Władza wychodzi naprzeciw przedsiębiorcom zajmującym się dystrybucją, handlem czy też testowaniem samochodów. Być może już w 2018 r. pojawią się tzw. profesjonalne tablice rejestracyjne, dzięki którym zniknie obowiązek rejestracji każdego pojazdu wykorzystywanego do powyższych celów.
Dziś dealer, komis, ale również instytucja zajmująca się testowaniem samochodów musi, przed wyjechaniem na drogi publiczne, zarejestrować każdy pojazd. Generuje to nie tylko dodatkowe koszty, ale również zajmuje sporo czasu. Dlatego od dłuższego czasu branża motoryzacyjna apelowała o wprowadzenie tzw. profesjonalnych tablic rejestracyjnych. Przyjęte właśnie przez Radę Ministrów rozwiązania eliminują powyższe problemy. Szacuje się, że skorzysta na tym nawet 20 tys. podmiotów.
Profesjonalne tablice rejestracyjne – dla kogo ten przywilej?
Profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi, a także profesjonalnym dowodem rejestracyjnym będą mogli posługiwać się przedsiębiorcy z siedzibą lub oddziałem w Polsce. Przedmiotem ich działalności powinna być produkcja, dystrybucja lub badania pojazdów. Z nowych rozwiązań będą też mogły skorzystać jednostki uprawnione (np. Instytut Transportu Samochodowego) lub jednostki badawcze producentów.
Organem dokonującym profesjonalnej rejestracji będą starostowie. Opłata za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów nie będzie wyższa niż 100 zł, a za blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego (nie więcej niż 100 sztuk) – 20 zł. Taka rejestracja będzie obowiązywała przez rok. Starosta będzie mógł uchylić decyzję, np. gdy podmiot uprawniony przekazał blankiety i tablice innemu użytkownikowi. Możliwe będzie także użycie jednego profesjonalnego numeru rejestracyjnego dla wielu pojazdów.
Inne obowiązki
Profesjonalny dowód rejestracyjny będzie ważny 30 dni od daty wypełnienia, a w przypadku jednostki uprawnionej 6 miesięcy (procedury i badania homologacyjne trwają dłużej niż 30 dni). W ciągu 30 dni od wygaśnięcia albo uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdu podmiot uprawniony będzie musiał zwrócić blankiety, dowody rejestracyjne oraz tablice. Za niedotrzymanie tego obowiązku będzie mu groziła kara grzywny w wysokości 3 tys. zł. Firmy będą musiały prowadzić także wykaz pojazdów użytkowanych w ruchu drogowym (docelowo – w systemie teleinformatycznym). Za brak takiej ewidencji kara wyniesie 5 tys. zł.
Pojazd z profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi będzie mógł być prowadzony nie tylko przez uprawnionego kierowcę, ale też np. przez klienta.
Projekt zmian trafił obecnie pod obrady Sejmu. Znowelizowane przepisy wejdą w życie po 18 miesiącach od ich opublikowania w Dzienniku Ustaw.