Historia Seata rozpoczęła się w 1950 roku, kiedy hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu, wspólnie z konsorcjum 6 banków oraz Fiatem założyli Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych (hiszp. Sociedad Española de Automóviles de Turismo). Trzy lata później ruszyła produkcja modelu Seat 1400, który powstawał na podstawie licencji włoskiego udziałowca. Cena Seata 1400 w stosunku do ówczesnych zarobków przeciętnego
Historia Seata rozpoczęła się w 1950 roku, kiedy hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu, wspólnie z konsorcjum 6 banków oraz Fiatem założyli Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych (hiszp. Sociedad Española de Automóviles de Turismo). Trzy lata później ruszyła produkcja modelu Seat 1400, który powstawał na podstawie licencji włoskiego udziałowca. Cena Seata 1400 w stosunku do ówczesnych zarobków przeciętnego Hiszpana była relatywnie wysoka, w związku był on dostępny jedynie dla dość wąskiej grupy klientów. Odpowiedzią na rynkowe potrzeby był budżetowy Seat 600, który na Półwyspie Iberyjskim odegrał podobną rolą jak Fiat 126p – upowszechnił i umasowił auta osobowe. W ciągu 17 lat jego produkcji, udało się wyprodukować łącznie ponad 800 tys. egzemplarzy auta. W kolejnych latach iberyjski koncern zaoferował klientom kolejne modele: 124, 127, 850, 1500, 131 oraz 132. Wszystkie były wzorowane na Fiatach, ale Seat już wówczas prowadził działania, które miały doprowadzić do opracowania własnego modelu.
W 1967 Seatowi udało się uzyskać dominującą pozycje wśród wszystkich producentów samochodów osobowych, dostępnych na hiszpańskim rynku, wyprzedzając przy tym Renault i Citroena. Dwa lata wcześniej hiszpańskie auta po raz pierwszy trafiają poza swój macierzysty kraj – są eksportowane do Kolumbii.
W 1973 r. Seat rozpoczyna budowę zaplecza, umożliwiającego samodzielne konstruowanie aut – Centrum Technicznego w Martorell. Obiekt zostaje oddany do użytku w 1975 roku. Z kolei w 1974 Seat staje się posiadaczem, zlokalizowanych w Pampelunie zakładów Landaben, należących wcześniej do postawionej w stan upadłości firmy Authi.
Początek lat 80. XX wieku to coraz większe tarcia na linii Fiat-Seat. Zarzewiem sporu stają się ceny modeli Seata na macierzystym rynku włoskiego producenta. Są one niższe od aut Fiata, co w naturalny sposób budzi opór udziałowca. W efekcie coraz większych napięć pomiędzy obiema firmami, już w 1981 roku Fiat pozbywa się wszystkich posiadanych przez siebie udziałów w Seacie. Już w kolejnym roku zostaje ustanowiona, trwająca po dziś dzień współpraca z Volkswagenem. W kolejnych latach niemiecki koncern kupuje coraz większe pakiety hiszpańskiej spółki, stając się w 1986 większościowym udziałowcem.
Koniec lat 80. to otwarcie się Seata na zagraniczne rynki i coraz ściślejsza współpraca z Volkswagenem. W 1991 na rynku debiutuje Toledo – pierwszy model opracowany przez hiszpański-niemiecki duet.
Zaprezentowany w 2000 koncepcyjny model Salsa zwiastuje nowy język stylistyczny marki, opracowany przez włoskiego projektanta, Waltera de Silvę. W kolejnych latach na rynku debiutują zbliżone do Salsy pod względem designu Toledo, León oraz Altea.
W ostatnich latach Seat zmaga się ze spadkiem popytu na swoje modele, ale marka upatruje szans na odbudowę swojej pozycji w szybszym odpowiadaniu na potrzeby swoich klientów (liczne sportowe warianty swoich aut oraz skoncentrowanie się na segment SUV kosztem słabnącego rynku minivanów).
Ibiza to jeden z najdłużej produkowanych modeli hiszpańskiej marki. Auto zadebiutowało w 1984 orku i, co szczególnie warte podkreślenia, było pierwszym samochodem tej marki, które posiadało nadwozie niebędące kopią któregoś z modeli Fiata (sylwetkę zaprojektował włoski projektant samochodów – Giorgetto Giugiaro). Druga generacja była wyrazem bliskich relacji Seata z niemieckim Volkswagenem, który stał się posiadaczem większościowego pakietu akcji Seata w drugie połowie lat 80. XX wieku. W 2002 została udostępniona trzecia generacja hiszpańskiego auta, która była wyrazem nowego języka stylistycznego obowiązującego w Seacie, wprowadzonego za sprawą włoskiego designera Waltera de Silva. Sześć lat później zaprezentowaną czwartą generację Ibizy, która jest produkowana do chwili obecnej.
Historia Seata Toledo rozpoczęła się w 1991 roku, kiedy zadebiutowała pierwsza generacja tego modelu. Auto było owocem współpracy, jaką hiszpański producent nawiązał z niemieckim koncernem Volkswagen i bazowało na płycie podłogowej Golfa II generacji.
W 1998 roku zadebiutowała druga generacja Seata Toledo, która poza dynamiczniejszą linią stylistyczną oferowała również bogatszą gamę jednostek silnikowych (zwłaszcza mocniejszych motorów benzynowych) i spory, ponad 500-litrowy bagażnik.
Trzecia generacja Toledo pojawiła się w 2004 roku i była całkowitym zaprzeczeniem swoich poprzedników – stanowiła bardzo oryginalne połączenie minivana i sedana. Nie przypadła jednak do gustu klientom. Po pięciu latach od rozpoczęcia produkcji, hiszpański producent wycofał model z produkcji.
Czwarta generacja Seata Toledo pojawiła się w 2012 r. Auto jako bliźniaczy model w stosunku do Skody Rapid jest produkowany do chwili obecnej.
Model Altea pojawił się na rynku w 2004 roku i był pierwszym reprezentantem pojazdów zaliczających się do klasy K, czyli Multi Sport Vehicle. Był to rodzący się w ówczesnym czasie segment sportowych rodzinnych minivanów. Podobnie jak w przypadku Toledo III generacji, również i w tym przypadku nadwozie samochodu opracował włoski projektant, Walter de’Silva.
W 2009 przeprowadzono gruntowny lifting samochodu, w wyniku którego modyfikacjom uległy; przedni zderzak, grill oraz lampy. Produkcję modelu zakończono w 2015 roku. Auto nie ma bezpośredniego następcy.
W 1999 roku w salonach Seata zagościł model León, który stanowił wersję hatchback drugiej generacji Seata Toledo. Auto bazowało na podzespołach Volkswagena, co w połączeniu z dynamiczną, sportową sylwetką, pomogło zyskać sympatię kupujących. W efekcie hiszpański producent odnotował bardzo dobre wyniki sprzedażowe pierwszej generacji Leóna.
W 2005 roku pojawiła się druga generacja, którego stylistyka oraz linia nadwozia jednoznacznie „odcinały” auto od poprzednika i stawiały w jednym rzędzie z modelem Altea.
W 2012 roku zaprezentowano trzecią generację modelu, który stanowi ucieleśnienie nowego języka stylistycznego używanego przez Seata. W ofercie pojawiła się wersja ST, stanowiąca odmianę kombi Leona. W 2014 do wersji „cywilnych” dołączyła sportowa odmiana Cupra, w 3- i 5-drzwiowej odmianie.
W połowie lat 90. XX wieku trzech producentów, Volkswagen, Ford i Seat postanowiło połączyć siły, konstruując pełnowymiarowego vana. W ten sposób w 1995 roku zadebiutowały na rynku Volkswagen Sharan i Ford Galaxy, a rok później dołączył do nich Seat Alhambra. Auta były niemal identyczne i w głównej mierze odróżniał je znaczek na masce i drobne detale. Kiedy pierwsze egzemplarze Alhambry schodziły z taśmy montażowej, żaden z hiszpańskich konstruktorów auta nie przypuszczał zapewne, że model będzie na rynku obecny przez niemal 15 lat (w 2000 zmodernizowano kokpit oraz przód auta).
W 2010 roku zaprezentowano drugą generację Alhambry, która wzorem swojej poprzedniczki, była niemal wierną kopią Volkswagena Sharana drugiej generacji. W 2015 r. przeprowadzono lifting Alhambry II, w wyniku czego auto zyskało m. in. nowe lampy przednie, wykonane w technologii LED oraz nową paletę silników.