zamknij
REKLAMA
Oznaczenia automatycznej skrzyni biegów

Automatyczna skrzynia biegów ma swoje oznaczenia – przed rozpoczęciem jazdy automatem warto się z nimi zapoznać.

PParking

Pozycja w której uruchamiamy i wyłączamy silnik. W tym położeniu zostaje uruchomiona mechaniczna blokada kół. Nigdy nie próbuj włączyć P gdy koła się toczą, może to doprowadzić do zniszczenia zapadek i obudowy. Z tego powodu zaleca się przed użyciem P wcisnąć hamulec główny i następnie hamulec ręczny i dopiero wtedy przerzucić na P aby odciążyć mechaniczne zapadki. Ważne jest to gdy parkujemy na wzniesieni, duże obciążenie blokady kół na P może utrudnić zmianę piegu na D.

RReverse

Bieg wsteczny który należy uruchamiać tylko na postoju z wciśniętym hamulcem głównym.

NNeutral

Pozycja neutralna „luz”. W tej pozycji skrzynia nie przenosi momentu na koła napędzane z silnika. Ta pozycja jest podobna do P(parking), bez blokady mechanicznej na koła. W tej pozycji też możemy uruchomić lub wyłączyć silnik. Używając tej pozycji możemy holować samochód przestrzegając instrukcji obsługi pojazdu.

DDrive

Pozycja do jazdy w przód na wszystkich przeznaczonych do tego biegach.

 

1, 2, 3, L, S

Pozycje w których blokowane są dane przełożenia, lub pozycje w których uruchamiane są specjalne tryby jazdy. Można z nich korzystać podczas holowania przyczepki, hamowania silnikiem gdy jeździmy na górskich drogach, do wyjeżdżania jak się zakopiemy w śniegu lub piachu itp.

1

W tym położeniu zostaje zablokowany bieg 1. Pozycja na której możemy wyjeżdżać jak się zakopiemy w śniegu, piachu itp.

2

W tym położeniu możemy używać pierwszego i drugiego biegu. W wielu skrzyniach ten bieg jest zalecany do holowania ciężkich przyczep, do jazdy przy stromych podjazdach i zjazdach. Bywa on najmocniejszy pod względem przenoszenia momentu obrotowego.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Jakie płyny eksploatacyjne znajdują się w Twoim samochodzie?

3

Skrzynia działa w trybie automatycznym do 3 biegu.

SSport

automatyczna skrzynia biegów działa w trybie sportowym. Przechodzi na działanie agresywne, trzyma wyższe obroty i zmienia później biegi.

WWinter (snow)

W niektórych pojazdach może być oznaczonym śnieżynką lub gwiazdką, jest to tryb zimowy który służy do jazdy na śliskich nawierzchniach. W takim trybie skrzynia może ruszać z drugiego biegu. Używanie tego trybu w normalnych warunkach może uszkodzić skrzynie.

Hold

Przycisk służący do blokady przełożenia np. skrzynia czterobiegowa zblokowana przyciskiem hold blokuje trzeci bieg.

Shift Lock

Funkcja dzięki której możemy zmienić położenie dźwigni zmiany biegów w warunkach serwisowych, Używamy jej gdy nie działa stacyjka lub gdy nie możemy wcisnąć hamulca głównego.

+/- i M

Tryb w który ręcznie możemy zmieniać biegi. Każdy producent ma inną nazwę: VW i Porsche: Tiptronic, Acura: SportShift, Alfa Romeo: Selespeed, BMW: Steptronic, Hyundai: Shiftronic, Infiniti: Manual Shift Mode, Jaguar: Bosch® Mechatronic, Lexus: E-Shift, Mercedes-Benz: TouchShift, Mitsubishi: Sportronic, Opel: Easytronic, Saab: Sentronic, Smart: Softip, Softouch, Subaru: SPORTSHIFT, Volvo: Geartronic.

Przeczytaj więcej na Motointegrator.com: Wymiana oleju w skrzyni biegów

Tagi: oznaczenia skrzyni biegów

DODAJ KOMENTARZ