Renault należy do jednego z najstarszych producentów samochodów. Założycielem firmy był Louis Renault, który już od dziecka fascynował się motoryzacją. W 1898 roku założył w posiadłości rodziców warsztat, gdzie pracował nad silnikami Panhard i wspólnie z bratem zbudował swój pierwszy samochód na podstawie pojazdu marki De Dion-Bouton. Rok później z braćmi Marcelem i Fernandem oficjalnie
Renault należy do jednego z najstarszych producentów samochodów. Założycielem firmy był Louis Renault, który już od dziecka fascynował się motoryzacją. W 1898 roku założył w posiadłości rodziców warsztat, gdzie pracował nad silnikami Panhard i wspólnie z bratem zbudował swój pierwszy samochód na podstawie pojazdu marki De Dion-Bouton. Rok później z braćmi Marcelem i Fernandem oficjalnie założył spółkę Société Renault Frères, nad którą przejął pełną kontrolę w 1908 roku. W 1909 roku firma zmieniła nazwę na Les Automobiles Renault (Samochody Renault). Louis Renault wyposażał produkowane samochody w skrzynię biegów z przesuwnymi kołem zębatym według własnego, opatentowanego projektu.
Podczas pierwszej wojny światowej Renault produkował oprócz samochodów także silniki lotnicze, samoloty, samochody transportowe, czołgi i amunicję. Po zakończeniu działań wojennych znowu poświęcił się produkcji aut cywilnych, która ponownie została wstrzymana z powodu drugiej wojny światowej.
W 1947 roku (trzy lata po śmierci Louisa Renault) w czasie paryskiego Salonu Samochodowego firma Renault zaprezentowała prototyp czterodrzwiowej limuzyny. Renault 4CV wyróżniał zamontowany z tyłu silnik o pojemności 747 cm³ i trzybiegowa przekładnia. Pojazd był tani i szybko stał się popularny. W 1950 roku do produkcji wprowadzono kolejny model – Renault Frégate.
Lata 50. i 60. to dynamiczny rozwój produkcji nowych modeli aut. W 1954 roku firma zanotowała 1 mln wyprodukowanych samochodów (po 1945 roku) i 2 mln od 1898 roku. Pojazdy marki Renault goszczą również na wyścigach takich jak 24-godzinny LeMans, w którym w 1951 roku model 4CV zdobył pierwsze miejsce w swojej klasie (ostatni Renault 4CV wyprodukowano w 1961). W tym samym roku rozpoczęto produkcję Renault 4 z przednim układem napędowym i pierwszym na świecie hermetycznie zamkniętym układem chłodzenia. Zaprezentowany w 1965 roku na genewskim salonie samochodowym Renault 16 był pierwszym modelem uhonorowanym tytułem „The car of the year”. W 1968 roku rozpoczęto produkcję Renault 6. Kolejny model – Renault 12 wszedł do produkcji w 1970 roku, a jego silnik jako pierwszy w gamie samochodów marki Renault umieszczony był z przodu przed skrzynią biegów. Renault zaprezentował w 1974 roku pierwszy od 35 lat francuski silnik V6 dzięki współpracy z Peugeotem i Volvo. Z początkiem lat 80. Renault zaczął produkować samochody średniej wielkości – Renault 9 i Renault 11. W 1984 roku na rynku pojawia się rodzinny Renault Espace.
Lata 90. to czas przełomowy w historii Renault. W 1994 roku akcje Renault pojawiają się na giełdzie. Pięć lat później Renault może nadal pochwalić się silną pozycją producenta samochodów osobowych i dostawczych w Europie. Rok 1999 to kluczowy moment dla firmy, która podpisuje z Nissanem umowę o międzynarodowej współpracy, dzięki czemu powstaje czwarty pod względem wielkości światowy koncern motoryzacyjny. To również czas modernizacji wyglądu wszystkich modeli Renault Mégane, wprowadzenia do produkcji nowego modelu – kombi Renault Mégane (Grandtour) i przejęcia kontroli nad rumuńską Dacią (wykupioną w 2004 roku).
W 2001 roku rodzina Renault powiększa się o nowe modele: osobowe – Avantime, Thalię oraz Lagunę II i dostawczego Trafica. Rok później do sprzedaży wchodzi Renault Espace IV i Renault Mégane II, który zdobywa pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP w Polsce. Ponadto samochody Renault wracają na tor wyścigowy Formuły 1. Od 2003 do 2008 roku firma wprowadza kolejne modele do sprzedaży: Renault Kangoo (po modernizacji), Mègane III generacji (hatchback i coupe), Laguna Coupe, Thalia, Kangoo oraz Kangoo Compact.
W 2009 roku Renault prezentuje 4 modele samochodów z napędem elektrycznym: Kangoo Z.E., Fluence Z.E. oraz auta koncepcyjne Zoe Z.E. i Twizy Z.E. W 2014 roku Renault-Nissan sprzedaje swój 200-tysięczny samochód elektryczny na świecie. Obecnie w ofercie Renault dostępne są trzy modele aut elektrycznych: Zoe, Kangoo Z.E. i Twizy.
Renault przez wiele lat swojej historii słynął przede wszystkim z produkcji „oszczędnych” aut z silnikami niewielkiej pojemności. Dziś zatrudnia ponad 140 tys. pracowników i zajmuje się produkcją samochodów osobowych i sportowych, ciągników rolniczych oraz wagonów kolejowych. Jednym z najchętniej kupowanych modeli Renault w Polsce jest Clio i Mégane.
W ofercie marki znajdziemy obecnie auta osobowe: Twingo, Clio, Mégane, Fluence, Scenic i Laguna; suvy – Captur, Kadjar i Koleos, a także sportowe modele Clio i Mégane oraz samochody dostawcze.
Renault Clio to samochód miejski produkowany przez francuski koncern od 1990 roku. Clio to bezpośredni następca udanego modelu Renault 5. Nowy model był pierwszym od lat 60. samochodem spod znaku rombu, przy którym marka zrezygnowała z nazewnictwa symbolami liczbowymi. Miejskie Clio od początku produkcji sprzedawano w nadwoziu typu hatchback z uwzględnieniem podziału na wersję 3 i 5-drzwiową. Producent stosuje do napędu nieduże silniki benzynowe oraz diesle, które obok niezłych osiągów cechują się niskim spalaniem. Renault Clio to samochód przednionapędowy, a w zależności od generacji moc przenoszona jest za pośrednictwem manualnej lub automatycznej skrzyni biegów.
W trakcie 25-letniej historii modelu koncern Renault zaprezentował 4 generacje, a sam samochód stał się najchętniej kupowanym modelem w historii francuskiej motoryzacji. Clio I, II, III, IV generacji na przestrzeni lat znalazło 11 milionów nabywców i jako jedyny samochód zdobyło tytuł European Car of the Year 1991 i 2006. Dziś Renault Clio to jeden z liderów segmentu aut miejskich i silna konkurencja dla Skody Fabii, Forda Fiesty czy też Volkswagena Polo. Samochód cieszy się dużym zainteresowaniem jako auto nowe oraz używane.
Renault Megane to samochód klasy kompaktowej produkowany przez francuski koncern od 1995 roku. Samochód został zaprezentowany jako bezpośredni następca wysłużonego modelu Renault 19. Renault od początku produkcji wytwarzano w 4 wersjach nadwoziowych, jako sedan, hatchback, kombi oraz cabrio. W pierwszej generacji do napędu służyły jednostki napędowe znane z innych modeli Renault, m.in. Clio i Laguny, o mocach od 70 do 147 KM oraz diesle o mocach od 64 do 98 KM. Z generacji na generację gama silników rosła, a wraz z nią moc, która w najmocniejszych wersjach przekracza 200 KM. Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji Megane dodano też wersję Sport charakteryzującą się się wzmocnionym silnikiem oraz pakietem zderzaków i spoilerów. Renault Megane niezależnie od wersji silnikowej i nadwoziowej uznawane jest jeden z wiodących modeli w swojej klasie. Na przestrzeni lat Renault Megane znalazło ponad 6 mln nabywców. Za modelem przemawia dobry stosunek ceny do jakości oraz niskie ceny ewentualnych napraw serwisowych. Dzięki temu ten francuski kompakt cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Auto może konkurować pod względem jakości wykonania i wyposażenia z Oplem Astrą oraz Fordem Focusem. Obecnie produkowana jest III generacja Megane.
Renault Scénic to pierwszy van klasy średniej należący do francuskiego producenta. Początkowo model sprzedawany był jako wersja nadwoziowa modelu Megane. Zresztą to z tym modelem Scénic I generacji dzieli płytę podłogową oraz silniki. W teście zderzeniowym EuroNCAP uzyskał wynik 4 gwiazdek. Dopiero od II generacji Scénic stał się oddzielnym modelem w gamie Renault. Francuski koncern do napędu modelu stosował silniki benzynowe i diesla znane z innych samochodów marki, m.in. Megane i Laguna. Z czasem do gamy modelowej wprowadzono przedłużoną wersję Grand, która miała dwa dodatkowe miejsca w 3 rzędzie. Przybył też uterenowiony model Conquest z napędem 4×4 realizowanym za pośrednictwem sprzęgła Haldex. Odznacza się on dołączaną tylną osią w przypadku poślizgu kół przednich, podwyższonym zawieszeniem oraz większymi kołami i terenowym pakietem stylizacyjnym. Renault Scénic niezależnie od wersji silnikowej i nadwoziowej uznaje się za jeden z wiodących modeli w swojej klasie. Na przestrzeni lat Renault Scénic nabyło ponad 3 mln klientów. Za modelem Scénic przemawia dobry stosunek ceny do jakości oraz niskie koszty ewentualnych napraw serwisowych. Dzięki temu ten francuski minivan cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Auto może konkurować pod względem jakości wykonania i wyposażenia z Citroenem C4 Picasso.
Renault Laguna to samochód klasy średniej produkowany przez francuski koncern od 1994 roku jako bezpośredni następca modelu Renault 21. Samochód oferowany był w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 5-drzwiowy liftback oraz kombi. Dopiero w ostatniej – III generacji dołączyło nadwozie typu coupe. Laguna od początku produkcji stanowiła konkurencję w klasie średniej dla modeli Toyoty, Peugeota, Citroena oraz Forda. Auto na tle innych modeli w segmencie wyróżniało się nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, które na przestrzeni lat okryły Lagunę złą sławą. Usterkowość systemów elektronicznych (w szczególności II generacji modelu) sprawiło, że przez złośliwych nazywana była „królową lawet”. Bez względu na ten fakt Laguna jako nowe auto cieszyła się popularnością wśród klientów ze Starego Kontynentu. Co więcej – Renault Laguna II to pierwszy samochód osobowy dostępny w Europie, który otrzymał pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Niezależnie od wersji silnikowej auto na rynku polskim uznawane jest za jeden z najbardziej usterkowych modeli w swojej klasie. Na szczęście zdania są podzielone, ponieważ egzemplarze bez skomplikowanych systemów elektronicznych nie przysparzają swoim użytkownikom problemów. Za zakupem używanej Laguny przemawia dobry stosunek ceny do jakości. Za cenę używanej Laguny można zakupić auto niemieckiego lub japońskiego producenta, ale będzie ono o 2 – 3 lata starsze. Dzięki temu francuska konstrukcja cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Auto może konkurować pod względem jakości wykonania i wyposażenia z Citroenem C5 oraz Fordem Mondeo.