Marka Ford powstała w Stanach Zjednoczonych w 1903 roku. Założycielem był Henry Ford, który uchodził w USA za ojca masowej produkcji. Na mocy współpracy Forda z kanadyjskimi przedsiębiorcami, już po roku od założenia marki otwarto w Kanadzie pierwszą zagraniczną fabrykę. Do dziś wyjeżdżają z niej modele Forda przeznaczone na rynek amerykański. W 1911 roku powstała
Mieściła się w Manchesterze w Anglii. Początkowo produkowano w niej Forda Model T. Samochód był wytwarzany tylko w kolorze czarnym zgodnie z hasłem Forda: „Możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny”. Model T był produkowany przez 20 lat od 1908 do 1928 roku, a przez ten czas powstało ponad 15 mln egzemplarzy. Jego następcą został bardzo udany Ford Model A z 1927 roku. Przez 4 lata fabryki opuściło ponad 4,3 miliona sztuk. Lata 30. XX wieku przyniosły przełom i podział samochodów na osobowe oraz dostawcze. W tym okresie rozpoczął się też boom na samochody z nadwoziem typu pick-up, które łączą cechy obu typów. Po wybuchu II wojny światowej, na potrzeby armii USA, we wszystkich fabrykach Forda produkowano model GPW, który był odpowiednikiem Jeepa Willysa. Doskonałe właściwości terenowe i możliwość pokonywania trudnego terenu sprawiły, że samochód był chętnie wykorzystywany przez żołnierzy.
Dopiero w 1947 roku wznowiono produkcję pojazdów osobowych, które wytwarzano przed wojną, a nowy model zaprezentowano w 1950 roku – był to Ford Custom. To typowy, amerykański krążownik o 5-metrowym, ociekającym chromem nadwoziu. Jednak prawdziwą gwiazdą i przełomem w myśleniu technologicznym marki stał się Ford Falcon z 1960 roku – pierwszy kompaktowy model Forda. Ford szedł za ciosem i w 1964 przedstawił Mustanga, który stanowił groźną konkurencję dla produkowanej w tamtym czasie Corvetty. Pierwszy Mustang to dwumiejscowy roadster z silnikiem V4 o pojemności 2,0 l umieszczonym centralnie, i generującym moc 90 KM. Jednostka napędowa pozwalała na rozpędzenie auta do prędkości maksymalnej 207 km/h. Oba modele sprzedawały się tak dobrze, że firma musiała ograniczyć produkcję, aby urząd antymonopolowy nie nałożył na koncern kary finansowej. Ford miał wówczas ponad 50% udziału w rynku sprzedaży nowych aut w USA. W latach 60. nastąpiło zacieśnienie współpracy pomiędzy niemiecką i angielską filią Forda. Zaczęto produkować te same modele, czasem różniące się stosowanymi silnikami, czego przykładem może być Ford Capri. Dał się zauważyć trend, zgodnie z którym im bliżej końca XX wieku, tym samochody Forda bardziej przypominały europejskie konstrukcje, a wśród modeli zagościły modele liftback. W takich wersjach nadwoziowych debiutowały Ford Escort, Sierra i Scorpio.
Na początku lat 80. na rynku pojawił się model Escort. Niezbyt urodziwe nadwozie nie trafiło w gusta Europejczyków, dlatego kolejne modele powstawały już dzięki współpracy z filią w Niemczech. Lata 90. to przede wszystkim debiut kolejnej generacji Fiesty, następcy Sierry Mondeo, vana Galaxy. Ten sposób działania marki sprawił, że podobne modele były sprzedawane w Europie i Stanach Zjednoczonych pod różnymi nazwami. I tak znany w Europie Ford Mondeo pierwszej generacji był produkowany i sprzedawany w USA pod nazwą Ford Contour. Wyjątkiem był Ford Focus, który był pierwszym globalnym modelem Forda chwalonym za stylistykę i wysoką jakość wykonania. Obecnie marka Ford to jeden z największych koncernów samochodowych na świecie. Amerykański koncern jest właścicielem wielu mniejszych marek.
Koncern współpracuje też z innymi firmami, w których ma udziały, np. z Mazdą. Do 2008 w portfolio marki znajdowały się również Jaguar i Land Rover, ale na początku 2008 odkupił je indyjski koncern motoryzacyjny Tata Motors. Ford dziś skupia się na swoich modelach, a w ofercie ma samochody globalne, a także pojazdy przeznaczone na poszczególne rynki. W Europie prym wiodą Fiesta, Focus i Mondeo, które są hitami sprzedaży w Polsce oraz innych państwach UE.
Ford Focus to pierwszy kompaktowy model marki, który stał za światowym sukcesem sprzedażowym. Auto produkowane jest od 1998 roku jako następca Escorta. Focus pierwszej generacji wyznaczył kierunek rozwoju samochodów kompaktowych pod względem designu oraz sportowych właściwości jezdnych. Aktualnie na rynku dostępna jest już trzecia generacja Forda Focusa, która stanowi nie lada konkurencję dla samochodów takich jak: Volkswagen Golf, Toyota Auris, Opel Astra czy Honda Civic.
Ford Fiesta to niewielki samochód w gamie Forda, który z założenia miał pełnić funkcję samochodu miejskiego, ale w kolejnych generacjach Fiesta urosła tak bardzo, że z powodzeniem służy jako środek transportu dla całej rodziny. Model produkowany jest od 1976 roku, a na rynku gości obecnie 7 generacja Forda Fiesty. Auto wyróżnia się kompaktową sylwetką, szeroką paletą silników benzynowych oraz jednostek diesla, dzięki czemu cieszy się zarówno w Polsce, jak i całej Europie znacznym powodzeniem. Ford Fiesta to obecnie silna konkurencja dla Renault Clio, Peugeota 208 oraz Skody Fabii. W rankingach sprzedaży nowych aut zajmuje miejsce w czołówce, a także cieszy się dużą popularnością wśród samochodów używanych.
Ford Mondeo był pierwszym samochodem rodzinnym, który zbudowano w oparciu o współpracę z europejskimi oddziałami marki Ford. To jeden z najdroższych samochodów w historii marki. Mondeo od pierwszej generacji, a więc od 1993 roku, występuje w trzech wersjach nadwoziowych, jako sedan, kombi oraz liftback. Nowoczesna konstrukcja miała zapewniać pasażerom przedniej i tylnej kanapy odpowiednią przestrzeń i bezpieczeństwo, a pojemny bagażnik idealnie nadawał się na pomieszczenie wakacyjnych bagaży. Mondeo było groźnym rywalem w swoim segmencie, w którym konkurował z takimi konstrukcjami, jak: Volkswagen Passat, Renault Laguna czy też Opel Insignia (wcześniej Opel Vectra). Aktualnie na rynku możemy podziwiać piątą generację Forda Mondeo, która jest jednym z najbardziej liczących się modeli w swojej klasie. Mondeo wyróżnia się proporcjonalną sylwetką, szerokim wyborem silników benzynowych oraz jednostek diesla, dzięki czemu cieszy się w Europie niesłabnącym powodzeniem. Mondeo odznacza się wysokim poziomem komfortu, a jednocześnie precyzyjnym prowadzeniem, ilością miejsca w środku, a także wysokim poziomem wyposażenia seryjnego. Ford Mondeo jako nowe auto zawsze zajmował czołowe pozycje w rankingach sprzedaży, ale jest równie często wybierany w grupie samochodów używanych.
Ford Kuga jest pierwszym nowoczesnym modelem Forda w klasie SUV. Do tej pory marka miała duże doświadczenie w produkcji aut terenowych, ale Kuga to odpowiedź Forda na zapotrzebowanie europejskich klientów, którzy oczekiwali auta osobowego ze zwiększonymi zdolnościami terenowymi. Samochód został oparty na konstrukcji Forda Focusa i C-Max, dzięki czemu zachował kompaktowe rozmiary, ale jest jednym z bardziej przestronnych pojazdów typu SUV na rynku.
Mimo ciekawego wyglądu i dobrych własności jezdnych, Ford Kuga nie zdobył rynku i nie nawiązał równorzędnej walki z takimi modelami jak Toyota RAV4, czy Nissan Qashqai. Do napędu Kugi przewidziano kilka mocniejszy jednostek benzynowych typu ECOboost oraz diesli TDCi znanych z innych modeli Forda. Cieszą się dobrą opinią na rynku i są ekonomiczne. Ford Kuga jako nowy samochód nie okazał się hitem sprzedażowym, a również na rynku wtórnym nie cieszy się zbyt dużym zainteresowaniem.
Ford Galaxy to jeden z największych modeli Forda w Europie, produkowany od 1995 roku. Model jest przedstawicielem segmentu MPV. Auto doczekało się już trzech generacji. Pierwsza powstała na bazie wspólnego projektu Forda z Grupą Volkswagena. Dwie kolejne są autorskimi projektami amerykańskiego koncernu.
S-MAX to 5-drzwiowy van koncernu Ford, zbudowany na bazie modelu Mondeo czwartej generacji. Pierwsza generacja pojawił się na rynku w 2006 roku. Produkcja trwała do 2015 roku. W tym samym roku zadebiutowała druga generacja tego auta.