zamknij
REKLAMA
Fot. Materiały prasowe Volkswagen

Koniec roku to dobry moment na podsumowania. Jedno z ważniejszych przygotował instytut JATO Dynamics. Analitycy zsumowali wyniki sprzedaży nowych samochodów w Europie od stycznia do listopada 2017 roku. Na podstawie zebranych danych zbudowali listę dziesięciu najczęściej wybieranych modeli. Tak, SUV-y nadal biją rekordy sprzedaży. Co ciekawe, nie do nich jednak należy pierwsza czwórka listy najchętniej kupowanych samochodów.

Między styczniem a listopadem 2017 roku w Europie sprzedało się w sumie 14 435 691 fabrycznie nowych samochodów osobowych. Wynik zdaniem analityków JATO Dynamics generuje wzrost szacowany na 3,8 proc. oraz pozwala producentom motoryzacyjnym optymistycznie patrzeć w przyszłość. Jakie modele były najczęściej wybierane przez mieszkańców Starego Kontynentu? To właśnie pytanie zadali sobie pracownicy instytutu. Aby znaleźć na nie odpowiedź, przygotowali ranking.

1. Volkswagen Golf – 445 206 sztuk
2. Renault Clio – 298 990 sztuk
3. Volkswagen Polo – 255 370 sztuk
4. Ford Fiesta – 237 770 sztuk
5. Nissan Qashqai – 230 860 sztuk
6. Peugeot 208 – 225 198 sztuk
7. Opel Corsa – 221 497 sztuk
8. Volkswagen Tiguan – 218 238 sztuk
9. Skoda Octavia – 214 329 sztuk
10. Opel Astra – 204 742 sztuki

Golf z potężną przewagą!

Bezapelacyjnym liderem jest Volkswagen Golf. Hatchback segmentu C być może zaliczył spadek sprzedaży szacowany na 2 proc., mimo wszystko w ciągu 11 miesięcy aż 445 206 sztuk auta opuściło salony marki w Europie. A to daje na tyle duży wynik, że gwarantuje Golfowi przewagę nad drugim w zestawieniu Renault Clio wynoszącą blisko 150 tysięcy sztuk. Czy to dużo? Nawet bardzo dużo! 150 tysięcy egzemplarzy to dobry wynik nie tyle przewagi, co nawet sprzedaży pojedynczego auta. W ciągu 11 miesięcy w podobnej ilości zbyły się takie modele jak chociażby Peugeot 308, Renault Megane czy Audi A3.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Apple będzie badać technologię autonomicznej jazdy w Transporterach

Choć Golf zasłużył na laur zwycięzcy, bardzo dobrze w zestawieniu poradziły sobie także inne pojazdy Volkswagena. W pierwszej dziesiątce znalazło się jeszcze Polo i Tiguan. Trzy niemieckie auta w sumie sprzedały się w ilości wynoszącej niespełna 920 tysięcy sztuk. A to mniej więcej jedna piętnasta całego rynku motoryzacyjnego na Starym Kontynencie. Dobrze wypadł także Opel. Niemiecka marka wprowadziła do zestawienia najchętniej kupowanych samochodów w Europie aż dwa modele. Co prawda, i sprzedaż Corsy, i sprzedaż Astry spadła w tym roku, mimo wszystko auta te wygenerowały w ciągu 11 miesięcy wolumen sprzedaży o wartości 426 239 sztuk.

Najczęściej kupowane samochody w Europie w roku 2017 – spektakularne wzrosty sprzedaży

Najczęściej kupowane samochody w Europie w roku 2017 to też kilka spektakularnych wzrostów sprzedaży. A zdecydowanie najbardziej spektakularny należy do Peugeota 3008. Nowy crossover francuskiej marki może się pochwalić skokiem popytu o wartości 810 proc.! Drugie miejsce przypadło Fiatowi Tipo. Zainteresowanie włoskim kompaktem wzrosło blisko o 122 proc. Trzecia lokata przypadła Citroenowi C3 – wzrost sprzedaży francuskiego hatchbacka wyniósł prawie 58 proc. Najgorzej poradził sobie Peugeot 308. Zbyt modelu zmalał o blisko 19 proc. Spadek dotknął również Forda Fiestę (o 14 proc.) i Audi A3 (o 12,5 proc.).

W ciągu pierwszych 11 miesięcy roku 2017 dwie rzeczy na rynku motoryzacyjnym w Europie nie zmieniły się. Zdaniem JATO Dynamics dalej rośnie sprzedaż nowych samochodów. Poza tym nadal liderem pozostają SUV-y. Auta ze zwiększonym prześwitem tylko w listopadzie roku 2017 znalazły 398 424 nabywców. To pozwoliło im na wygenerowanie wzrostu zbytu na poziomie 21,6 proc. Wyższym wynikiem mogą pochwalić się tylko limuzyny segment F. W przypadku najbardziej luksusowych sedanów sprzedaż wzrosła o 29,9 proc. i wygenerowała wolumen 4440 sztuk. Wzrost zainteresowania kierowców w Europie dotyczy też segmentów A, van, E i aut sportowych. Spadek dotknął grupy B, C, D i minivan.

Tagi: JATO Dynamicsrekord sprzedażysprzedaż aut rośniewyniki sprzedaży
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.

DODAJ KOMENTARZ