Czym jest reduktor?
Reduktor jest to przekładnia zwiększająca siłę napędową przekazywaną z silnika na koła. Znajdziemy go głównie w samochodach terenowych. W tradycyjnych SUVach raczej nie spotkamy reduktora, jedynym rodzynkiem jest Suzuki Grand Vitara. Typowe terenówki z reduktorem to Mitsubishi Pajero, Jimmy, Jeep Wrangler, czy Toyota Land Cruiser.
Umieszczony jest zwykle w jednej obudowie ze skrzynią rozdzielczą. Reduktory najczęściej podwajają moment przekazywany na koła. Są jednak i takie takie, które zwiększają go nawet 3 i 4 krotnie. Jednocześnie redukują prędkość samochodu na każdym biegu proporcjonalnie do przełożenia reduktora.
Czy i kiedy potrzebny jest reduktor?
Bez włączonego reduktora jazda w terenie była by niemalże niemożliwa, a jego brak przy offroadowej jeździe może skończyć się szybkim spaleniem sprzęgła. Jazda z włączonym reduktorem nie ma oczywiście sensu na asfalcie bądź zwykłej szutrowej drodze, gdzie nie potrzebujemy zwiększenia momentu obrotowego trafiającego na koła). Reduktory pracują tylko wtedy gdy w aucie włączony jest napęd na cztery koła.
W autach ze stałym napędem 4×4 włączenie reduktora powoduje również włączenie blokady centralnego mechanizmu różnicowego.