Fiat – Fabbrica Italiana Automobili Torino może pochwalić się ponadstuletnią historią marki, sięgającą aż 1899 roku. To właśnie wtedy grupa przemysłowców, którym przewodził Giovanni Agnelli, założyła manufakturę specjalizującą się od początku w produkcji samochodów. Pierwszym wytwarzanym pojazdem był Fiat 3 1/2 HP. Powstał na bazie powozu ze składaną budką, a do napędu służyła dwucylindrowa jednostka
Fiat – Fabbrica Italiana Automobili Torino może pochwalić się ponadstuletnią historią marki, sięgającą aż 1899 roku. To właśnie wtedy grupa przemysłowców, którym przewodził Giovanni Agnelli, założyła manufakturę specjalizującą się od początku w produkcji samochodów. Pierwszym wytwarzanym pojazdem był Fiat 3 1/2 HP. Powstał na bazie powozu ze składaną budką, a do napędu służyła dwucylindrowa jednostka chłodzona wodą, która miała pojemność 657 cm3 i produkowała 3,5 KM mocy. Co ciekawe, był to pierwszy samochód fabrycznie wyposażony w klakson. Za sygnał dźwiękowy odpowiadała trąbka z dmuchaną gruszką. Było to innowacyjne rozwiązanie, które szybko zostało odwzorowane przez kolejnych producentów. Z roku na rok gama modelowa rosła, a w 1905 roku Fiat miał w ofercie już 16 aut osobowych. Wszystkie modele napędzane były silnikami czterocylindrowymi i wyposażone były w karbidowe reflektory, umożliwiające podróżowanie po zmierzchu. W 1910 roku do oferty wprowadzono serię modeli Tipo wyposażonych w akumulatory.
Rok 1912 był przełomowy dla marki, która przedstawiła pierwszy seryjnie produkowany samochód małolitrażowy. Był to Fiat Zero wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1847 cm³ i mocy 14 KM lub 19 KM. Pojazd mógł rozwijać prędkość do 70 km/h i spalał około 12 l benzyny na 100 km. Samochód trafił także do Polski, a łącznie powstało ponad 2 000 egzemplarzy. Trzynaście lat później, a więc w 1925 roku, swój rynkowy debiut miał Fiat 509 z silnikiem o pojemności 900 cm³ i mocy 22 M. Występował jako limuzyna, kabriolet i coupé w dwóch wersjach: Spider lub Torpedo. Warto odnotować fakt, że było to jedno z pierwszych aut na świecie sprzedawane na raty. W 1932 roku przedstawiono model 508 nazywany przez Włochów Balilla. Samochód napędzany był przez czterocylindrowy silnik i jako jeden z pierwszych modeli wyposażony został w hamulce hydrauliczne. Niskie spalanie na poziomie 8 l/100 km i prędkość maksymalna 115 km/h sprawiły, że Fiat 508 okazał się dużym sukcesem marki.
Prawdziwy triumf Fiata nastąpił dopiero 1936 roku, kiedy światło dzienne ujrzał Fiat 500 zwany również Topolino. Mogły nim podróżować dwie dorosłe osoby, a za jego napęd odpowiadał silnik o pojemności 569 cm3 i mocy 13 KM. Niskie spalanie oraz przyzwoite osiągi w mieście sprawiły, że model 500 produkowany był aż przez 19 lat (do 1955 roku), a łącznie sprzedano ponad pół miliona egzemplarzy. Bezpośrednim następcą został model 600, pokazany w 1955 roku, ale nie powtórzył sukcesu swojego poprzednika. Marka Fiat z biegiem lat rozwijała się niezwykle prężnie i stale wprowadzała nowe modele, a także przejmowała kolejne marki. W 1967 roku Fiat przejął spółki Autobianchi, OM, CMSA oraz większości udziałowe w Magneti Marelli i Weber. Natomiast w 1969 roku stał się właścicielem Ferrari i Lancii, co doprowadziło do powstania spółki Fiat Auto. Tworzą ją marki Fiat, Lancia, Autobianchi, Abarth oraz Ferrari, zaś w 1986 roku pod skrzydła Fiata trafiała także Alfa Romeo. W 1990 roku koncern Fiat przejął od Alessandro De Tomaso 49% akcji Maserati, a trzy lata później pozostałe 51% akcji i stał się całościowym właścicielem sportowej marki.
Nowoczesna historia Fiata to przede wszystkim bliskie naszym sercom modele 126p, czyli popularny „Maluch” i 125p „duży Fiat”, które były produkowane w zakładach marki na terenie Polski. Te dwa modele nie tylko zmotoryzowały nasz kraj, lecz także stały się też ikoną ówczesnych dróg. Nie każdy wie, ale w Polsce montowano również m.in. Fiaty 514, 515, luksusowe 522 oraz 524. Po sukcesach Fiata 125p, 126p i Poloneza, w Polsce powstały później także modele Cinquecento, Seicento oraz Palio Weekend i Panda. W naszym kraju sukces odniósł Fiat Seicento, który podobnie jak jego poprzednik – Cinquecento występował tylko w wersji 3-drzwiowej. Napęd był przenoszony na przednie koła, a nabywcy mogli zdecydować się na silniki benzynowe o pojemności 0,9 i 1,1 l i mocy 39 i 54 KM. W 1993 roku przedstawiono model Punto, który w 1995 zdobył tytuł Samochód Roku. Auto okazało się wielkim przebojem, a zaprezentowana w nim myśl techniczna jest rozwijana do dziś w nowych wersjach.
Obecnie Fiat to jeden z największych koncernów motoryzacyjnych, który w 2014 roku wzbogacił swoje portfolio o markę Chrysler. W efekcie fuzji powstała spółka Fiat Chrysler Automobiles, obecnie siódmy największy producent samochodów na świecie. Fiat w swojej gamie modelowej ma kilka samochodów osobowych takich, jak: 500, 500L, 500X, Panda, Grande Punto, Bravo, Qubo, Freemont, oraz linię pojazdów dostawczych i profesjonalnych np. Scudo i Ducato. W 2014 roku Fiat zdecydował, że będzie rozwijał tylko trzy gamy modelowe: 500, Panda i samochody kompaktowe o nieujawnionej jeszcze nazwie.
Fiat Panda to mały, miejski samochód należący do segmentu A. Pierwsza generacja powstała z myślą o klientach, szukających przede wszystkich budżetowego auta i była produkowana przez rekordowo długi okres czasu – 23 lata. Druga generacja Pandy pojawiła się na rynku w 2003 roku, a trzecia w 2011 roku (jest produkowana do chwili obecnej). Każda kolejna generacja Pandy spotykała z bardzo dobrym przyjęciem ze strony klientów, dobrze wywiązując się z roli auta typowo miejskiego.
Fiat Brava to model kompaktowy należący do klasy średniej – niższej. Debiutował w 1995 roku i był bezpośrednim następcą Fiata Tipo.
Fiat Marea to model z klasy średniej, który konstrukcyjnie zbliżony jest do Fiata Bravo i Brava. Samochód zadebiutował w 1996 roku i był bezpośrednim następcą Fiata Tempra.
Fiat Punto to popularny w Polsce model samochodu osobowego należący do segmentu aut miejskich (B). Punto produkowane jest nieprzerwanie od 1993 roku. Dotychczas wyprodukowano trzy generacje auta pod dwoma nazwami Fiat Punto Evo i Fiat Grande Punto. Samo słowo „punto” oznacza po włosku punkt, kropkę. Nowe generacje powstają we współpracy z firmą GM i na rynku europejskim stanowią konkurencję dla innych producentów samochodów miejskich.
Fiat Bravo to samochód kompaktowy należący do klasy średniej – niższej. Wraz z bliźniaczym modelem Brava zadebiutował w 1995 roku i tworzył rodzinę kompaktów Bravo/Brava, które różniły się nadwoziem 3 i 5-drzwiowym. Fiat Bravo II generacji zadebiutował na rynku w 2007 roku. Nowy model jest następcą Fiata Stilo, który wcześniej zastąpił w gamie modelowej poprzednika – Bravo, produkowanego w latach 1995-2001.