zamknij
REKLAMA
autowp.ru_volvo_c30_t5_au-spec_18
Fot. Materiały prasowe Volvo

Szwecja jest dla Polaków cały czas krajem trochę nieodkrytym. A to sprawia, że poszukiwanie używanego pojazdu w Skandynawii nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Popełnienie już jednego błędu podczas zakupu może sprawić, że rejestracja samochodu ze Szwecji nie będzie możliwa nad Wisłą. Jakiego błędu? Przeczytaj nasz poradnik i bądź mądry, jednak przed szkodą!

Zakup samochodu w Szwecji nie jest prostym zadaniem. Koncentracja populacji jest raczej niska, a ewentualne odległości do pokonania duże. Jeżeli zatem nabywca nie pracuje w Skandynawii i nie ma czasu na weekendowe wyjazdy w celu obejrzenia auta, powinien dobrze zaplanować wyprawę po pojazd. Najlepiej wybrać konkretne miasto lub region, a następnie przejrzeć oferty internetowe. Brak wcześniejszego przygotowania i spontaniczny wyjazd niestety mogą nie skończyć się dobrze. A wszystko dlatego, że w Szwecji samochody używane sprzedaje się w całkowicie inny sposób niż w Niemczech, Holandii czy Francji.

Wśród importerów samochodów Szwecja nie jest najpopularniejszym krajem. Auta używane w Skandynawii są stosunkowo drogie, a dodatkową przeszkodę stanowi odległość. Wyjazd po auto oznacza daleką podróż i wysokie koszty wyjazdu. A to musi się odbić na opłacalności biznesu. Używane samochody ze Szwecji mają mimo wszystko pewne zalety. Po pierwsze każdy pojazd z ważnym przeglądem technicznym jest naprawdę sprawny! Nie ma możliwości, aby uszkodzone auto przeszło badanie z wynikiem pozytywnym.

W sieci wnikliwie sprawdzisz auto! Szwedzi są zmyślni

Po drugie w sieci funkcjonuje strona internetowa podłączona do szwedzkiego odpowiednika CEPiK. Po wpisaniu numeru rejestracyjnego pojazdu można sprawdzić m.in. przebieg z ostatniego przeglądu, dane techniczne, informacje dotyczące ilości właścicieli czy datę pierwszej rejestracji. Po trzecie mimo iż Szwecja słynie ze srogich zim, problemem auta używanego nie powinna być rdza. Skandynawowie raczej nie sypią dróg solą, a po prostu starają się jeździć po śniegu. W ten sposób nadwozia nie są poddawane działaniu soli, przez co nie zaczynają przedwcześnie korodować.

Rejestracja samochodu ze Szwecji w Polsce wymaga posiadania obydwu części dowodu rejestracyjnego. Warto o tym pamiętać kupując auto w Skandynawii lub od pośrednika już w kraju. Bez dokumentu w kolorze niebieskim i żółtym urzędnicy w wydziale komunikacji z całą pewnością odmówią wpisania pojazdu do krajowego rejestru. Z czego może wynikać brak żółtego dowodu? Ani nie ze złej woli sprzedającego, ani nie z przeoczenia kupującego. To na ogół wynik niewiedzy. Szwedzi często chcą zachować tą część dokumentu, bowiem to ona stanowi podstawę wyrejestrowania samochodu. Kierowcy nieznający polskich przepisów zgadzają się na to i tworzą problem podczas rejestracji w kraju.

Pomijając zastrzeżenie dotyczące dowodu rejestracyjnego, rejestracja samochodu ze Szwecji w Polsce wygląda jak najbardziej typowo. W pierwszej kolejności nabywca musi wykonać tłumaczenie dokumentów oraz powinien upewnić się, że auto posiada ważne badanie techniczne wystawione przez szwedzkiego diagnostę. Jeżeli termin wykonania ponownego przeglądu minął, nowy właściciel jest zobowiązany do przeprowadzenia kontroli nad Wisłą. Wizyta w stacji kontroli pojazdów będzie kosztować 99 złotych oraz zakończy się wystawieniem stosownego zaświadczenia.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Rejestracja samochodu w Czechach to spore oszczędności

Rejestracja samochodu ze Szwecji – nie zaniżaj akcyzy!

Formalnie, pierwszym punktem rejestracji samochodu w Polsce jest zgłoszenie dokonania transakcji zakupu w urzędzie celnym. W tym celu konieczne jest złożenie wypełnionego wniosku i dołączenie do niego serii załączników, a w tym kopii tłumaczenia dowodu rejestracyjnego oraz kopii dokumentu potwierdzającego fakt nabycia samochodu. Przed złożeniem deklaracji nowy właściciel powinien wyliczyć również wysokość podatku akcyzowego. Wyliczenie sprawdzą oczywiście urzędnicy – jednak nie na podstawie wartości wpisanej w umowie kupna-sprzedaży, a katalogu z cenami. Ich decyzja może przyjąć wartość podatku określoną przez kierowcę lub uznać ją za zaniżoną i podwyższyć.

Akcyza w przypadku samochodów z silnikiem o pojemności poniżej 2000 cm3 wynosi 3,1 proc. ceny auta. Gdy jednostka napędowa ma więcej niż 2000 cm3, wartość podatku rośnie do 18,6 proc. W przypadku importu samochodu ze Szwecji kupujący ma dużą szansę na zapłacenie akcyzy w wyższej wartości. Skandynawowie mimo iż są restrykcyjnie ścigani za przekroczenia prędkości, bardzo lubią mocne auta z dużymi motorami. Najwyraźniej chcą wiedzieć, że pod prawą nogą mają wystarczający zapas mocy, aby móc sprawnie ruszyć spod świateł i maksymalnie szybko osiągnąć 50 km/h. W przypadku podatku akcyzowego ważne obostrzenie jest takie, że transakcję należy zgłosić w maksymalnym terminie 14 dni od momentu przekroczenia sprowadzonym autem polskiej granicy.

Tablice rejestracyjne praktycznie od ręki

Po wykonaniu formalności w urzędzie celnym kierowca może udać się do wydziału komunikacji właściwemu miejscu zamieszkania. Tam oprócz wniosku musi złożyć serię załączników, a w tym umowę kupna-sprzedaży lub fakturę, zagraniczny dowód rejestracyjny wraz z tłumaczeniem oraz potwierdzenia z urzędu celnego. Tablice rejestracyjne i pozwolenie czasowe przy kompletnej dokumentacji są wydawane niemalże od ręki. Zazwyczaj trzeba poczekać na nie kilkadziesiąt minut. Na twardy dowód rejestracyjny nowy właściciel pojazdu musi czekać przeciętnie nieco ponad tydzień. Maksymalny czas oczekiwania został określony na 30 dni.

W sytuacji, w której kierowca zdecydował się na standardowe tablice rejestracyjne, zapłaci w wydziale komunikacji 256 złotych. Kwota opłaty może wzrosnąć tylko i wyłącznie w jednym przypadku, gdy tablice będą spersonalizowane. Za możliwość wybrania napisu kupujący zapłaci wraz ze wszystkimi innymi kosztami 1176 złotych. Załatwienie wszystkich formalności w urzędzie miasta lub gminy niestety jeszcze nie oznacza, że droga o nazwie rejestracja samochodu ze Szwecji właśnie się skończyła. Żeby pojazd mógł legalnie poruszać się konieczne jest wykupienie obowiązkowej polisy OC.

Tagi: import samochodówrejestracja samochodurejestracja samochodu ze Szwecji
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.

4 komentarze

  1. Ok, to skoro sprzedający chce zatrzymać dowód a ja go potrzebuję to jak najlepiej rozwiązać ten problem? Czy przy wyrejestrowaniu auta w Szwecji zabierają Szwedowi dowód czy zostawiają a on może mi go przesłać pocztą?

    1. Ponoć jest prosty sposób obejścia wymogu. Szwed musi złożyć wniosek o wydanie duplikatu dowodu rejestracyjnego. Jeden zostanie dla nieco w celu wyrejestrowania auta, a drugi pojedzie z pojazdem do Polski.

  2. Jakim cudem w wydział komunikacji zarejestruje mi pojazd bez aktualnego OC? Zdanie na końcu oddaje poziom wiedzy i zaangażowania pracowników tego portalu.

    1. Przykro mi, ale ma Pan złe informacje. Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych w art. 29 wyraźnie mówi o tym, że obowiązkowe ubezpieczenie OC należy wykupić najpóźniej w dniu rejestracji, ale nie później niż w momencie wprowadzenia pojazdu do użytku. Treść tekstu nie jest zatem sprzeczna z przepisami obowiązującymi w Polsce.

DODAJ KOMENTARZ