zamknij
REKLAMA
Subaru Forester II (2002–2008) | autofakty.pl

Subaru Forester II to propozycja dla osób, które ponad wygląd i wyposażenie cenią sobie solidny napęd 4×4, doskonałe własności jezdne i radość z powadzenia auta. To cechy, które wyróżniają ten model na tle znacznie popularniejszych konkurentów. Doradzamy na co zwrócić uwagę przy zakupie tego samochodu i który silnik wybrać.

Sylwetka modelu

Samochód jest na rynku od 2002 roku, druga generacja została zaprezentowana dość późno, bo aż po 7 latach produkcji poprzednika. W 2005 roku konstrukcję poddano poważnym modernizacjom. Zupełnie zmieniono atrapę chłodnicy, przedni zderzak oraz reflektory. Przemodelowano też tylne lampy oraz klapę bagażnika, na której ogromny napis Subaru został zastąpiony przez dyskretne logo firmy. Pojawiło się też kilka drobnych modyfikacji we wnętrzu, na przykład nowa kierownica. Produkcję auta zakończono w 2008 roku.

Na najpopularniejszym serwisie z ogłoszeniami motoryzacyjnymi w Polsce 15 września 2017 roku było zaledwie 105 sztuk Subaru Forestera II. Najtańsze egzemplarze tego modelu można kupić już za niecałe 10 tys. zł. Są to auta po wypadkach lub kolizjach drogowych. Ceny zadbanych sztuk z polskiego salonu zaczynają się od około 20 tys. zł i naszym zdaniem to właśnie co najmniej takie pieniądze trzeba przygotować na zakup tego modelu. Wybór auta poniżej tej kwoty to spore ryzyko. Najdroższe sztuki wyceniono na ponad 30 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylistykę auta trudno uznać za wyrafinowaną. Sylwetką Forestera jest kanciasta, a cechy które wyróżniają ten model to prostokątne reflektory, atrapa chłodnicy w kształcie trapezu oraz podłużne tylne światła. Auto ma boczne szyby drzwi bez ramek oraz charakterystyczny wlot powietrza na masce nad intercoolerem (w wersjach z turbodoładowaniem). Pomimo, że samochód nie wygląda ekstrawagancko to ma swój styl – to bardziej podwyższone kombi niż typowy SUV. Jego bagażnik ma około 400 l, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie do ponad 1500 l.

Wnętrze

Wnętrze Subaru Forestera II nie należy do szczególnie przestronnych w porównaniu do innych aut w tej klasie. Fotele są stosunkowo wygodne i zapewniają dobre trzymanie boczne. Do wykończenia wnętrza użyto materiałów niezbyt dobre jakości – większość plastików jest twarda i podatna na zarysowania. Uwagi można mieć jeszcze do średniej jakości spasowania deski rozdzielczej. Jeżeli chodzi o ogólny poziom wnętrza to Forester II wypada pod tym względem poniżej średniej. Obsługa urządzeń pokładowych jest intuicyjna i prosta, typowa dla większości aut japońskich z tamtego okresu. Nie ma co liczyć jednak na bogate wyposażenie. Jest tutaj tylko to co niezbędne i nie brakuje archaicznych rozwiązań znanych jeszcze w latach 90.

Wersje silnikowe

Na rynku aut używanych jest około 105 sztuk Subaru Forestera II. Wszystkie egzemplarze mają pod maską silniki benzynowe, japońska firma jeszcze wtedy nie miała w ofercie jednostki wysokoprężnej. Zaledwie kilka sztuk zostało wyposażonych w instalację gazową. Informacje pochodzą z największego portalu ogłoszeniowego w Polsce z dnia 15 września 2017 roku.

Silniki benzynowe

Wszystkie silniki dostępne w Subaru Foresterze II to jednostki zasilane benzyną, ich elementem wyróżniającym jest układ przeciwległych cylindrów znany również jako bokser. Zalety takich konstrukcji to przede wszystkim znacznie mniejszy rozmiar w porównaniu do konwencjonalnym motorów rzędowych czy jednostek, gdzie cylindry ustawione są w literę ,,V’’. Dzięki takiemu silnikowi samochód ma niżej położony środek ciężkości i lepiej prowadzi się w zakrętach. Główny mankament takiej jednostki to droższy serwis spowodowany tym, że w porównaniu do silników rzędowych są tutaj zdublowane takie elementy jak: wałki rozrządu, głowice czy popychacze zaworów. Przez to, że silnik typu bokser jest niższy musi być szerszy, co powoduje utrudniony dostęp do: pokryw zaworów, wtryskiwaczy, świec i cewek, a to wydłuża czas naprawy i zwiększa koszty serwisu.

Podstawowe motory mają pojemność 2,0 l i generują moc 125 lub 158 KM. Bazowa odmiana osiąga ,,setkę’’ w 11,4 s, a ta mocniejsza robi to w 9,7 s. To konstrukcja bardzo udana i niezawodna, bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze 2-litrową jednostkę turbodoładowaną generująca moc 177 KM. W tym przypadku wartość 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu już po 8,4 s. To jednostka, którą również możemy śmiało polecić. Godna uwagi jest jeszcze wolnossąca odmiana 2,5-litrowa dostępna w trzech wariantach mocy: 156, 165 oraz 173 KM. W tym przypadku osiągi są bardzo zbliżone do tych w odmianach 2-litrowych. Wybór jednostki napędowej warto uzależnić od stanu konkretnego egzemplarza, szczególnie jeśli osiągi nie są priorytetem. Warto jednak, żeby auto miał co najmniej te 150 KM.

Na szczycie ofert silnikowej dostępne są motory 2,5-litrowe z turbosprężarką o mocy 210 lub 230 KM. Zapewniają bardzo dobre osiągi, pierwsza ,,setka’’ pojawia się na prędkościomierzu już po około 6 s, niestety to jednostki z wadami konstrukcyjnymi. Dość szybko uszkodzeniu ulegają tutaj uszczelki pod głowicami, nietrwałe są również tłoki. Jednostki benzynowe dobrze współpracują z instalacją LPG, ale trzeba dbać o regularną regulację luzów zaworowych. O ile w większości aut europejskich luzy regulują się same, o tyle w dużej części ,,japończyków’’ trzeba to robić ręcznie.

Subaru Forester II silnik (2002–2008)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Zawieszenie w aucie to dobry kompromis pomiędzy komfortowymi a sportowymi nastawami. W jego przedniej części zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. Samochód ma precyzyjny układ kierowniczy, choć trzeba się przyzwyczaić, że kierownicą kręci się dość lekko. Jednak pod względem własności jednych Subaru Forester II nie ma w tej klasie sobie równych, to z pewnością jeden z najlepiej prowadzących się SUV-ów. Docenią to szczególnie kierowcy lubiący dynamiczną jazdę. W pływ na ponadprzeciętne własności jezdne ma nie tylko układ kierowniczy i zawieszenie, ale też silniki typu bokser zapewniający niski środek ciężkości oraz stały napęd 4×4 (dostępny tylko w wersjach ze skrzynią manualną, w autach z przekładnią automatyczną tylna oś dołączana jest za pomocą sprzęgła wiskotycznego). Zarówno z przodu jak i z tyłu są tutaj tarcze hamulcowe, w tym segmencie każde inne rozwiązanie nie zdawałoby egzaminu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Uroda tych aut jest odstraszająca! A i tak mają potencjał!

Warianty wyposażenia

Subaru Forester II dostępny jest w następujących wersjach: X, XS, XS LL Bean, XT, XT Limited, Sports oraz STI. Samochód nie ma na pokładzie zbyt wyrafinowanego wyposażenia, najciekawsze jego elementy to między innymi: skórzana tapicerka, automatyczna klimatyzacja, nawigacja, komputer pokładowy, tempomat, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, szyberdach, ABS, ESP, a także reflektory ksenonowe

Najczęstsze usterki

Subaru Forester III oprócz rewelacyjnego napędu 4×4 i doskonałych własności jezdnych może pochwalić się jeszcze ponadprzeciętną niezawodnością. Jak każda konstrukcja ma jednak swoje wady. Najwięcej problemów w eksploatacji przysparza samopoziomujące się tylne zawieszenie – głównie amortyzatory, łożyska kół i gumy stabilizatora. Użytkownicy wersji mocniejszych skarżą się na zgrzytającą skrzynię biegów, szczególnie przy wrzucaniu ,,jedynki’’. Taki problem wynika z większego obciążenia przekładni wyższym momentem obrotowym w trakcie ruszania. Narzekać można jeszcze na szybko wycierające się uszczelki, które jako nowe są drogie, a dostępne na rynku używane sztuki okazują się być w niewiele lepszym lub w podobnym stanie niż te w naszym aucie.

Przed zakupem konkretnego egzemplarza radzimy dokładnie obejrzeć auto pod kątem korozji. Zarówno lakier jak i blacharka nie należą do mocnych stron tego modelu. Rdza może pojawiać się na kielicha w komorze silnika, na masce, na błotnika oraz na tylnej klapie i w dolnych rantach drzwi. Są to wszystkie punkty, które korodują w większości źle zabezpieczonych samochodów. Sprawdzenie blacharki jest o tyle kluczowe, że jeśli rdza zdążyła się bardzo rozprzestrzenić to jej usunięcie może okazać się nieopłacalne.

Według raportów niezawodności TÜV przeprowadzonych na autach 2- i 3-letnich w 2010 roku Subaru Forester II zajął bardzo wysokie 7. miejsce na 125 pozycji. Biorąc pod uwagę inne auta tego samego segmentu japońska konstrukcja wypadła tak samo dobrze jak Toyota RAV4 z tamtego okresu. Najgorsze miejsce uzyskał Hyundai Tuscon, który uplasował się dopiero na 75. lokacie.

Subaru Forester II (2002–2008)

Bezpieczeństwo

Subaru Forester II nigdy nie był testowany przez Euro NCAP. W tym czasie instytut nie przeprowadził testów żadnego modelu Subaru z wyjątkiem Outbacka (2002), od tego okresu przez 7 kolejnych lat auta tej marki nie brały udziału w testach.

Konkurenci

Jednym z konkurentem Subaru Forestera II jest Honda CR-V II, główny atut tego modelu to ponadprzeciętna ogólna niezawodność samochodu i bardzo udane bezawaryjne silniki, zarówno benzynowe (niestety niezbyt dobrze współpracują z gazem) jak i Diesla. Auto zapewnia też bardzo dobre własności jezdne, ale niestety głównie na asfalcie. Trzeba pogodzić się jednak z elektronicznie dołączanym napędem AWD, moment obrotowy przekazywany jest cały czas na koła przednie, a oś tylna dołączana jest w razie uślizgu. Wadą auta jest też mały wybór egzemplarzy na rynku i dość wysokie ceny. Jeżeli chodzi o wyposażenie CR-V II również nie ma się czym pochwalić.

Toyota RAV4 II to samochód dla osób szukających niezawodnego japońskiego SUV-a ze stałym napędem 4×4 i z trwałym silnikiem benzynowym. Dość łatwo znaleźć zadbany egzemplarz, nawet z polskiego salonu. Trzeba jednak pogodzić się ze spartańskim wnętrzem (choć jego spasowanie jest na całkiem przyzwoitym poziomie), ospałym, gumowatym układem kierowniczym oraz zachowawczą stylizacją, a także z ubogim wyposażeniem. Nie ma też co liczyć na niezawodny silnik wysokoprężny, ten ma problemy w układem wtryskowym. Cena zakupu jak na auto z ponad 10-letnim stażem również nie należy do atrakcyjnych, ale to koszty, które trzeba ponieść na rzecz niezawodność i świętego spokoju. Co ciekawe, auto oferowane jest również w wersji 3-drzwiowej.

Podsumowanie

Subaru Forester II nie należy do typowych SUV-ów, a wyglądem przypomina raczej podwyższone kombi. Pomimo rewelacyjnego stałego napędu 4×4 (dostępnego w wersjach ze skrzynią manualną) samochodem zdecydowanie lepiej jeździ się po asfalcie niż w terenie, choć w krytycznej sytuacji i bez problemu przejedzie po piaszczystej, zabłoconej czy zaśnieżonej drodze. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu, silnikowi typu bokser z niskim środkiem ciężkości i sprężystemu zawieszeniu auto prowadzi się rewelacyjnie i daje dużo frajdy z jazdy. To właśnie dlatego kupuje się ten samochód.

Konstrukcja ma też swoje mankamenty, największym z nich jest wszechobecna korozją, z którą trudno się walczy. Narzekać można jeszcze na wnętrza, a właściwie na poziom jego wykończenia i spasowania. Wypada bardzo przeciętnie na tle rywali. Zawiedzenie mogą czuć również Ci, którzy chcieliby mieć pod maską silnik wysokoprężny – Subaru jeszcze wtedy nie oferowało takiej jednostki. Nie każdemu też przypadnie do gustu toporna stylizacja zarówno sylwetki jak i wnętrza.

Z dostępnych silników godne uwagi są właściwie wszystkie, z wyjątkiem dwóch wersji. Nie polecamy podstawowej 125-konnej odmiany motoru 2-litrowego, ze względu na zbyt słabą dynamikę. Odradzamy też wybór wadliwej jednostki 2,5-litrowe z turbodoładowaniem.

Ceny najtańszych egzemplarzy Subaru Forestera II zaczynają się od niecałych 10 tys. zł. Zwykle są to auta w słabym stanie po wypadkach, które wymagają nie tylko napraw blacharsko-lakierniczych, ale i mechanicznych. Ceny wozów godnych uwagi zaczynają się od około 20 tys. zł, a najdroższe wyceniono na 30 tys. zł. Niestety wybór egzemplarzy jest naprawdę mały, a szczególnie tych z polskich salonów. Warto więc uzbroić się w cierpliwość i unikać samochodów, w których korozja zdążyła się już mocno rozprzestrzenić.

Tagi: 4x4Forester IISportsSTISubaruXXSXS LL BeanXTXT Limited
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ