zamknij
REKLAMA
Budowa Zakopianki

To jedna z najbardziej zakorkowanych dróg w naszym kraju. Zwłaszcza w okresie wakacyjnym i długich weekendów kierowcy stoją w długich korkach na tym odcinku trasy dojazdowej do Zakopanego. Na szczęście ruszyła już przebudowa Zakopianki. Prace rozpoczęły się na wszystkich odcinkach i poza drobnymi opóźnieniami przebiegają zgodnie z harmonogramem.

Zakopianka to popularna nazwa drogi, łączącej Kraków z Zakopanem. Tak naprawdę w jej skład wchodzą jednak aż trzy różne drogi. Zakopianka zaczyna się w Krakowie i do Myślenic jest drogą krajową nr 7. Od Myślenic do Rabki to droga ekspresowa S7, a odcinek od Rabki do Zakopanego to już DK47. Cała trasa liczy 102 km i tylko na ponad 40-kilometrowym odcinku od Krakowa do Lubienia jest drogą dwujezdniową. Podobnie jak na krótkich fragmentach z okolicy Chabówki oraz Nowego Targu.

Odcinek Lubień – Rabka Zdrój będzie drogą S7

I właśnie te jednopasmowe fragmenty Zakopianki są prawdziwą udręką kierowców, udających się do Zakopanego. Wprawdzie droga ta nie ma jakiegoś strategicznego znaczenia dla ruchu krajowego czy międzynarodowego, zdecydowano o jej przebudowie do statusu drogi ekspresowej.

Umowę na wybudowanie drogi od Lubienia do Rabki Zdrój podpisano w 2016 r. Ze względu stopień skomplikowania tej inwestycji podzielono ją na trzy mniejsze fragmenty. Koszt całego odcinka, który będzie liczył 16,7 km (w tym 15,8 km drogi ekspresowej), wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł. Na całej trasie powstanie aż 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady), w tym najtrudniejszy i najbardziej kosztowny dwukomorowy tunel o długości nieco ponad 2 km, który będzie stanowił 12,3 proc. całej trasy.

Na wszystkich odcinkach trwają roboty budowlane: wykopy, zabezpieczanie skarp, wywóz urobku, budowa mostów, wiaduktów i estakad oraz tunelu.

Lubień – Naprawa

Umowa na budowę liczącego 7,6 km odcinka o wartości 521,5 mln zł została podpisana 29 czerwca 2016 r. Zgodnie z tym kontraktem odcinek ten ma być gotowy w przeciągu 22 miesięcy od dnia podpisania umowy, nie licząc okresów zimowych. Wykonawcą jest polsko – ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD z Warszawy oraz korporacja Altis-Holding z Kijowa.

Budowa ekspresowej Zakopianki (fot. GDDKiA)

Oprócz samej drogi o standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej powstaną również dwa MOP-y (Lubień i Krzeczów). Ponadto wybudowanych ma zostać 10 obiektów inżynierskich oraz 6 małych mostków na potoku Krzywańskim. Planowany termin zakończenia kontraktu i oddanie drogi do użytkowania to grudzień 2018 r.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Wzrost opłaty paliwowej – lepsze drogi czy wzrost inflacji?

Naprawa – Skomielna Biała

Drugi fragment nowej Zakopianki, liczący 10,6 km, jest najtrudniejszy ze względu na tunel, mający biec pod Luboniem Małym. Za ten fragment S7 odpowiedzialna jest włoska firma Astaldi. Dwukomorowy tunel będzie mierzył 2,058 km i będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Umowę na wykonanie tego odcinka podpisano w czerwcu 2016 r. Planowany termin zakończenia kontraktu to lipiec 2021 r.

Na odcinku Naprawa – Skomielna Biała powstaje dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km (fot. GDDKiA)

Dotychczasowe prace postępują zgodnie z harmonogramem. Oprócz samego drążenia i zabezpieczenia tymczasowego wykonywane są zbrojenia i betonowanie obudowy stałej w dwóch nitkach portalu północnego. W prawej nitce portalu północnego wydrążono i wykonano obudowę tymczasową o długości 110 m. W lewej nitce wydrążono do tej pory 55 m.

Drążenie pierwszej nitki tunelu od strony południowej, zgodnie z planami ma się rozpocząć na przełomie lipca i sierpnia br. Prace w drugiej nitce od portalu południowego ruszą w listopadzie br.

Na odcinku Naprawa – Skomielna Biała powstaje dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km (fot. GDDKiA)

Ze względu na warunki geologiczne i hydrologiczne panujące na tym terenie projektanci tunelu zalecili, aby pomiędzy jedną nitką drążonego tunelu i drugą było od 50 do 100 metrów różnicy, stąd otwory nie są drążone jednocześnie. Dlatego też drążenie lewej nitki portalu północnego rozpoczęto dopiero po wydrążeniu 50 metrów prawej nitki.

Skomielna Biała – Rabka Zdrój

Trzeci z odcinków ekspresowej Zakopianki wybuduje włoska firma Salini. Na tym fragmencie zakończono już prace rozbiórkowe i obecnie wykonywane są drogi dojazdowe i technologiczne. Umowa na ten odcinek S7 obejmuje również fragment drogi krajowej nr 47 klasy GP do Chabówki.

Na 6,1-kilometrowej drodze powstaną dwa węzły drogowe – Skomielna Biała i Zabornia. Ponadto umowa przewiduje budowę Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich, w tym najdłuższego na tej trasie wiaduktu, liczącego 992 metry.

Droga ekspresowa S7 zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany zostanie jeszcze fragment dk 47 (dwujezdniowy) do Chabówki, gdzie będzie włączony do istniejącej już dwujezdniowej dk 47 Chabówka – Rdzawka. Planowany termin zakończenia kontraktu i oddanie drogi do użytkowania to wrzesień 2018 r.

Docelowo Zakopianka będzie więc drogą ekspresową S7 od Krakowa do Chabówka. Następnie, do Nowego Targu, będzie drogą główną ruchu przyspieszonego nr 47. Ostatni jej fragment, na odcinku Nowy Targ – Zakopane, będzie drogą główną.

Tagi: budowa dróg w Polscedroga ekspresowa S7drogi ekspresoweinwestycje drogoweZakopianka
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ