiego przemysłowca André Gustave Citroëna. W początkowych latach swojej działalności firma zajmowała się produkcją kół zębatych. Co ciekawe, licencja na ich wytwarzanie została przez francuskiego inżyniera zakupiona w Polsce, skąd pochodziła jego matka. Z kolei w okresie pierwszej wojny światowej, w halach fabrycznych Citroëna produkowano amunicję na potrzeby francuskiej armii.
Bliski koniec działań wojennych sprawił, że André Citroën zmuszony był zmienić profil swojej działalności. Wybór padł na motoryzację. I tak, w 1919 na rynku zadebiutował pierwszy pojazd z charakterystycznym daszkowym zazębieniem w logotypie – type A. W tym samym roku General Motors negocjował przejęcie Citroëna, ale ostatecznie zrezygnował z tej transakcji. Warto odnotować, że francuski koncern był w ówczesnym czasie drugim, po amerykańskim Fordzie, przedsiębiorstwem motoryzacyjnym, który produkował samochody na masową skalę.
Bardzo szybko w salonach Citroëna pojawiły się kolejne modele – w 1921- model B, a rok później – model C. Francuski koncern w latach 20 XX w. przeżywał bardzo intensywny rozwój. Poza nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, sukces sprzedażowy francuskiej firmy w sporej mierze wynikał również z innowacyjnego w tamtym czasie podejścia do marketingu (w 1925 roku do reklamy koncernu wykorzystano 250 tys. żarówek na wieży Eiffla) oraz obsługi klienta (każdy z pracowników salonu odbywał obowiązkowe szkolenie na temat oferowanych pojazdów).
Gwałtowne wyhamowanie w rozwoju Citroëna nastąpiło w związku z ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym z początku lat 30. Przedsiębiorstwo popadło w długi. Rząd francuski, aby ratować miejsca pracy, nakłonił w 1935 r. firmę Michelin, głównego wierzyciela, do przejęcia kontroli nad koncernem. Pozbawiony realnego wpływu na swoją firmę André Gustave Citroën popadł w depresję, co kilka miesięcy później doprowadziło do jego przedwczesnej śmierci.
Kilka lat po zakończeniu II wojny światowej na rynku zadebiutował model, który okazał się prawdziwym sprzedażowym hitem. Mowa oczywiście o Citroënie 2CV. Prosta konstrukcja, niski koszt zakupu i niedrogi koszt eksploatacji sprawiły, że „brzydkie kaczątko”, jak zwykli określać auto jego przeciwnicy, zyskało status samochodu kultowego. Łącznie wyprodukowano niemal 9 mln egzemplarzy 2CV.
Kolejnym Citroënem, który spotkał się z bardzo ciepłym rynkowym przyjęciem był model DS z 1955 roku. Auto zaprezentowano publicznie po raz pierwszy podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, gdzie wzbudziło powszechne zdumienie. DS „szokował” nie tylko swoimi opływową karoserią, ale również zastosowaniem bardzo zaawansowanych jak na tamte czasy rozwiązań technicznych – hydropneumatycznego zawieszenia, półautomatycznej skrzyni biegów czy tez hamulców tarczowych.
Niemal 20 lat później, w 1974 roku pojawił się następca legendarnego DS, model ZX. Auto, wzorem swojego poprzednika okazał się rynkowym hitem.
Początek XX wieku francuski koncern „przywitał” gamą zupełnie nowych modeli. W 2000 roku zadebiutował Citroën C5, następca Xantii. Dwa lata później w gamie francuskiego producenta pojawił się model C3, który zastąpił wysłużony model Saxo.
W ostatnich latach z koncernu Citroën wyodrębniona została marka DS, która zajęła się produkcja aut klasy premium.
Citroën C4 to następca dość wysłużonego modelu Xsara. Pierwsza generacja zadebiutowała oficjalnie podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 roku. Auto, w związku z współpracą Citroëna i Peugeota w grupie PSA, współdzieliło wiele elementów z modelem Peugeot 307. Francuskiemu kompaktowi udało się w 2005 roku zdobyć 2-gie miejsce na Europejski Samochód Roku, ustępując jedynie Toyocie Prius II generacji. Drugą generacja Citroëna C4 zaprezentowano w 2010 roku. Zaprzestano wówczas produkcji 3-drzwiowego hatchbacka. W ofercie została odmiana 5-drzwiowa oraz wersja sedan. Auto jest produkowane do chwili obecnej.
Model C3, który pojawił się na rynku w 2002 roku, zastąpił produkowany wcześniej model Saxo.
Mniejszy brat Citroëna C3 pojawił się na rynku w 2002 roku. Rok po debiucie C2 zdobył pierwsze miejsce w konkursie na najlepszego europejskiego hatchbacka. Francuski koncern projektując auto, chciał wywołać zainteresowanie przede wszystkim u młodszej klienteli. C2 miał trafić w gusta klientów, którzy szukali małego, ale funkcjonalnego i „zadziornego”, miejskiego samochodu.
W 2001 roku Citroen C5 pierwszej generacji zastąpił model Xantia. Oprócz zupełnie nowego języka stylistycznego, reprezentant klasy średnie francuskiego koncernu, kontynuował tradycje swoich poprzedników w dziedzinie komfortu jazdy i przystępnej ceny zakupu, zwłaszcza na tle niemieckich konkurentów. W 2008 roku zaprezentowano Citroena C5 II generacji. Co ciekawe, auto reklamowano sloganem reklamowym „Citroën C5 — bez wątpienia niemiecki. Made in France” sugerując tym samym większą dbałość producenta o zapewnienie większej niezawodności i eliminacji usterek na którą uskarżali się właściciele poprzedniej generacji. Produkcja Citroena C5 II trwa do chwili obecnej.
Citroën C4 Picasso I generacji zastąpił na rynku Xsarę Picasso – kompaktowego microvana, który przebojem wdarł się pod koniec lat 90. na zachodnie rynki motoryzacyjne. Pierwszej generacji vana opracowanego na bazie modelu C4 w dużej mierze udało się ten sukces powtórzyć. W 2013 roku do produkcji weszła druga generacja C4 Picasso. Auto jest krótsze od poprzedniej generacji, ale ma zwiększony rozstaw osi. Konstruktorom udało się również ograniczyć masę pojazdu.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.