Fiat – Fabbrica Italiana Automobili Torino może pochwalić się ponadstuletnią historią marki, sięgającą aż 1899 roku. To właśnie wtedy grupa przemysłowców, którym przewodził Giovanni Agnelli, założyła manufakturę specjalizującą się od początku w produkcji samochodów. Pierwszym wytwarzanym pojazdem był Fiat 3 1/2 HP. Powstał na bazie powozu ze składaną budką, a do napędu służyła dwucylindrowa jednostka
Fiat – Fabbrica Italiana Automobili Torino może pochwalić się ponadstuletnią historią marki, sięgającą aż 1899 roku. To właśnie wtedy grupa przemysłowców, którym przewodził Giovanni Agnelli, założyła manufakturę specjalizującą się od początku w produkcji samochodów. Pierwszym wytwarzanym pojazdem był Fiat 3 1/2 HP. Powstał na bazie powozu ze składaną budką, a do napędu służyła dwucylindrowa jednostka chłodzona wodą, która miała pojemność 657 cm3 i produkowała 3,5 KM mocy. Co ciekawe, był to pierwszy samochód fabrycznie wyposażony w klakson. Za sygnał dźwiękowy odpowiadała trąbka z dmuchaną gruszką. Było to innowacyjne rozwiązanie, które szybko zostało odwzorowane przez kolejnych producentów. Z roku na rok gama modelowa rosła, a w 1905 roku Fiat miał w ofercie już 16 aut osobowych. Wszystkie modele napędzane były silnikami czterocylindrowymi i wyposażone były w karbidowe reflektory, umożliwiające podróżowanie po zmierzchu. W 1910 roku do oferty wprowadzono serię modeli Tipo wyposażonych w akumulatory.
Rok 1912 był przełomowy dla marki, która przedstawiła pierwszy seryjnie produkowany samochód małolitrażowy. Był to Fiat Zero wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1847 cm³ i mocy 14 KM lub 19 KM. Pojazd mógł rozwijać prędkość do 70 km/h i spalał około 12 l benzyny na 100 km. Samochód trafił także do Polski, a łącznie powstało ponad 2 000 egzemplarzy. Trzynaście lat później, a więc w 1925 roku, swój rynkowy debiut miał Fiat 509 z silnikiem o pojemności 900 cm³ i mocy 22 M. Występował jako limuzyna, kabriolet i coupé w dwóch wersjach: Spider lub Torpedo. Warto odnotować fakt, że było to jedno z pierwszych aut na świecie sprzedawane na raty. W 1932 roku przedstawiono model 508 nazywany przez Włochów Balilla. Samochód napędzany był przez czterocylindrowy silnik i jako jeden z pierwszych modeli wyposażony został w hamulce hydrauliczne. Niskie spalanie na poziomie 8 l/100 km i prędkość maksymalna 115 km/h sprawiły, że Fiat 508 okazał się dużym sukcesem marki.
Prawdziwy triumf Fiata nastąpił dopiero 1936 roku, kiedy światło dzienne ujrzał Fiat 500 zwany również Topolino. Mogły nim podróżować dwie dorosłe osoby, a za jego napęd odpowiadał silnik o pojemności 569 cm3 i mocy 13 KM. Niskie spalanie oraz przyzwoite osiągi w mieście sprawiły, że model 500 produkowany był aż przez 19 lat (do 1955 roku), a łącznie sprzedano ponad pół miliona egzemplarzy. Bezpośrednim następcą został model 600, pokazany w 1955 roku, ale nie powtórzył sukcesu swojego poprzednika. Marka Fiat z biegiem lat rozwijała się niezwykle prężnie i stale wprowadzała nowe modele, a także przejmowała kolejne marki. W 1967 roku Fiat przejął spółki Autobianchi, OM, CMSA oraz większości udziałowe w Magneti Marelli i Weber. Natomiast w 1969 roku stał się właścicielem Ferrari i Lancii, co doprowadziło do powstania spółki Fiat Auto. Tworzą ją marki Fiat, Lancia, Autobianchi, Abarth oraz Ferrari, zaś w 1986 roku pod skrzydła Fiata trafiała także Alfa Romeo. W 1990 roku koncern Fiat przejął od Alessandro De Tomaso 49% akcji Maserati, a trzy lata później pozostałe 51% akcji i stał się całościowym właścicielem sportowej marki.
Nowoczesna historia Fiata to przede wszystkim bliskie naszym sercom modele 126p, czyli popularny „Maluch” i 125p „duży Fiat”, które były produkowane w zakładach marki na terenie Polski. Te dwa modele nie tylko zmotoryzowały nasz kraj, lecz także stały się też ikoną ówczesnych dróg. Nie każdy wie, ale w Polsce montowano również m.in. Fiaty 514, 515, luksusowe 522 oraz 524. Po sukcesach Fiata 125p, 126p i Poloneza, w Polsce powstały później także modele Cinquecento, Seicento oraz Palio Weekend i Panda. W naszym kraju sukces odniósł Fiat Seicento, który podobnie jak jego poprzednik – Cinquecento występował tylko w wersji 3-drzwiowej. Napęd był przenoszony na przednie koła, a nabywcy mogli zdecydować się na silniki benzynowe o pojemności 0,9 i 1,1 l i mocy 39 i 54 KM. W 1993 roku przedstawiono model Punto, który w 1995 zdobył tytuł Samochód Roku. Auto okazało się wielkim przebojem, a zaprezentowana w nim myśl techniczna jest rozwijana do dziś w nowych wersjach.
Obecnie Fiat to jeden z największych koncernów motoryzacyjnych, który w 2014 roku wzbogacił swoje portfolio o markę Chrysler. W efekcie fuzji powstała spółka Fiat Chrysler Automobiles, obecnie siódmy największy producent samochodów na świecie. Fiat w swojej gamie modelowej ma kilka samochodów osobowych takich, jak: 500, 500L, 500X, Panda, Grande Punto, Bravo, Qubo, Freemont, oraz linię pojazdów dostawczych i profesjonalnych np. Scudo i Ducato. W 2014 roku Fiat zdecydował, że będzie rozwijał tylko trzy gamy modelowe: 500, Panda i samochody kompaktowe o nieujawnionej jeszcze nazwie.
Fiat Panda to mały, miejski samochód należący do segmentu A. Pierwsza generacja powstała z myślą o klientach, szukających przede wszystkich budżetowego auta i była produkowana przez rekordowo długi okres czasu – 23 lata. Druga generacja Pandy pojawiła się na rynku w 2003 roku, a trzecia w 2011 roku (jest produkowana do chwili obecnej). Każda kolejna generacja Pandy spotykała z bardzo dobrym przyjęciem ze strony klientów, dobrze wywiązując się z roli auta typowo miejskiego.
Fiat Brava to model kompaktowy należący do klasy średniej – niższej. Debiutował w 1995 roku i był bezpośrednim następcą Fiata Tipo.
Fiat Marea to model z klasy średniej, który konstrukcyjnie zbliżony jest do Fiata Bravo i Brava. Samochód zadebiutował w 1996 roku i był bezpośrednim następcą Fiata Tempra.
Fiat Punto to popularny w Polsce model samochodu osobowego należący do segmentu aut miejskich (B). Punto produkowane jest nieprzerwanie od 1993 roku. Dotychczas wyprodukowano trzy generacje auta pod dwoma nazwami Fiat Punto Evo i Fiat Grande Punto. Samo słowo „punto” oznacza po włosku punkt, kropkę. Nowe generacje powstają we współpracy z firmą GM i na rynku europejskim stanowią konkurencję dla innych producentów samochodów miejskich.
Fiat Bravo to samochód kompaktowy należący do klasy średniej – niższej. Wraz z bliźniaczym modelem Brava zadebiutował w 1995 roku i tworzył rodzinę kompaktów Bravo/Brava, które różniły się nadwoziem 3 i 5-drzwiowym. Fiat Bravo II generacji zadebiutował na rynku w 2007 roku. Nowy model jest następcą Fiata Stilo, który wcześniej zastąpił w gamie modelowej poprzednika – Bravo, produkowanego w latach 1995-2001.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.