Marka Honda oficjalnie powstała w 1948 roku, ale jej korzenie sięgają znacznie wcześniej, kiedy to w 1947 roku założyciel marki Sōichirō Honda produkował pierwsze na świecie rowery napędzane silnikiem benzynowym o pojemności 50 cm3. Motorowery pod marką Honda Motor Co Ltd. były oficjalnie sprzedawane i eksportowane m.in. na Tajwan oraz rynek koreański i chiński. Pierwszy
Marka Honda oficjalnie powstała w 1948 roku, ale jej korzenie sięgają znacznie wcześniej, kiedy to w 1947 roku założyciel marki Sōichirō Honda produkował pierwsze na świecie rowery napędzane silnikiem benzynowym o pojemności 50 cm3. Motorowery pod marką Honda Motor Co Ltd. były oficjalnie sprzedawane i eksportowane m.in. na Tajwan oraz rynek koreański i chiński. Pierwszy prawdziwy motocykl Hondy trafił do oferty w 1949 roku. Był to model Dream D z dwusuwowym silnikiem o pojemności 98 cm3, osiągający prędkość 37 km/h. Sukces sprzedażowy jednośladu przyczynił się do otwarcia nowych fabryk, w których mogły powstawać nowe projekty, a w tym samochody.
W 1953 roku z taśm montażowych Hondy zjechał pierwszy pojazd. Model o nazwie T360 grał rolę lekkiego samochodu dostawczego z dwuosobową kabiną pasażerską. Do napędu posłużył 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 356 cm³ i mocy 30 KM. Lekka konstrukcja nadwozia w połączeniu z niewielkim silnikiem oferowała wystarczające osiągi jak na warunki drogowe panujące w tamtym czasie w Japonii.
Pod koniec lat 50-tych otwarto pierwszą w USA filię koncernu w Los Angeles pod nazwą American Honda. W tym czasie rozpoczęto również konstrukcję aut sportowych, co wiązało się z osobistą pasją Sōichirō Hondy do motorsportu. Pierwszym seryjnie wyprodukowanym modelem była Honda S500. Ten niewielki, dwuosobowy kabriolet napędzany był przez 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 531 cm³ i mocy 44 KM. Za przeniesienie napędu odpowiadała 4-biegowa manualna skrzynia biegów, która przekazywała moment napędowy na tylną oś. Tak skonfigurowany samochód osiągał prędkość maksymalną 129 km/h. Początek lat 60. to również okres, w którym Honda zaangażowała się w wyścigi Formuły 1. Fabryczny zespół Hondy już w 1965 roku za sprawą stworzonego bolidu i kierowcy Richiego Ginthera stają na najwyższym miejscu Formuły 1. Marka święciła również sukcesy w latach 80., współpracując z zespołami Williamsa i McLarena.
W 1965 roku debiutuje Honda S800, która została wyposażona w jednostkę napędową o pojemności 791 cm3 i mocy 70 KM. Następnym autem w gamie modelowej była Honda N360 z napędem na przednią oś. W 1972 roku marka stworzyła swój pierwszy seryjnie produkowany samochód kompaktowy – model Civic, który mógł być napędzany jednym z sześciu silników benzynowych o mocach od 50 do 70 KM. Jednak to silnik o pojemności 1500 cm³ wykonany w technologii CVCC stanowił największy powód do dumy dla Hondy. Spełniał on amerykańskie normy czystości stawiane spalinom bez użycia dodatkowych systemów poprawiających ich jakość, a także uzyskał najniższe spalanie wśród aut sprzedawanych w USA. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1974 samochód zajął 3. pozycję. Pierwsza generacja Hondy Civic cieszyła się tak dużym zainteresowaniem, że już w 1976 roku produkcja auta osiągnęła milion egzemplarzy. Honda była też w tym czasie najlepiej rozwijającą się firmą w historii japońskiego przemysłu.
Połowa lat 70. to kolejny przełom w historii Hondy. W 1976 roku na rynku pojawia się pierwsza generacja modelu Accord. Początkowo pojazd produkowano jako samochód kompaktowy o nadwoziu typu hatchback i przez wiele lat był on najlepiej sprzedającym się autem japońskim na terenie USA. W 1978 roku wprowadzono do produkcji pierwszy typowo sportowy model Hondy. Mowa tutaj o Hondzie Prelude. 3-drzwiowe coupé lub cabrio mogły być napędzane 80 lub 90-konnym silnikiem benzynowym, co w połączeniu z lekkim nadwoziem sprawiało, że samochód prezentował sportowe osiągi. W czteroletnim okresie produkcji sprzedano 171 829 sztuk auta.
W 1982 roku Honda jako pierwsza japońska marka otworzyła fabrykę w Stanach Zjednoczonych. Produkowane w niej modele przeznaczone były na tamtejszy rynek. W tym samym czasie Honda stała się właścicielem marki Rover, czego efektem jest kilka bliźniaczych modeli np.: Honda Civic IV generacji oraz Rover 200 i 400. W marcu 1986 roku Honda Motor Company postanowiła sprzedawać w USA swoje samochody nie tylko pod marką Honda, lecz także pod bardziej luksusową marką Acura. Nowa marka miała być konkurencją dla Lexusa, Infiniti, a także Mercedesa i BMW. Rok 1988 bez wątpienia należał do Hondy. Marka jako pierwsza na świecie stworzyła silnik z układem elektronicznie sterowanych faz rozrządu i skoków zaworów – VTEC. Jednostka napędowa odznaczała się doskonałymi osiągami oraz niższym zużyciem paliwa i emisją spalin.
W latach 90. Honda położyła nacisk na rozwój alternatywnych technologii napędowych w motoryzacji, a w 1996 roku przedstawiła pierwszy model zasilany bateriami metalowo-niklowymi. Dobre wyniki w testach sprawiły, że już rok później do sprzedaży trafiło czteroosobowe auto elektryczne EV Plus. W 1998 roku dopuszczono do sprzedaży pierwszy model zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG), a Honda zajęła się opracowywaniem silników wysokoprężnych. Na efekty trzeba było czekać aż pięć lat, gdyż niezwykle dynamiczny i trwały silnik i-CTDi został zaprezentowany dopiero w 2003 roku. Kolejne lata obfitowały w rozwój technologii hybrydowych, czego owocem jest Honda CR-Z – sportowe coupé napędzane silnikiem spalinowo-elektrycznym.
Aktualnie Honda to czwarty pod względem wielkości producent samochodów na świecie. Marka jednak postanowiła wycofać niektóre modele z rynku europejskiego, np. Accord, i prowadzić ekspansję na rynku Stanów Zjednoczonych, gdzie zbudowała bardzo silną pozycję. Lista modelowa Hondy ogranicza się na polskim rynku do kilku strategicznych segmentów. W klasie samochodów miejskich dostępny jest model Jazz, klasa średnia to model Civic, klasa wyższa – Accord, który powoli zostaje wycofywany z oferty. Najbardziej rozwojowy i popularny segment SUV zasila Honda CR-V.
Honda Accord to samochód klasy średniej wytwarzany od 1976 roku. Od początku produkcji model dostępny jest na wszystkich rynkach, ale w zależności od miejsca sprzedaży różni się designem zewnętrznym oraz silnikami. Model Honda Accord sprzedawano w kilku wersjach nadwoziowych w zależności od rynku i generacji. Wersja sedan była przez 15 lat najlepiej sprzedającym się japońskim samochodem na terenie Stanów Zjednoczonych. W Europie model nie odniósł nigdy aż tak wielkiego sukcesu, ale stanowił silną konkurencję dla modeli takich, jak Mazda 6, Toyota Avensis czy też Volkswagen Passat. Klienci cenili Hondę Accord za wysoką jakość wykonania oraz dopracowane silniki benzynowe i nowoczesne diesle, które pojawiły się w dwóch ostatnich generacjach. Honda przygotowała również w poszczególnych generacjach Accorda Type-R charakteryzujący się silnikiem o pojemności 2,2 l DOHC VTEC o mocy 212 KM. Wysoki poziom bezawaryjności oraz ogólnie wysokie ceny nowych egzemplarzy Hondy Accord mają również swoje odbicie na rynku wtórnym. Zadbane egzemplarze Hondy Accord są o nawet 20 proc. droższe od swoich konkurentów.
Honda Civic to samochód klasy kompaktowej wytwarzany od 1972 roku i sprzedawany w Japonii, Stanach Zjednoczonych oraz Europie. Model od początku dostępny był w nadwoziu hatchback oraz kombi. W kolejnych generacjach wprowadzono też wersje sedan i coupé. W zależności od miejsca sprzedaży Civic oferowano w różnych wersjach stylistycznych, jak również silnikowych. Model ten jest obok Volkswagena Golfa jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w historii motoryzacji. Od początku produkcji klienci pokochali go za wysoką jakość wykonania oraz dobre osiągi. Pierwsze modele skierowane były do ludzi szukających prostego i niezawodnego samochodu do przemieszczania się z punktu A do B. Kolejne modele ewoluowały w stronę samochodów przeznaczonych dla entuzjastów nieco bardziej sportowej jazdy. Tak narodził się też sportowy Civic Type-R, który zapoczątkował erę japońskich hot hatchy konkurujących prekursorami, takimi jak Volkswagen Golf GTI czy też Opel Astra OPC. Obecnie Honda Civic to ekstrawagancki kształt karoserii nazywany potocznie UFO, nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne. Wysoki poziom bezawaryjności oraz dobre właściwości jezdne mają również swoje odbicie na rynku wtórnym. Zadbane egzemplarze Hondy Civic są wyraźnie droższe od swoich konkurentów. Poszukują ich klientów ceniących sobie niezawodność.
Honda CR-V to samochód sportowo-użytkowy wytwarzany przez japoński koncern od 1995 roku. Bazę samochodu stanowi model Civic – z niego pochodzi płyta podłogowa oraz część silników i kilka rozwiązań technicznych. Już pierwsza generacja była niezwykle udanym i popularnym na rynku samochodem, który stanowił trzon światowej sprzedaży samochodów terenowych spod znaku Hondy. Honda CR-V od początku łączona jest mocnymi jednostkami benzynowymi oraz diesla, dzięki czemu można ją nazwać jednym z najlepiej prowadzących się japońskich samochodów typu SUV. Obecnie na rynku oferowana jest już czwarta generacja Hondy CR-V, która stanowi niezwykle silną konkurencję w swojej klasie. Model ten jest niezwykle często wybierany jako alternatywa dla Toyoty RAV4, Skody Yeti oraz Forda Kuga. Wysokie ceny Hondy CR-V jako samochodu nowego oraz wysoki poziom niezawodności sprawia, że nawet używane modele są o 20 proc. droższe od konkurencji.
Honda JAZZ to mały samochód miejski wytwarzany przez japoński koncern od 1981 roku. Pierwsza generacja oferowana była tylko w Japonii i Stanach Zjednoczonych, ale kolejne modele rozprowadzano również na innych rynkach, a w tym w Europie. Samochód poza Starym Kontynentem sprzedawany był pod nazwą FIT, co miało podkreślić niewielkie rozmiary karoserii. Obecnie na rynku oferowana jest już czwarta generacja Hondy JAZZ, która stanowi niezwykle silną konkurencję w swojej klasie. Model ten jest w Europie często wybierany jako alternatywa dla Toyoty Yaris, Skody Fabii oraz Forda Fiesty. W Polsce ze względu na wysokie ceny nie cieszy się zbyt dużą popularnością jako samochód nowy, ale jest poszukiwany na rynku wtórnym. Klienci cenią go za nieskomplikowaną konstrukcję, a przy tym wysoki poziom niezawodności i bezpieczeństwa.
Honda Prelude to samochód w nadwoziu coupé wytwarzany przez japoński koncern od 1978 do 2001 roku. Na przestrzeni 23 lat powstało pięć generacji sportowej Hondy, która w zamyśle japońskiego producenta miała stanowić alternatywę dla Toyoty Celica, Forda Probe i Mitsubishi Eclipse. Samochód od początku dostępny był w 2-drzwiowym nadwoziu coupé. Wyjątek stanowiła I generacja modelu, którą sprzedawano na rynku amerykańskim również w wersji cabrio. Honda do napędu Prelude stosowała najmocniejsze jednostki benzynowe, które aktualnie posiadała. Dzięki temu samochód cechował się sportowymi osiągami, ale także ponadprzeciętną trwałością. Aktualnie Honda Prelude staje się samochodem o statusie kolekcjonerskim. Przez 23 lata produkcji modelu łącznie sprzedano 826 082 egzemplarzy.
Honda Legend czwartej generacji została wprowadzona do produkcji w 2004 roku. Model całkowicie zmieniono – otrzymał bardziej sportową oraz dynamiczną sylwetkę. Honda tym samym zaprzestała walki z Mercedesem na rzecz konkurencji z limuzynami o bardziej sportowych osiągach, jak chociażby BMW. Nowa Honda Legend była sprzedawana tylko w nadwoziu sedan. Do napędu mógł posłużyć jeden z dwóch silników benzynowych V6 o tej samej mocy 295 KM. W 2005 roku auto zdobyło tytuł japońskiego pojazdu roku, a w 2008 roku przeszło niewielki facelifting. W samochodzie zmieniono: atrapę chłodnicy, maskę silnika, zderzaki, reflektory przednie, światła przeciwmgłowe oraz tylne lampy wyposażone w diody LED. Produkcja Hondy Legend czwartej generacji trwała 8 lat i zakończyła się w 2012 r. Honda nie wprowadziła następcy tego modelu. Postanowiono, że kolejna generacja będzie sprzedawana pod marką Acura o oznaczeniu RLX.