zamknij
REKLAMA
reduktor

Czym jest reduktor?

Reduktor jest to przekładnia zwiększająca siłę napędową przekazywaną z silnika na koła. Znajdziemy go głównie w samochodach terenowych. W tradycyjnych SUVach raczej nie spotkamy reduktora, jedynym rodzynkiem jest Suzuki Grand Vitara. Typowe terenówki z reduktorem to Mitsubishi Pajero, Jimmy, Jeep Wrangler, czy Toyota Land Cruiser. 

Umieszczony jest zwykle w jednej obudowie ze skrzynią rozdzielczą. Reduktory najczęściej podwajają moment przekazywany na koła. Są jednak i takie takie, które zwiększają go nawet 3 i 4 krotnie. Jednocześnie redukują prędkość samochodu na każdym biegu proporcjonalnie do przełożenia reduktora.

Czy i kiedy potrzebny jest reduktor?

Bez włączonego reduktora jazda w terenie była by niemalże niemożliwa, a jego brak przy offroadowej jeździe może skończyć się szybkim spaleniem sprzęgła. Jazda z włączonym reduktorem nie ma oczywiście sensu na asfalcie bądź zwykłej szutrowej drodze, gdzie nie potrzebujemy zwiększenia momentu obrotowego trafiającego na koła). Reduktory pracują tylko wtedy gdy w aucie włączony jest napęd na cztery koła.

W autach ze stałym napędem 4×4 włączenie reduktora powoduje również włączenie blokady centralnego mechanizmu różnicowego.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Volkswagen Tiguan I [2006-2016]
Tagi: 4x4blokadadyferdyferencjałjazda terenowaoffroadprzekładniareduktorSUVterenówka
Izabela Kural

Autor Izabela Kural

Młoda, ambitna, pełna pomysłów dziennikarka motoryzacyjna, która chce obalić mit, że motoryzacja i płeć piękna nie idzie w parze. Zamiłowanie do motoryzacji zdobywałam w czasie studiów na Politechnice Krakowskiej na Wydziale Mechanicznym, interesuje mnie tematyka BRD, Automotive design, Off - road, oraz klasyki. Marzę o zakupie włoskiej perełki

DODAJ KOMENTARZ