zamknij
REKLAMA
Opel-Meriva-II-Turbo-2

https://www.autofakty.pl/czy-warto-kupic/uzywany-opel-corsa-e/Druga generacja niemieckiego minivana dostępna jest na rynku już od ponad 7 lat. Sprawdzamy czy nowatorski Opel Meriva II jest autem, które warto polecić wszystkim szukającym uniwersalnego samochodu rodzinnego.

Sylwetka modelu

W marcu 2010 roku na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie Opel zaprezentował samochód, który był dla wszystkich sporą niespodzianką. W czasie, kiedy minivany przeżywały zdecydowaną recesję, a na rynku europejskim coraz większą popularnością cieszyły się SUV-y i crossovery, Niemcy pokazali drugą generację Merivy. Po latach okazało się, że pomimo niezbyt dobrych wyników sprzedażowych, jest to auto, którym zdecydowanie warto się zainteresować.

Pierwsze wcielenie Merivy pojawiło się na rynku w 2002 roku i było po prostu mniejszą wersją Zafiry. Opel Meriva II jest jednak już zupełnie innym, nowatorskim autem, które pokazało światu, że niemiecka marka potrafi robić do bólu praktyczne minivany. Projektanci Opla wpadli na pomysł zamontowania w tym modelu tylnych drzwi otwieranych „pod wiatr”, zupełnie jak w limuzynach marki Rolls-Royce. To rozwiązanie nazwano FlexDoors i poza ciekawym wyglądem, tego typu drzwi są niesamowicie praktyczne. Otwiera się je niemal pod kątem prostym, a dzięki temu zajęcie miejsca na tylnej kanapie jest dziecinnie łatwe.

To właśnie jeden z elementów, który wyróżnia Merivę na tle konkurencji. Na rynku wtórnym ceny rozpoczynają się od około 22 – 24 tys. zł za auta z przebiegiem sięgającym około 170 – 190 tys. km. Górną granicę widełek stanowi cena jaką trzeba zapłacić za zupełnie nowy egzemplarz. W polskich salonach Opel Meriva II w podstawowej wersji Essentia z silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l kosztuje 55 800 zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Opel Meriva II to auto reprezentujące wymierający powoli gatunek minivanów segmentu B. W ciągu ostatnich kilku lat kolejni producenci wprowadzają w miejsc takich samochodów małe, miejskie crossovery. Takie pojazdy są trochę mniej praktyczne, ale oferują wysoką pozycję za kierownicą i ciekawą, modną stylistykę. Następcą niemieckiego minivana zostanie już wkrótce Opel Crossland X.

Mimo tego Opel Merva II jest naprawdę atrakcyjnym pojazdem. Jednobryłowe nadwozie charakteryzuje się zdecydowanie bardziej dynamiczną linią, niż w przypadku poprzednika. Przednie reflektory, wloty powietrza oraz srebrna listwa wprost nawiązują do pozostałych aut marki Opel jak Insignia czy Astra IV. Tylne drzwi otwierane w przeciwną stronę mają charakterystyczne załamanie na wysokości klamki. Własnie takie drobne smaczki stylistyczne sprawiają, że Meriva jest jednym z najładniej prezentujących się samochodów tego segmentu.

Auto oferowane było wyłącznie w jednej wersji nadwoziowej, jako minivan segmentu B. Jego nadwozie mierzy 4288 mm długości, 1812 mm szerokości oraz 1615 mm wysokości przy rozstawie osi wynoszącym 2644 mm. W praktyce oznacza to, że Opel Meriva II jest bezpośrednim rywalem dla Citroena C3 Picasso czy Forda B-Max. Bagażnik rodzinnego Opla mieści bagaże o objętości maksymalnej 400 l, a po złożeniu trzech niezależnych siedzisk drugiego rzędu można otrzymać nawet 1500 l pojemności.

W 2014 roku Meriva przeszła delikatny facelifting. Producent odświeżył wygląd przednich reflektorów, zderzaka oraz tylnych świateł. We wnętrzu zmiany są bardziej subtelne, poprawiono jakość materiałów wykończeniowych, a dysze nawiewów klimatyzacji i drążek zmiany biegów dostały srebrne dodatki. Kierownica oraz tablica zegarów pozostały bez zmian.

Wnętrze

Stylistyka deski rozdzielczej przypadnie do gustu wszystkim tym, którzy mieli wcześniej styczność z autami marek Opel i Chevrolet. Kierownica jest dokładnie taka sama jak chociażby w Astrze czy Insignii. Podobnie jest z klamkami czy większością przełączników. Pod względem ergonomicznym wszystko jest czytelne, jednak chwilę zajmuje przyzwyczajenie się do całego mnóstwa przycisków ulokowanych na konsoli środkowej.

Na jej szczycie znajduje się wyświetlacz prezentujący wskazania systemu nawigacji oraz multimediów. Pomimo jedynie zadowalającej jakości tworzyw we wnętrzu, kabina pasażerska Opla Merivy prezentuje się atrakcyjnie. Warto zwrócić uwagę na wygodne, dobrze wyprofilowane fotele oraz całe mnóstwo poszczególnych schowków. Na pochwałę zasługują także możliwości adaptacji wnętrza. Tylne fotele można dowolnie przesuwać, podobnie zresztą jak tunel środkowy, odsłaniając w ten sposób uchwyty na kubki.

Szkoda tylko, że w podstawowych wersjach wyposażenia środek Merivy jest ciemny i smutny. Lepiej wyposażone odmiany mają dwukolorową deskę rozdzielczą oraz ładniejszą tapicerkę, która zdecydowanie rozświetla wnętrze rodzinnego auta.

Wersje silnikowe

Podstawowym silnikiem benzynowym stosowanym w tym modelu jest czterocylindrowa jednostka o pojemności 1,4 l i mocy 100 KM. Niestety charakteryzuje się ona kiepskimi osiągami. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,9 s i prędkość maksymalna 177 km/h to raczej przeciętny wynik jak na tak młode auto. Do wyboru są także znacznie bardziej dynamiczne, turbodoładowane silniki 1,4 l Turbo Ecotec.

Tutaj pojawiają się warianty o mocy 120 oraz 140 KM i pod względem dynamicznej jazdy szczególnie warta zainteresowania jest ta mocniejsza wersja. 200 Nm momentu obrotowego sprawia, że auto osiąga pierwszą setkę w 10,3 s i maksymalnie jest w stanie rozpędzić się do blisko 200 km/h.

Opel Meriva II z silnikiem 1,4 Turbo 120 KM oferowany był także w wersji z fabryczną instalacją LPG. Przełącznik instalacji zamontowany był jako jeden z przycisków na konsoli środkowej, obok pokrętła głośności radia. Butlę ukryto pod podłogą bagażnika, w miejscu koła zapasowego. Średnie zużycie gazu LPG takiej wersji Merivy wynosi około 11 l na 100 km.

Silniki Diesla

Pod maską drugiej generacji Merivy montowane były również silniki wysokoprężne. Na rynku wtórnym można znaleźć całe mnóstwo aut z jednostkami 1,3 CDTi o mocy 75 KM oraz 180 Nm momentu obrotowego. Osiągi takiej wersji są naprawdę mizerne. Do osiągnięcia prędkości 100 km/h mały van potrzebuje prawie 17 s, a prędkość maksymalna wynosi wówczas zaledwie 160 km/h. Auto odwdzięcza się jednak umiarkowanym spalaniem, które podczas spokojnej jazdy w trasie powinno oscylować w okolicy 5 l.

Pod względem dynamiki zdecydowanie lepiej będzie wybrać Merivę z silnikiem 1,7 l CDTi. Tutaj do dyspozycji jest moc 100 KM oraz aż 260 Nm momentu obrotowego. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po blisko 14 s, a prędkość maksymalna wynosi już 172 km/h.  W kolejnych latach jednostka dostępna była również w wersjach o mocy 110 i 130 KM.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używane Renault Clio III [2005-2012]

Dopiero pod koniec 2013 roku do gamy silnikowej dodano najnowocześniejszy silnik 1,6 CDTi EcoFLEX. Ta konstrukcja w zależności od wersji generowała moc 95, 110 lub 136 KM, pod względem spalania wypadając zdecydowanie lepiej od starszego 1,7 CDTi. W swoim najmocniejszym wariancie gwarantuje ona przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 9,6 s i prędkość maksymalną sięgającą prawie 200 km/h. Przy delikatnym traktowaniu pedału gazu Opel Meriva II z tą jednostką spali na trasie nawet mniej niż 5 l oleju napędowego na 100 km.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Opel Meriva II pod względem konstrukcyjnym bazuje na rozwiązaniach stosowanych w modelu Corsa. Przednie zawieszenie auta oparto o kolumny MacPhersona, a z tyłu znalazła się belka skrętna. Taka konstrukcja sprawia, że auto dobrze tłumi nierówności, samo zawieszenie jest dość trwałe, a wymiana elementów gumowych nie będzie droga.

W praktyce jednak Opel Meriva II bardzo często występuje w wersjach z 17- lub nawet 18-calowymi obręczami aluminiowymi. W takich egzemplarzach zdecydowanie bardziej odczuwalne są wszelkie nierówności. Niskoprofilowe opony przyczyniają się do dobrego i pewnego prowadzenia, ale jednocześnie zmniejszają komfort podczas jazdy.

Na przedniej osi Merivy zastosowano wentylowane tarcze hamulcowe, wyposażone w dodatkowe szczeliny, które lepiej odprowadzają ciepło. Z tyłu pojawiły się standardowe, pełne tarcze.

Warianty wyposażenia

Podstawowa wersja Merivy nosi nazwę Enjoy. Na liście wyposażenia standardowego znajdują się m.in. cztery poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby, elektryczny hamulec ręczny, system ESP oraz system aranżacji wnętrza FlexSpace. Niestety klimatyzacja w początkowych wersjach auta w odmianie Enjoy oferowana była wyłącznie za dopłatą.  

Klienci mogli zdecydować się jednak na odmianę Essentia Plus, w której poza manualnie sterowaną klimatyzacją odnaleźć można jeszcze system multimedialny z radiem odtwarzającym pliki MP3. W najbogatszych odmianach Opel Meriva II mógł być wyposażony nawet w dwukolorową deskę rozdzielczą, system nawigacji satelitarnej czy automatyczną skrzynię biegów, która początkowo dostępna była tylko z najmocniejszym turbodieslem 1,7 CDTi.

Najczęstsze usterki

W rankingu niezawodności TUV w klasie samochodów w wieku od 2 do 3 lat, Opel Meriva II zajmuje dobrą 17. pozycję. W swojej klasie auto plasuje się na 6. miejscu. Niemiecki minivan znacznie gorzej wypada jednak w kategorii aut samochodów w wieku od 4 do 5 lat. Tutaj Meriva znalazła się dopiero na 72. miejscu w klasyfikacji ogólnej i na 6. pozycji w swojej klasie.

Spośród wszystkich przebadanych aut średni przebieg wynosił 53 tys. km, a w 13,9% z nich stwierdzono usterki, które unieruchomiły pojazd. Kupując Opla Merivę należy pamiętać o tym, że pomimo gorszych osiągów, wolnossące silniki benzynowe mogą być znacznie bardziej trwałe od wersji z turbodoładowaniem. Podobnie jest z autami wyposażonymi w fabryczną instalację gazową – nie będą to długowieczne silniki.

W przypadku turbodiesli należy zwrócić uwagę na stan turbosprężarki oraz układu wtryskowego. Te podzespoły mogą zacząć sprawiać problemy już przy przebiegach rzędu 200 – 220 tys. km.

Bezpieczeństwo

Opel Meriva II wziął udział w testach zderzeniowych organizowanych przez Euro NCAP w 2010 roku. Auto uzyskało maksymalną notę 5 gwiazdek. W zakresie bezpieczeństwa dorosłych pasażerów Meriva otrzymała 89%, a w kwestii bezpieczeństwa dzieci 77%. Ochronę przechodniów oraz systemy bezpieczeństwa biernego oceniono na 55% i 86%.

Konkurenci

Głównymi rynkowymi rywalami dla drugiej generacji Merivy są Citroen C3 Picasso oraz Ford B-Max. Citroen ze względu na swoją awangardową stylistykę nie musi przypaść do gustu wszystkim kierowcom. Auto wyposażone jest też w konwencjonalne drzwi i odrobinę mniejszy bagażnik od Opla.

Ford B-Max z kolei również wyposażony jest w bardzo interesujący system dostępu do wnętrza. Tylne drzwi przesuwają się do tyłu, a w celu ułatwienia wsiadania i wysiadania Ford całkowicie zrezygnował z montowania słupka „B”.

Również pod względem stylistycznym B-Max nie ustępuje w niczym Merivie. Opel zyskuje zdecydowanie większym bagażnikiem oraz nieco bardziej przestronnym wnętrzem.

Podsumowanie

Opel Meriva II to świetna propozycja dla rodzin z jednym lub dwójką dzieci. Auto doskonale nadaje się także jako samochód dla dziadków, którzy czasem opiekują się swoimi wnuczętami. Łatwy dostęp do wnętrza to niewątpliwa zaleta, a możliwości aranżacji przedziału pasażerskiego i bardzo pojemny bagażnik na pewno sprawdzą się podczas weekendowych wyjazdów na działkę czy nad jezioro.

Najtańsze egzemplarze na rynku wtórnym kosztują obecnie około 22 – 24 tys. zł. Warto jest dołożyć 3 -5 tys. zł i znaleźć auto od pierwszego właściciela z bogatszym wyposażeniem i fabryczną instalacją LPG. Druga generacja Opla Merivy jest jednym z ostatnich tego typu pojazdów na rynku motoryzacyjnym w czasach, kiedy wszyscy producenci przerzucają się na SUV-y i crossovery. Niemieckii minivan segmentu B pokazuje, że stosunkowo małe nadwozie może być naprawdę pojemne i praktyczne.

Tagi: CDTICosmoEcotecIIMerivaOpelOsiągiwyposażenie
Adam Nowak

Autor Adam Nowak

Pasjonat motoryzacji od najmłodszych lat, syn taksówkarza, w którego żyłach płynie domieszka benzyny. Odkąd pamiętam przeglądałem motoryzacyjną prasę i interesowałem się nowościami na rynku. Każdą wolną chwilę spędzam na przeglądaniu ogłoszeń sprzedaży używanych samochodów lub w konfiguratorach na stronach producentów, nadal nie mogąc się zdecydować jakie auto kupiłbym, gdybym wygrał na loterii. Lubię wdzięczność trwałych samochodów użytkowych, silniki wysokoprężne i niemieckie auta z lat 80. ubiegłego wieku.

DODAJ KOMENTARZ