zamknij
REKLAMA
Klocki hamulcowe do Fordów – Motointegrator.pl

Koszty serwisowania mają dość zasadniczy udział we wszystkich wydatkach eksploatacyjnych, które kierowca ponosi w czasie użytkowania pojazdu. Jak je obniżyć? Właściciel samochodu może postarać się wykonać część podstawowych wymian na własną rękę. Jak wymienić klocki hamulcowe? To nie jest tak skomplikowane jak mogłoby się wydawać! Dziś opiszemy pełną procedurę.

Hamulce tarczowe w samochodzie składają się z dwóch elementów ciernych. Pierwszym są tarcze zamocowane na piaście. Drugim klocki umieszczone w specjalnych zaciskach. Klocki pod wpływem nacisku na pedał hamulca zaciskają się na tarczy, zwalniając lub zatrzymując tym samym pojazd. Elementy cierne mają to do siebie, że w toku eksploatacji zużywają się. Z czasem wymagają zatem wymiany. Jakie są jej interwały? W przypadku klocków montaż nowych elementów jest na ogół konieczny po pokonaniu od 30 do 60 tysięcy kilometrów.

Jak wymienić klocki hamulcowe? Opis krok po kroku

Wymiana klocków hamulcowych nie jest procedurą mocno skomplikowaną. Kierowca dysponujący podnośnikiem i podstawowym zestawem kluczy jest zatem w stanie zrobić to samodzielnie. Jak wymienić klocki hamulcowe? Najlepiej zacząć od zakupu części. Aby zminimalizować ryzyko wyboru niepasujących klocków, najlepiej dobrać produkt w sklepie motoryzacyjnym przy użyciu numeru nadwozia VIN. Poza tym najlepiej kupić klocki z środka przedziału cenowego – komplet klocków na jedną oś kosztuje na ogół od 50 do 150 złotych. Ten zaoferuje właściwą jakość, ale jednocześnie nie narazi na duży wydatek.

Pierwszym krokiem na drodze do samodzielnej wymiany klocków hamulcowych jest ustawienie samochodu na twardej powierzchni. W tej roli sprawdzi się np. murowany garaż, ewentualnie plac przed blokiem. Następnie należy unieruchomić auto. W tym celu stosuje się specjalne kliny pod koła. Kolejnym krokiem jest częściowe odkręcenie śrub koła, uniesienie jednej strony auta na lewarku i ustabilizowanie pojazdu za pomocą metalowego wspornika. Gdy kierowca ma pewność, że auto statecznie utrzymuje się nad nawierzchnią, może odkręcić śruby do końca i zdjąć koło. Później konieczne jest odkręcenie śrub od zacisku hamulcowego – to pozwoli na uniesienie go i wyjęcie starych klocków hamulcowych.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Hydraulika hamulców? To wkrótce będzie przeżytek!

Pamiętaj o zacisku. Ten nie może bezwładnie wisieć!

Warto pamiętać o tym, że odkręcony zacisk nie może bezwładnie wisieć na przewodzie hamulcowym. Należy go w jakiś sposób zabezpieczyć – stosując np. wykonany z drutu wieszak. Podczas montażu nowych klocków hamulcowych trzeba pamiętać o wciśnięciu tłoczka w zacisku. Do tego celu wystarczą np. dwa klucze. Wymiana elementów ciernych to jednak nie tylko montaż nowych części. To też skontrolowanie układu hamulcowego, a w tym osłony tłoczka i samego tłoczka oraz prowadnic, po których przesuwa się zacisk. Poza tym przy okazji warto oczyścić układ hamulcowy z korozji i nasmarować ruchome elementy przy użyciu specjalnego smaru.

Klocki hamulcowe są ważnym elementem systemów bezpieczeństwa w pojeździe. A to oznacza, że kierowca nieposiadający wiedzy technicznej może nie chcieć zmieniać ich na własną rękę. To na szczęście nie stanowi dużego problemu. Zawsze może bowiem skorzystać z usług jednego z warsztatów w swojej okolicy. Fachowy mechanik jest w stanie wymienić klocki hamulcowe na jednej osi już w 30 – 40 minut. Koszt wykonania procedury startuje już od 50 złotych za każdą z osi i może wzrosnąć o jakieś 20 – 30 złotych w przypadku większych miast.

Znajdź warsztaty wykonujące usługę wymiany klocków hamulcowych w swojej okolicy:

Tagi: hamulcejak wymienić klocki hamulcoweklocki hamulcowe
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.

DODAJ KOMENTARZ