zamknij
REKLAMA
camshaft1

Jaką rolę pełni pasek rozrządu? Kiedy należy go wymieniać? Dlaczego trzeba bezwzględnie przestrzegać terminów wymiany paska? Jakie są koszty wymiany paska rozrządu? W jakich sytuacjach pasek trzeba wymienić wcześniej, niż zalecił to producent?

Paski rozrządu produkowane są z kauczuku syntetycznego oraz materiałów wzmacniających, najczęściej włókna szklanego (produkuje się z nich tzw. wewnętrzny kord). Paski wymagają odpowiedniego przechowywania – najlepiej w oryginalnym opakowaniu. Nie mogą mieć one styku z olejami, benzyną, wodą i płynem hamulcowym, które je niszczą. Niszczy je bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Poza tym nie wolno ich załamywać, albowiem może to doprowadzić do uszkodzenia kordu i w konsekwencji pęknięcia paska.

Paski rozrządu starzeją się i ulegają zużyciu. Czołowi producenci przypominają, że maksymalny czas ich przechowywania to 5 lat od daty produkcji. Koniecznie trzeba go sprawdzić przy zakupie.

W niektórych silnikach do napędu rozrządu zamiast pasków używane są metalowe łańcuchy. W większości jednostek wystarczają na cały okres eksploatacji silnika. Jednak w niektórych nowoczesnych silnikach podlegają one okresowej wymianie albo ulegają awariom i trzeba je wymienić.

Jaką rolę pełni pasek rozrządu?

Pasek napędza rozrząd, który steruje całą pracą jednostki napędowej. Pasek łączy koło pasowe na wale korbowym z kołem pasowym wałka rozrządu (albo kołami pasowymi wałków rozrządu, jeśli są dwa). W każdym samochodzie pasek rozrządu napędza dodatkowo pompę cieczy chłodzącej (popularnie zwaną pompą wody) oraz pompę oleju (zapewniającą właściwe ciśnienie smarowania). W silnikach Diesla oraz silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa (nowoczesne tzw. downsizingowe), pasek napędza także pompę wysokiego ciśnienia (pompę wtryskową).

Układ rozrządu, napędzany przez pasek, steruje idealnie zsynchronizowanymi urządzeniami, zapewniającymi dopływ mieszanki paliwowo powietrznej do cylindrów i zajmujących się usuwaniem spalin

Pasek rozrządu w zdecydowanej większości silników znajduje się na zewnątrz silnika. Zazwyczaj jest chroniony przez osłonę z tworzywa sztucznego albo metalu.

Ford w silniku Ecoboost stosuje dwa paski rozrządu (nie łańcuchy), znajdujące się wewnątrz silnika i zanurzone w kąpieli olejowej.

 

Wymiana paska rozrządu I Autofakty.pl Źródło: By Petar Milošević – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32175327

Kiedy wymieniać pasek rozrządu?

Producenci samochodów dokładnie określają, kiedy należy wymienić pasek rozrządu. Informacje znajdują się w instrukcjach aut, można je też znaleźć w programach warsztatowych.

Przebieg nie jest jedynym kryterium. Należy zwrócić uwagę na podawany przez producentów maksymalny czas, po jakim należy wymienić pasek.

  • Przykład: Skoda Fabia 1.4 TDI
    W autach produkowanych od 2004 roku pasek rozrządu wymienia się co 120 tys. km przebiegu lub co 4 lata (nawet jeśli przebieg 120 tys. km nie został w tym czasie osiągnięty). Dodatkowo co 4 lata trzeba wymienić krążek napinający.

Interwał wymiany paska nie musi być równy

  • Przykład: Volkswagen Golf 1.4 75 KM
    Pierwsza wymiana paska po 90 tys. km, kolejne co 30 tys. km lub co 4 lata

Producent może zalecać wcześniejszą wymianę paska, jeśli auto jest eksploatowane przy skrajnych obciążeniach (jazda sportowa, ciągła jazda po mieście)

  • Przykład: Peugeot 307 – silniki benzynowe 1.4 – 2.0
    Standardowa wymiana paska co 120 tys. km, ale przy skrajnych obciążeniach – co 80 tys. km lub co 4 lata

Mechanicy na bazie doświadczeń, zebranych po kilku – kilkunastu latach eksploatacji danego modelu na rynku, mogą zalecać skrócenie interwału wymiany paska

  • Przykład: Alfa Romeo 147 2.0 Twin Spark
    Producent zaleca wymianę co 80 tys. km lub co 3 lata. Mechanicy zalecają skrócenie tego czasu i przebiegu nawet o połowę

W niektórych modelach wymiana paska nie obciąża domowego budżetu, gdyż dokonuje się jej bardzo rzadko. Np. Ford w modelu Focus I zaleca wymianę paska rozrządu co 160 tys. km lub co 10 lat.

Wymiana paska rozrządu – czy tylko sam pasek?

W trakcie wymiany rozrządu powinno się też wymienić jego komponenty – rolki napinające i prowadzące a także pompę cieczy chłodzącej (pompę wody). W praktyce, w przypadku krótkich interwałów wymiany (np. co 30 tys. km jak w Audi A4 B5) mechanicy wymieniają często same paski, a elementy napinające i pompy wody np. co 60 tys. km.

Warto jednak pamiętać o tym, że producenci pasków zalecają wymianę całych kompletów (pasek plus rolki, śruby i szpilki) a także wymianę pompy cieczy chłodzącej przy każdej wymianie paska.

Pasek rozrządu I Autofakly.pl Źródło: By RB30DE – Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2167896

Pasek rozrządu – kiedy trzeba go wymienić wcześniej, niż zaleca to producent?

Kiedy dojdzie do jego zabrudzenia olejem (np. w czasie awarii uszczelnień wałka rozrządu albo wału korbowego), płynem hamulcowym, smarem, kiedy zostanie uszkodzony mechanicznie lub termicznie (np. podczas naprawy auta), albo pojawią się na nim pęknięcia.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Ile kosztuje przerejestrowanie auta?

Pasek rozrządu – dlaczego jego wymiana jest tak ważna?

Jeśli dojdzie do pęknięcia paska, silnik utraci synchronizację. Efektem będzie zniszczenie zaworów, tłoków, głowicy i korbowodu. W wielu wypadkach naprawa takiego silnika jest nieopłacalna.

„Z racji tego, jak ważną rolę pełni pasek rozrządu, warto stosować produkty wysokiej jakości – markowe, albo dobre zamienniki”.

Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?

Cena usługi zależna jest od tego, czy mechanik może łatwo uzyskać dostęp do rozrządu i czy w trakcie jego wymiany musi korzystać ze specjalistycznych blokad.

  • W samochodach z łatwym dostępem i prostym rozrządem cena wynosi średnio od 80 do 150 zł za samą usługę
  • W samochodach, w których trzeba stosować specjalistyczne blokady i wykonywać dodatkowe czynności, cena może wynieść 500 zł
  • W samochodach, w których dostęp do rozrządu jest utrudniony i trzeba zdemontować wiele elementów przedniego pasa (np. 2.5 TDI V6) cena może wynieść 800 i więcej zł.

W niektórych nowoczesnych silnikach przy wymianie paska trzeba zdemontować poduszkę silnika, co znacznie zwiększa koszt usługi.

W czasie typowej wymiany paska demontuje się obudowę (osłonę) paska, odkręca się śruby rolek napinających, demontuje się rolki i pasek. Następnie montuje się nowe rolki, ustawia wal korbowy i wałek (wałki) rozrządu według znaków, zakłada nowy pasek, wymienia pompę wody i dokręca śrubę rolki napinającej, zgodnie z zaleceniami producenta auta.

Ile trwa wymiana paska rozrządu?

Czas naprawy zależy przede wszystkim od dostępu do rozrządu i konieczności stosowania specjalistycznych narzędzi.

  • Lancia Ypsilon 1.4 – 57 minut
  • Fiat Bravo 1.9 JTD – 1 godzina 21 minut
  • Opel Astra G 1.4 – 1 godzina 30 minut
  • Dacia Logan 1.4 – 1 godzina 48 minut
  • Volkswagen Golf IV 1.8 – 2 godziny 12 minut
  • Renault Megane 1.6 – 3 godziny 26 minut
  • Audi A6 2.5 V6 TDI – 4 godziny 30 minut

 

Pasek rozrządu I Autofakty.pl Źródło: By Silar (Own work) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons

Ile kosztuje pasek rozrządu?

Przykładowe ceny kompletów składających się z paska rozrządu i pompy cieczy chłodzącej

  • Audi A3, Audi A4, Seat Toledo III, Skoda Octavia II, Skoda Super II, Volkswagen Golf IV –201 zł (Bosch)
  • Opel Astra F 1.8 – 198 zł (Hepu)
  • Citroen Berlingo, Citroen Jumpy, Ctroen Xsara, Fiat Scudo, Peugeot 206, Peugeot 306– 453 zł (Contitech)
  • Audi 2.5 TDI – 1400 zł (Bosch)
  • Audi A6, Volkswagen Bora 1.9 TDI– 860 – 870 zł (Bosch lub Contitech)
  • Fiat Doblo, Fiat Punto, Lancia Ypsilon– 400 zł (Febi Bilstein)
  • Citroen C5, Peugeot 406– 519 zł (Febi Bilstein)
  • VW Golf IV, VW Lupo– 655 zł (SWAG)
  • Renault Laguna I i II, Volvo V40 1.9 D – 473 zł (SWAG)

Przykładowe ceny samych pasków rozrządu

  • Dacia Logan, Dacia Dokker – 78 zł (Bosch)
  • Opel Astra G, Opel Astra H, Chevrolet Cruze – 168 zł (Contitech)
  • Opel Astra J, Opel Insignia – 152 zł (Contitech)
  • Seat Ateca – 52 zł (Dayco)
  • Seat Alhambra – 55 zł (SKF)
  • Fiat Panda 1.1 – 80 zł (Febi Bilsten)
  • Audi A1, Audi A3, Seat Ibiza V – 112 (Febi Bilstein)
  • Alfa Romeo Giulietta, Alfa Romeo Mito, Fiat 500 – 142 zł (Febi Bilstein)
  • Audi A4, Audi A5, Audi A6 – 100 zł (Dayco)
  • Ford Focus III, Ford Galaxy, Ford C-Max – 182 zł (Dayco)
  • Ford B-Max, Ford Fiesta VI – 199 zł (Febi Bilstein)
  • Mazda 323, Opel Astra F – 107 zł (Contitech)
  • Kia Sportage, Mazda 626 III – 70 zł (Bosch)
  • Daewoo Matiz – 52 zł (Bosch)
  • Subaru Forester, Subaru Impreza – 213 zł (Bosch)

Przykładowe ceny samych napinaczy paska rozrządu

  • Ibiza IV – 337 zł (SWAG)
  • Audi A6, Volkswagen Phaeton – 340 zł (SWAG)
  • Audi A4, Audi A6, Audi A8, Skoda Superb I – 778 zł (SASIC)
  • Ford Fiesta IV, Ford Focus II – 195 zł (SWAG)
  • Skoda Fabia, Ford Galaxy – 272 zł (RUVILLE)
  • Mercedes C W202 – 365 zł (Febi Bilstein)
  • Alfa Romeo 147 – 637 zł (INA)
  • Mazda 3, Mazda 6 – 323 zł (RUVILLE)
  • Volvo S40, V40, S70, V70 – 340 zł (SWAG)

Wymiana paska rozrządu nie należy do tanich, ale na szczęście nie trzeba wykonywać jej często. Dobry pasek rozrządu wymieniony zgodnie z zaleceniami producenta auta i z zastosowaniem specjalistycznych narzędzi, pozwoli cieszyć się właściwą pracą jednostki napędowej.

Czytaj więcej na Motointegrator.com: Wymiana paska rozrządu – zgodnie z zaleceniami producenta, mechanika czy zależnie od sytuacji?

Tagi: ile kosztuje komplet paskaile kosztuje kompletny rozrządile kosztuje napinaczile kosztuje pasek rozrząduile kosztuje wymiana paska rozrząduile kosztuje wymiana rozrząduile trwa wymiana paska rozrząduinterwał wymiany paska rozrządujaki pasek wybraćkiedy wymieniać pasek rozrządupasek rozrządupasek rozrządu cenapasek rozrządu cena za wymianępasek rozrządu czas wymianypasek rozrządu jak przechowywaćrola paska rozrząurorząd kiedy wymieniać wcześniejrozrząd cenarozrząd co wymienić oprócz paskarozrząd robocizna cenaserwis paska rozrząduserwis rozrząduwymiana paska rozrządu
Michal Lisiak

Autor Michal Lisiak

Jestem wielbicielem motoryzacji, muzyki house, nowych technologii i podróży po Polsce. Interesuję się typowymi samochodami dla ludzi, a czasem także tymi bardzo nieracjonalnymi, które kupuje się tylko dla przyjemności jazdy i posiadania. Pasjonuje mnie motoryzacja dalekowschodnia, w szczególności japońska i chińska. Od wielu lat piszę artykuły motoryzacyjne, a także reklamowe i content marketingowe dla portali i firm, działających na polskim rynku. Prowadzę też własny portal Motorewia.

1 KOMENTARZt

  1. Nie najtańszy, nie najdroższ a mechanik mówi że dobra jakość i powinien mi długo posłużyć. Klocki od nich mam to nie narzekam więc powinno i z tym być dobrze

DODAJ KOMENTARZ