zamknij
REKLAMA
most_POW (fot. GDDKiA)

Obecne i planowane obwodnice Warszawy

Warszawiacy na tę chwilę z pewnością oczekują z niecierpliwością. Południowa Obwodnica Warszawy pozwoli w znacznym stopniu ograniczyć korki w południowo-wschodnich rejonach stolicy i ułatwić wyjazd w kierunku wschodnim. Nim jednak cała POW będzie gotowa, miną jeszcze co najmniej trzy lata. Według podpisanych umów wykonawcy mają czas na realizację kontraktu do sierpnia 2020 r.

Przypomnijmy, że kontrakty na realizację wschodniej części Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska zostały podpisane w grudniu 2015 r.

Łącznie powstanie 18,5 km drogi ekspresowej w ciągu trasy S2, posiadającej dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstaną dodatkowo tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę oraz estakada nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Ponadto powstanie pięć węzłów drogowych, które pozwolą wjechać i zjechać z nowej obwodnicy. Będą to węzły Ursynów Zachód, Ursynów Wschód, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów, zaś w przyszłości dobudowany zostanie jeszcze szósty węzeł – Czerniakowska Bis – pomiędzy węzłami Przyczółkowa i Wał Miedzeszyński.

Ze względu na stopień skomplikowania tej inwestycji została ona podzielona na trzy odrębne zadania.

Węzeł Puławska – węzeł Przyczółkowa

Odcinek ten będzie mierzył 4,6 km długości. Trudność w jego realizacji związana jest z budową tunelu pod Ursynowem o długości 2,3 km. Będzie on biegł pod I linią metra i będzie najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni będzie mieć szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane są drogi ewakuacyjne o szerokości 1 m od krawędzi jezdni. Tunel będzie zaczynał się między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, a zakończy na skarpie, za ul. Nowoursynowską. W ramach tego zadania powstać mają dwa węzły drogowe (Ursynów Zachód i Wschód).

Wykonawcą tego odcinka POW będzie firma Astaldi. Wartość podpisanej umowy opiewa na kwotę 1,22 mld zł.

Węzeł Przyczółkowa – węzeł Wał Miedzeszyński

Zadanie B planowanej inwestycji obejmuje budowę drogi S2 o długości 6,45 km. W ramach tego zadania powstanie także Most Południowy o długości ok. 1,5 km i ok. 45,8 metra szerokości. W obu kierunkach kierowcy będą mieć do dyspozycji po cztery pasy ruchu. Dodatkowo z obu stron został zaplanowany ciąg pieszo – rowerowy. Podpisany kontrakt obejmuje również budowę węzłów Przyczółkowa i Wał Miedzeszyński.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Przyszłość to nie tylko silniki. Przyszłość to też elektroniczne tablice!

Wykonawcą tego zadania jest konsorcjum firm Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt, A.Ş. Oddział w Polsce i PBDiM, a wartość podpisanego kontraktu wynosi 757,6 mln zł.

Węzeł Wał Miedzeszyński – węzeł Lubelska

Trzeci fragment POW obejmuje odcinek trasy S2 o długości ok. 7,45 km wraz z budową dwóch estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Zadanie C obejmuje ponadto budowę węzła Patriotów na przecięciu z linią PKP i ul. Patriotów.

Przetarg na realizację tego zadania wygrała firma Warbud. Koszt tej części inwestycji został oszacowany na kwotę 561,7 mln zł.

Pierwszy ZRiD wydany

Pod koniec minionego tygodnia wojewoda mazowiecki wydał pierwszą decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej, tzw. ZRiD. Dotyczy ona zadania B planowanej inwestycji. Wydany ZRiD oznacza, że w ciągu najbliższych kilku tygodni powinny ruszyć pierwsze prace przygotowawcze – wycinka drzew, budowa niezbędnych dróg dojazdowych. Wcześniej wykonawca powinien jeszcze przedstawić harmonogram robót.

Trwa postępowanie dotyczące decyzji ZRiD dla pozostałych dwóch planowanych odcinków POW. Powinny one zostać wydane przed wakacjami, tak by w okresie letnim można było wykonać większość, jeśli nie wszystkie prace przygotowawcze przed właściwymi pracami drogowymi.

W kolejce Wschodnia Obwodnica Warszawy

Wprawdzie Południowa Obwodnica Warszawy jest niezwykle ważną drogą dla mieszkańców stolicy, ale nie jedyną. Żeby domknąć tzw. ring, czyli ciąg obwodnic, pozwalających ominąć Warszawę ze wszystkim stron, brakuje jeszcze wschodniej obwodnicy. I choć ta jest w planach, wciąż czekamy na wydanie decyzji środowiskowej. To od niej będzie zależeć dokładny jej przebieg. Niedawno przesunięty został kolejny termin wydania tej decyzji. Obecnie mówi się o końcówce bieżącego roku, ale opóźnienia mogą być większe, podobnie jak w przypadku Zachodniej Obwodnicy Łodzi.

Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S17 miała pierwotnie zostać wybudowana do 2023 r. Jeśli wszelkie postępowania związane z wydawaniem decyzji będą się tak ślimaczyć, termin ten już niebawem będzie można ogłosić jako nieaktualny.

Tagi: budowa dróg w Polscedroga ekspresowa S2obwodnicaPołudniowa Obwodnica Warszawy
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ