Marka Hyundai powstała w 1947 roku. Jej założyciel to Chung Ju-Young, który pierwotnie nazwał przedsiębiorstwo HYUNDAI Engineering and Construction. Firma była wówczas największym koncernem budowlanym w Korei Południowej i nie miała nic wspólnego z produkcją samochodów. Dopiero po 20 latach od powstania marki (w 1967 roku) wyodrębniono w ramach koncernu spółkę Hyundai Motor Company. Pierwotnie
Marka Hyundai powstała w 1947 roku. Jej założyciel to Chung Ju-Young, który pierwotnie nazwał przedsiębiorstwo HYUNDAI Engineering and Construction. Firma była wówczas największym koncernem budowlanym w Korei Południowej i nie miała nic wspólnego z produkcją samochodów. Dopiero po 20 latach od powstania marki (w 1967 roku) wyodrębniono w ramach koncernu spółkę Hyundai Motor Company. Pierwotnie nowo powstała marka miała specjalizować się w produkcji maszyn budowlanych, ale ze względu na dużą konkurencję na rynku szefowie firmy zmienili plany. Nowoczesne zaplecze technologiczne oraz wieloletnia wiedza stanowiły solidny potencjał do wejścia na rynek motoryzacyjny.
W 1969 roku Hyundai nawiązał współpracę z innym koncernem – marka Ford sprzedała licencję do produkcji modelu Cortina opartego na Fordzie Taunusie. Z biegiem lat koreańska marka zbierała doświadczenie i środki do tego, aby opracować własny samochód. Dzięki pracy inżynierów już w 1974 roku w czasie targów motoryzacyjnych w Turynie zaprezentowano Hyundaia Pony. Był to pierwszy samodzielnie opracowany model samochodu osobowego. Jego karoseria została zaprojektowana przez znanego włoskiego projektanta Giorgio Giugiaro z firmy Italdesign. Produkcja rozpoczęła się w 1975 roku, a model odniósł znaczący sukces sprzedażowy w Korei Południowej, jak również państwach ościennych. Zainteresowanie modelem Pony było tak duże, że marka zdecydowała się na jego eksport do Europy. Na początku do Holandii oraz Belgii, później także do Grecji, gdzie również cieszył się dużym zainteresowaniem.
W latach 80. Hyundai staje się liczącą na świecie marką motoryzacyjną o niezwykle dużym potencjale rozwojowym. W 1984 roku koreański producent buduje w Ulsan największą fabrykę samochodów osobowych, która może wyprodukować nawet 1,5 mln aut rocznie. W tym czasie wprowadzono też drugą generację modelu Pony. Ta powtórzyła sukces poprzednika i sprzedała się w ilości 500 000 tys. egzemplarzy na całym świecie. W 1986 roku Hyundai wprowadził na rynek USA model Excel, który szybko stał się tanim samochodem dla mało wymagających i mniej zamożnych klientów. Pomimo tego samochód cieszył się dużą popularnością i stanowił jeden z filarów Hyundaia w Ameryce Północnej. Konstrukcje projektowane przez Hyundaia nie były bardzo zaawansowane, dlatego marka poszukiwała nowych rynków zbytu. Szczególnie łakomym kąskiem stała się Europa Środkowo-Wschodnia, gdzie koreańska firma dostrzegła duży potencjał i zapotrzebowanie na nowe, niedrogie samochody. Hyundai nie musiał czekać długo na efekty – już w 1995 roku w Europie sprzedano ponad 200 tysięcy aut. Ten kontynent był dla marki największym eksportowym rynkiem zbytu. Duży udział w zakupie modeli Hyundaia miała Polska, gdzie sprzedano ponad 25 tys. samochodów.
Koniec lat 90. to przełom dla marki. W 1999 roku Hyundai wykupił 51 proc. udziałów marki KIA. W ten sposób powstała największa koreańska firma motoryzacyjna – Hyundai-Kia Automotive Group z siedzibą w Seulu. W 2000 roku DaimlerChrysler przejął 10% akcji Hyundai Motor, a w 2002 roku zawiązana została spółka z chińskim koncernem BAIHC. Dzięki temu koncern Hyundai-Kia Automotive Group mógł pochwalić się wielomilionowym budżetem, który w dużej części postanowiono przeznaczyć na rozwój firmy. W 2003 roku Hyundai Motor Europe wybudował za kwotę 55 mln euro centrum badawczo-rozwojowe w Russelsheim projektujące modele Hyundaia oferowane w Europie. W ten sposób powstały hity sprzedaży takie jak Hyundai i30 oraz bliźniacza KIA Ceed.
Ekspansja marki na rynek europejski spowodowała, że w 2004 roku rozpoczęto budowę fabryki na Słowacji, a w 2007 roku – w Czechach. Obecnie marka Hyundai ma charakter globalny, a w jej portfolio znajdują się samochody z niemal każdego segmentu: począwszy od aut miejskich (takich jak Hyundai i10, i20, ix20) poprzez kompakty (i30, klasę średnią i40, Elantrę i wyższą Genesis) aż do
SUV-ów, pośród których dużym zainteresowaniem cieszą się modele ix35 oraz Hyundai Santa Fe. Marka Hyundai zbudowała silną pozycję wśród samochodów klasy średniej i stanowi dużą konkurencję dla europejskich producentów takich, jak Opel, Ford oraz PSA.
Hyundai i30 to pierwszy samochód kompaktowy koreańskiej marki wykonany zgodnie z preferencjami europejskich klientów. Auto produkowane jest od 2007 roku wraz z bliźniaczą KIA Ceed. Udostępniono je w dwóch wersjach nadwoziowych, jako hatchback i kombi. Producent wykorzystuje do napędu sprawdzone, wolnossące jednostki benzynowe oraz nowoczesne diesle. Niezależnie od rodzaju silnika samochód występował tylko z napędem na przednią oś, a moc mogła być przekazywana za pośrednictwem manualnej lub automatycznej skrzyni biegów. Obecnie na rynku dostępna jest II generacja Hyundaia i30, która podobnie jak poprzedni model cieszy się dużym zainteresowaniem jako samochód nowy. Warto jednak zaznaczyć, że również starsza generacja ma swoje grono zwolenników na rynku wtórnym. Model i30 to silna konkurencja dla takich samochodów, jak Volkswagen Golf, Ford Focus, Honda Civic, czy też Toyota Auris.
Hyundai i40 to bezpośredni następca mało popularnego w Europie modelu Sonata. Planowano sukces auta na europejskim rynku, dlatego nowy model został zaprojektowany w centrum projektowym Hyundaia w Russelsheim, w Niemczech. Hyundai i40 zaprezentowano w 2010 roku, a do produkcji trafił rok później. Model i40 od początku dostępny jest jako sedan oraz kombi. To pierwsze auto koreańskiej marki o nadwoziu kombi uplasowane w segmencie klasy średniej. Samochód wyróżnia nowoczesna stylistyka oraz sportowa sylwetka, która już w 2014 roku została poddana niewielkiemu liftingowi. Auto oferowane jest z mocnymi jednostkami benzynowymi oraz oszczędnymi silnikami wysokoprężnymi. Hyundai i40 mimo atrakcyjnej oferty nie cieszy się tak dużym powodzeniem, jak jego mniejszy brat – model i30. Mimo wszystko i40 to godny rywal takich aut, jak Volkswagen Passat, Peugeot 508, czy też Toyota Avensis.
Hyundai Accent to samochód klasy kompaktowej, który zastąpił w gamie producenta model Pony. Był pierwszym wyprodukowanym modelem marki. Od początku produkcji, czyli od 1994 roku, uchodził za samochód dla osób, które nie przywiązują dużej wagi do wyglądu i nowinek technologicznych, niedrogi w zakupie i tani w eksploatacji. Accent występował w kilku wersjach nadwoziowych, jako sedan, hatchback i coupe, dzięki czemu trafiał w różne gusta klientów na całym świecie. Jako auto przeznaczone na rynek globalny odniosło sukces tylko w Stanach Zjednoczonych, gdzie oferowano je pod nazwą Excel. Na Starym Kontynencie model nie cieszył się dużym zainteresowaniem i nigdy nie był konkurencją dla rywali w swojej klasie, a więc Renault Clio czy też Peugeotem 206.
Hyundai Elantra to samochód klasy kompaktowej w gamie koreańskiej marki, który produkowany jest od 1990 roku. Pierwsza generacja modelu występowała w nadwoziu typu sedan, ale kolejne lata i wzrost popularności modelu sprawiły, że Hyundai zaproponował Lantrę także w nadwoziu kombi. Samochód był modelem globalnym, co powodowało, że na różnych rynkach występował pod innymi nazwami. W Europie samochód znano jako Elantrę. Niezależnie od generacji producent przeznaczył do napędu silniki benzynowe i diesle. Hyundai Lantra/Elantra ze względu na mało proporcjonalny i atrakcyjny kształt nadwozia nigdy nie cieszył się dużym uznaniem klientów na Starym Kontynencie. Obecnie na rynku jest już V generacja Elantry, która ma być konkurencją dla Opla Astry, Forda Focusa oraz innych kompaktów dostępnych w nadwoziu sedan.
Hyundai Santa Fe to samochód sportowo-użytkowy (SUV) stworzony przez koncern na potrzeby amerykańskich i europejskich klientów. Auto produkowane jest od 2001 roku, zaś na rynku istnieje obecnie III generacja modelu. Santa Fe od początku produkcji wyróżniało się opływowym, ale muskularnym nadwoziem, które skrywało przestronne wnętrze. Hyundai zdecydował, że samochód będzie łączył cechy auta terenowego oraz użytkowego w niezwykle przemyślany sposób. Dzięki temu I generacja cechowała się lepszymi właściwościami terenowymi niż klasowa konkurencja. Model Santa Fe można było zamówić z mocnymi silnikami benzynowymi w układzie V6 oraz dieslami, które cieszyły się trwałością i niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Obecna generacja Hyundaia Santa Fe zaprezentowana w 2012 roku dzieli rozwiązania z KIA Sorento i cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów kupujących nowy samochód. Warto jednak zaznaczyć, że również starsze generacje mają grono zwolenników na rynku wtórnym. Model Santa Fe to silna konkurencja dla takich samochodów, jak Honda CR-V, Mitsubishi Outlander oraz Suzuki Grand Vitara.