zamknij
REKLAMA
Podsterowność | Autofakty.pl
PODSTEROWNOŚĆ TO RODZAJ POŚLIZGU

Podsterowność to rodzaj poślizgu, w czasie którego samochód z dużym opóźnieniem reaguje na ruch kierownicą (zjawisko poszerzania zakrętu). W czasie jazdy po łuku albo zakręcie pojazd może wpaść do rowu (przy skręcie w lewo) albo wyjechać na przeciwny pas ruchu (przy skręcie w prawo) i doprowadzić do zderzenia czołowego.

W czasie poślizgu podsterownego przednie koła auta zdają się nie słuchać kierowcy i zamiast jechać po łuku, jadą prosto. Samochód nie może zmieścić się w zakręcie. Do tego rodzaju poślizgu dochodzi najczęściej zimą, na oblodzonej drodze. Dodatkowym czynnikiem jest tutaj zbyt duża prędkość samochodu, zwłaszcza dodawanie gazu po wejściu w zakręt. Do poślizgu podsterownego może dojść także w czasie lata, podczas wjechania w dużą kałużę (zjawisko aquaplaningu). 

Co wywołuje podsterowność?

Powodem tego poślizgu jest utrata przyczepności przez przednie koła samochodu. Podsterowność występuje przede wszystkim w samochodach, w których środek ciężkości wysunięty jest do przodu, czyli w autach, w których silnik znajduje się z przodu i napęd przekazywany jest na przednie koła (a zatem w większości produkowanych obecnie samochodów).

Poślizg podsterowny może zdarzyć się także w samochodzie z napędem na tylne koła. Spowodowany jest zazwyczaj przez błąd kierowcy, który czując utratę przyczepności, wykonuje gwałtowny ruch kierownicą, chcąc pogłębić zakręt.

Jak uniknąć wpadnięcia w poślizg podsterowny?

Wystarczy wchodzić w zakręty i łuki z odpowiednią, bezpieczną prędkością. W czasie jazdy po zakrętach i łukach powinno się unikać gwałtownych ruchów kierownicą. Muszą być one płynne i delikatne. Przed wejściem w zakręt należy zawsze zdjąć nogę z gazu. Gaz można lekko nacisnąć dopiero przy wychodzeniu z zakrętu. Nie powinno się także naciskać pedału hamulca podczas pokonywania łuków, można go nacisnąć dopiero, gdy auto będzie mieć wyprostowane koła.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Co to jest crossover?

Zużyty bieżnik opon zmniejsza przyczepność i przyczynia się do ryzyka wpadnięcia w poślizg. Ważne jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Ważna jest także jakość opon, odpowiednio dobrana do rodzaju pojazdu. W autach, które mają dużą moc silnika i wykorzystywane są do dynamicznej jazdy, konieczne jest stosowanie opon wyższej jakości, zapewniających lepszą przyczepność.

Jak producenci samochodów zabezpieczają auta przed podsterownością?

Do ochrony przed wpadnięciem w poślizg podsterowny służy system stabilizacji toru jazdy ESP, który chroni także przed poślizgiem nadsterownym. ESP steruje pracą systemu ABS i systemu kontroli trakcji ASR. W przypadku wykrycia poślizgu podsterownego, ESP powoduje przyhamowanie koła tylnej osi (znajdującego się po wewnętrznej stronie łuku), co pozwala odzyskać właściwy tor jazdy.

Tagi: ABSESPpodsterownośćpoślizg
Michal Lisiak

Autor Michal Lisiak

Jestem wielbicielem motoryzacji, muzyki house, nowych technologii i podróży po Polsce. Interesuję się typowymi samochodami dla ludzi, a czasem także tymi bardzo nieracjonalnymi, które kupuje się tylko dla przyjemności jazdy i posiadania. Pasjonuje mnie motoryzacja dalekowschodnia, w szczególności japońska i chińska. Od wielu lat piszę artykuły motoryzacyjne, a także reklamowe i content marketingowe dla portali i firm, działających na polskim rynku. Prowadzę też własny portal Motorewia.

DODAJ KOMENTARZ