Jaką rolę pełni pasek rozrządu? Kiedy należy go wymieniać? Dlaczego trzeba bezwzględnie przestrzegać terminów wymiany paska? Jakie są koszty wymiany paska rozrządu? W jakich sytuacjach pasek trzeba wymienić wcześniej, niż zalecił to producent?
Paski rozrządu produkowane są z kauczuku syntetycznego oraz materiałów wzmacniających, najczęściej włókna szklanego (produkuje się z nich tzw. wewnętrzny kord). Paski wymagają odpowiedniego przechowywania – najlepiej w oryginalnym opakowaniu. Nie mogą mieć one styku z olejami, benzyną, wodą i płynem hamulcowym, które je niszczą. Niszczy je bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Poza tym nie wolno ich załamywać, albowiem może to doprowadzić do uszkodzenia kordu i w konsekwencji pęknięcia paska.
Paski rozrządu starzeją się i ulegają zużyciu. Czołowi producenci przypominają, że maksymalny czas ich przechowywania to 5 lat od daty produkcji. Koniecznie trzeba go sprawdzić przy zakupie.
W niektórych silnikach do napędu rozrządu zamiast pasków używane są metalowe łańcuchy. W większości jednostek wystarczają na cały okres eksploatacji silnika. Jednak w niektórych nowoczesnych silnikach podlegają one okresowej wymianie albo ulegają awariom i trzeba je wymienić.
Jaką rolę pełni pasek rozrządu?
Pasek napędza rozrząd, który steruje całą pracą jednostki napędowej. Pasek łączy koło pasowe na wale korbowym z kołem pasowym wałka rozrządu (albo kołami pasowymi wałków rozrządu, jeśli są dwa). W każdym samochodzie pasek rozrządu napędza dodatkowo pompę cieczy chłodzącej (popularnie zwaną pompą wody) oraz pompę oleju (zapewniającą właściwe ciśnienie smarowania). W silnikach Diesla oraz silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa (nowoczesne tzw. downsizingowe), pasek napędza także pompę wysokiego ciśnienia (pompę wtryskową).
Układ rozrządu, napędzany przez pasek, steruje idealnie zsynchronizowanymi urządzeniami, zapewniającymi dopływ mieszanki paliwowo powietrznej do cylindrów i zajmujących się usuwaniem spalin
Pasek rozrządu w zdecydowanej większości silników znajduje się na zewnątrz silnika. Zazwyczaj jest chroniony przez osłonę z tworzywa sztucznego albo metalu.
Ford w silniku Ecoboost stosuje dwa paski rozrządu (nie łańcuchy), znajdujące się wewnątrz silnika i zanurzone w kąpieli olejowej.
Kiedy wymieniać pasek rozrządu?
Producenci samochodów dokładnie określają, kiedy należy wymienić pasek rozrządu. Informacje znajdują się w instrukcjach aut, można je też znaleźć w programach warsztatowych.
Przebieg nie jest jedynym kryterium. Należy zwrócić uwagę na podawany przez producentów maksymalny czas, po jakim należy wymienić pasek.
- Przykład: Skoda Fabia 1.4 TDI
W autach produkowanych od 2004 roku pasek rozrządu wymienia się co 120 tys. km przebiegu lub co 4 lata (nawet jeśli przebieg 120 tys. km nie został w tym czasie osiągnięty). Dodatkowo co 4 lata trzeba wymienić krążek napinający.
Interwał wymiany paska nie musi być równy
- Przykład: Volkswagen Golf 1.4 75 KM
Pierwsza wymiana paska po 90 tys. km, kolejne co 30 tys. km lub co 4 lata
Producent może zalecać wcześniejszą wymianę paska, jeśli auto jest eksploatowane przy skrajnych obciążeniach (jazda sportowa, ciągła jazda po mieście)
- Przykład: Peugeot 307 – silniki benzynowe 1.4 – 2.0
Standardowa wymiana paska co 120 tys. km, ale przy skrajnych obciążeniach – co 80 tys. km lub co 4 lata
Mechanicy na bazie doświadczeń, zebranych po kilku – kilkunastu latach eksploatacji danego modelu na rynku, mogą zalecać skrócenie interwału wymiany paska
- Przykład: Alfa Romeo 147 2.0 Twin Spark
Producent zaleca wymianę co 80 tys. km lub co 3 lata. Mechanicy zalecają skrócenie tego czasu i przebiegu nawet o połowę
W niektórych modelach wymiana paska nie obciąża domowego budżetu, gdyż dokonuje się jej bardzo rzadko. Np. Ford w modelu Focus I zaleca wymianę paska rozrządu co 160 tys. km lub co 10 lat.
Wymiana paska rozrządu – czy tylko sam pasek?
W trakcie wymiany rozrządu powinno się też wymienić jego komponenty – rolki napinające i prowadzące a także pompę cieczy chłodzącej (pompę wody). W praktyce, w przypadku krótkich interwałów wymiany (np. co 30 tys. km jak w Audi A4 B5) mechanicy wymieniają często same paski, a elementy napinające i pompy wody np. co 60 tys. km.
Warto jednak pamiętać o tym, że producenci pasków zalecają wymianę całych kompletów (pasek plus rolki, śruby i szpilki) a także wymianę pompy cieczy chłodzącej przy każdej wymianie paska.
Pasek rozrządu – kiedy trzeba go wymienić wcześniej, niż zaleca to producent?
Kiedy dojdzie do jego zabrudzenia olejem (np. w czasie awarii uszczelnień wałka rozrządu albo wału korbowego), płynem hamulcowym, smarem, kiedy zostanie uszkodzony mechanicznie lub termicznie (np. podczas naprawy auta), albo pojawią się na nim pęknięcia.
Pasek rozrządu – dlaczego jego wymiana jest tak ważna?
Jeśli dojdzie do pęknięcia paska, silnik utraci synchronizację. Efektem będzie zniszczenie zaworów, tłoków, głowicy i korbowodu. W wielu wypadkach naprawa takiego silnika jest nieopłacalna.
„Z racji tego, jak ważną rolę pełni pasek rozrządu, warto stosować produkty wysokiej jakości – markowe, albo dobre zamienniki”.
Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?
Cena usługi zależna jest od tego, czy mechanik może łatwo uzyskać dostęp do rozrządu i czy w trakcie jego wymiany musi korzystać ze specjalistycznych blokad.
- W samochodach z łatwym dostępem i prostym rozrządem cena wynosi średnio od 80 do 150 zł za samą usługę
- W samochodach, w których trzeba stosować specjalistyczne blokady i wykonywać dodatkowe czynności, cena może wynieść 500 zł
- W samochodach, w których dostęp do rozrządu jest utrudniony i trzeba zdemontować wiele elementów przedniego pasa (np. 2.5 TDI V6) cena może wynieść 800 i więcej zł.
W niektórych nowoczesnych silnikach przy wymianie paska trzeba zdemontować poduszkę silnika, co znacznie zwiększa koszt usługi.
W czasie typowej wymiany paska demontuje się obudowę (osłonę) paska, odkręca się śruby rolek napinających, demontuje się rolki i pasek. Następnie montuje się nowe rolki, ustawia wal korbowy i wałek (wałki) rozrządu według znaków, zakłada nowy pasek, wymienia pompę wody i dokręca śrubę rolki napinającej, zgodnie z zaleceniami producenta auta.
Ile trwa wymiana paska rozrządu?
Czas naprawy zależy przede wszystkim od dostępu do rozrządu i konieczności stosowania specjalistycznych narzędzi.
- Lancia Ypsilon 1.4 – 57 minut
- Fiat Bravo 1.9 JTD – 1 godzina 21 minut
- Opel Astra G 1.4 – 1 godzina 30 minut
- Dacia Logan 1.4 – 1 godzina 48 minut
- Volkswagen Golf IV 1.8 – 2 godziny 12 minut
- Renault Megane 1.6 – 3 godziny 26 minut
- Audi A6 2.5 V6 TDI – 4 godziny 30 minut
Ile kosztuje pasek rozrządu?
Przykładowe ceny kompletów składających się z paska rozrządu i pompy cieczy chłodzącej
- Audi A3, Audi A4, Seat Toledo III, Skoda Octavia II, Skoda Super II, Volkswagen Golf IV –201 zł (Bosch)
- Opel Astra F 1.8 – 198 zł (Hepu)
- Citroen Berlingo, Citroen Jumpy, Ctroen Xsara, Fiat Scudo, Peugeot 206, Peugeot 306– 453 zł (Contitech)
- Audi 2.5 TDI – 1400 zł (Bosch)
- Audi A6, Volkswagen Bora 1.9 TDI– 860 – 870 zł (Bosch lub Contitech)
- Fiat Doblo, Fiat Punto, Lancia Ypsilon– 400 zł (Febi Bilstein)
- Citroen C5, Peugeot 406– 519 zł (Febi Bilstein)
- VW Golf IV, VW Lupo– 655 zł (SWAG)
- Renault Laguna I i II, Volvo V40 1.9 D – 473 zł (SWAG)
Przykładowe ceny samych pasków rozrządu
- Dacia Logan, Dacia Dokker – 78 zł (Bosch)
- Opel Astra G, Opel Astra H, Chevrolet Cruze – 168 zł (Contitech)
- Opel Astra J, Opel Insignia – 152 zł (Contitech)
- Seat Ateca – 52 zł (Dayco)
- Seat Alhambra – 55 zł (SKF)
- Fiat Panda 1.1 – 80 zł (Febi Bilsten)
- Audi A1, Audi A3, Seat Ibiza V – 112 (Febi Bilstein)
- Alfa Romeo Giulietta, Alfa Romeo Mito, Fiat 500 – 142 zł (Febi Bilstein)
- Audi A4, Audi A5, Audi A6 – 100 zł (Dayco)
- Ford Focus III, Ford Galaxy, Ford C-Max – 182 zł (Dayco)
- Ford B-Max, Ford Fiesta VI – 199 zł (Febi Bilstein)
- Mazda 323, Opel Astra F – 107 zł (Contitech)
- Kia Sportage, Mazda 626 III – 70 zł (Bosch)
- Daewoo Matiz – 52 zł (Bosch)
- Subaru Forester, Subaru Impreza – 213 zł (Bosch)
Przykładowe ceny samych napinaczy paska rozrządu
- Ibiza IV – 337 zł (SWAG)
- Audi A6, Volkswagen Phaeton – 340 zł (SWAG)
- Audi A4, Audi A6, Audi A8, Skoda Superb I – 778 zł (SASIC)
- Ford Fiesta IV, Ford Focus II – 195 zł (SWAG)
- Skoda Fabia, Ford Galaxy – 272 zł (RUVILLE)
- Mercedes C W202 – 365 zł (Febi Bilstein)
- Alfa Romeo 147 – 637 zł (INA)
- Mazda 3, Mazda 6 – 323 zł (RUVILLE)
- Volvo S40, V40, S70, V70 – 340 zł (SWAG)
Wymiana paska rozrządu nie należy do tanich, ale na szczęście nie trzeba wykonywać jej często. Dobry pasek rozrządu wymieniony zgodnie z zaleceniami producenta auta i z zastosowaniem specjalistycznych narzędzi, pozwoli cieszyć się właściwą pracą jednostki napędowej.
Czytaj więcej na Motointegrator.com: Wymiana paska rozrządu – zgodnie z zaleceniami producenta, mechanika czy zależnie od sytuacji?
Znajdź warsztaty wykonujące usługę wymiany rozrządu w swojej okolicy:
- Chorzów wymiana rozrządu
- Gdańsk wymiana rozrządu
- Szczecin wymiana rozrządu
- Bydgoszcz wymiana rozrządu
- Wrocław wymiana rozrządu
- Radom wymiana rozrządu
- Łódź wymiana rozrządu
- Gliwice wymiana rozrządu
- Poznań wymiana rozrządu
- Katowice wymiana rozrządu
- Lublin wymiana rozrządu
- Białystok wymiana rozrządu
- Warszawa wymiana rozrządu
- Kraków wymiana rozrządu
- Inne miasta wymiana rozrządu
Nie najtańszy, nie najdroższ a mechanik mówi że dobra jakość i powinien mi długo posłużyć. Klocki od nich mam to nie narzekam więc powinno i z tym być dobrze