zamknij
REKLAMA
Opel Astra J (2009-2015) | autofakty.pl

Volkswagen Golf VII, Ford Focus Mk3 i Opel Astra J to najczęściej wybierane kilkuletnie auta kompaktowe. Walka między tymi trzema modelami jest bardzo wyrównana. Producenci wyeliminowali większość mankamentów znanych użytkownikom poprzednich generacji. Są dowodami na to, że silniki downsizingowe nie muszą być awaryjne. Tym razem podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy zakupie Astry.

Sylwetka modelu

Astra J to kompaktowy samochód dla singli lub małych rodzin. Na portalu aukcyjnym Otomoto.pl (w dniu 09.12.2016 r.) dominowały egzemplarze sprowadzone, których było około 749, używanych sztuk z polskich salonów wystawiono 552. Na rynku aż roi się od powypadkowych aut naprawianych jak najtańszym kosztem, więc trzeba je dokładnie sprawdzać.

Samochód zadebiutował na rynku w 2009 roku, na początku tylko jako 5-drzwiowy hatchback. Rok później do oferty dołączyło kombi. W 2012 kompakt został poddany drobnej modernizacji. W ramach zmiany zmodyfikowano między innymi lampy, zderzaki i atrapę chłodnicy. Zmiany są kosmetyczne i trudno odróżnić nową wersję od poprzedniej na pierwszy rzut oka. W tym samym czasie w salonach pojawił się 3-drzwiowy hatchback (GTC) oraz wersja sedan.

Rok później ofertę nadwoziową uzupełnił spokrewniony z Astrą model Cascada. To kabriolet z elektrycznie otwieranym miękkim dachem. Co ciekawe, samochód produkowany jest w Gliwicach. Astra J również, ale też i w innych fabrykach. W 2014 roku konstrukcja została poddana ponownej kosmetycznej modernizacji. Główne zmiany to dodatkowe wyposażenie, o którym szerzej piszemy w dalszej części tekstu. W chwili publikacji tego tekstu auto jest nadal oferowane, ale już tylko jako sedan i GTC. 5-drzwiowego hatchbacka i kombi zastąpiono kolejną generacją.

Opel Astra J w porównaniu do konkurentów wyróżnia się między innymi nowoczesnym, ciekawym designem oraz rozsądną ceną zakupu. Jego mocną stroną są też stosunkowo tanie części zamienne oraz niezawodne jednostki napędowe.

Najtańsze używane egzemplarze Astry J wystawiono na portalach aukcyjnych za 8-20 tys. To auta mniej lub bardziej uszkodzone oraz sztuki po naprawach robionych „do odsprzedaży”. Zadbany egzemplarz to wydatek co najmniej 30-40 tys zł. Najdroższe auta wyceniono na około 90 tys zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylizacja Opla Astry J nie nawiązuje do poprzedniej generacji H. Auto jest bardziej opływowe i próżno tu szukać ostrych kantów znanych z III odsłony tego modelu. Najbardziej charakterystyczne elementy to chromowana atrapa chłodnicy i typowe dla marki z tego okresu przednie i tylne lampy. Sylwetka wygląda dynamicznie i bardzo nowocześnie. Astra J to wizualnie jedno z najciekawszych aut w segmencie C.

Hatchback ma bagażnik o pojemności 370-1235 l. W sedanie wynosi on od 460 do 1010 l, a w kombi ma 500-1550 l. Przestrzeń bagażowa w 3-drzwiowych hatchbacku nazwanym przez Opla
GTC ma 380-1165 l. W bliźniaczej Cascadzie ma on od 280 do 750 l.

Wnętrze

Wnętrza aut kompaktowych nie należą do przesadnie przestronnych. Z przodu miejsca jest w sam raz nawet dla osób o wysokim wzroście. Niestety od tego, kto usiądzie z przodu, zależy ile miejsca będą mieli pasażerowi na tylnej kanapie. Fotele są wygodne zarówno z przodu, jak i z tyłu. Wyjątkiem jest środkowe siedzisko z tyłu, gdzie jest trochę twardo i niezbyt wygodnie. Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza oraz poziom spasowania są dobre. Volkswagen Golf VII jest jednak pod tym względem bardziej dopracowany.

Opel Astra J Wnętrze (2009-2015)

Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik benzynowy ma 1,4 l pojemności, moc 87-100 KM i bardzo słabe osiągi. Wersja bazowa rozpędza Astrę do setki w około 15 s, a mocniejsza robi to w niecałe 14 s. Zużywa też podobne ilości paliwa co motor 1,6 l. Jedyny plus to dobra współpraca z gazem.

Decydując się na wolnossącą jednostkę 1,6 l (115 KM) trzeba pogodzić się z przeciętnymi osiągami. Auto z takim silnikiem rozpędza się do 100 km/h w niecałe 12 s. Jednostka ta niezbyt dobrze znosi zasilanie LPG. Może dojść do uszkodzenia głowicy.

Oprócz motorów wolnossących dostępne są też bardzo trwałe jednostki downsizingowe z turbodoładowaniem. Godny uwagi jest 140-konny silnik 1,4 Turbo o mocy 120 i 140 KM. Niestety, aby uzyskać satysfakcjonujące osiągi, trzeba go „kręcić” dość wysoko, a przy wyższych obrotach jednostka wydaje nieprzyjemny dźwięk. W zależności od mocy Opel Astra J z takim motorem osiąga 100 km/h w 10-11 s.

Ciekawą propozycją jest również wariant 1,6 Turbo (180 KM). Rozpędza samochód do setki w około 8,5 s. Nie boryka się z poważnymi usterkami. W listopadzie 2011 roku został zastąpiony silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1,6 Turbo (170 KM). W kolejnym roku pojawiła nowa 200-konna wersja tego silnika. Jak na razie użytkownicy nie narzekają na problemy z tą konstrukcją. Przyspieszenie do 100 km/h w zależności od mocy trwa 8,7-7,9 s. Wszystkie motory turbodoładowane współpracują z gazem. Jednak w tych z bezpośrednim wtryskiem paliwa montaż takiej instalacji może być nieopłacalny.

Godna uwagi jest też 280-konna topowa wersja OPC z silnikiem 2,0 Turbo. Hot hatch osiąga pierwszą setkę w 6 s. Jest niezawodny, ale ma bezpośredni wtrysk. Montaż i eksploatacja instalacji LPG będzie w tym przypadku znacznie droższa. Konieczna jest dokładna kalkulacja.

Opel Astra J Silnik (2009-2015)

Silnik Diesla

Podstawowy silnik Diesla to 1,3 CDTI. Ma 95 KM i rozpędza Astrę do 100 km/h dość wolno, bo w 14,5 s. Nie miewa poważnych problemów, ale nie radzi sobie z autem. Motor 1,6 CDTI (110-136 KM) to pozycja z ostatnich lat produkcji, która w Astrze J zadebiutowała dopiero w 2014 roku. Osiągi? 12-10,3 s do setki. Niezawodność? To jeszcze młoda konstrukcja i trudno ją wprost polecić czy odradzić.

W starszych egzemplarzach dostępny był motor 1,7 CDTI (110, 125-130 KM). Samochód z takim silnikiem osiąga 100 km/h w 12,6-10,6 s. Najlepszy stosunek zużycia paliwa do osiągów gwarantuje jednostka 2,0 CDTI (160-165 KM), dzięki której pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu Astry po około 9 s. Ciekawą propozycją jest też wersja z podwójnym doładowaniem – 2,0 BiTurbo CDTI (195 KM). Jej przyspieszenie do setki to 7,8 s.

Wysokoprężne silniki w Oplu Astrze J to bardzo udane konstrukcje. Przed zakupem warto jednak profilaktycznie sprawdzić elementy osprzętu. Wtryskiwacze, turbosprężarka, filtr cząstek stałych czy dwumasowe koło zamachowe mogą zawieść w każdym nowoczesnym Dieslu. Tu wiele zależy od poprzedniego użytkownika auta.

Opel Astra J (2009-2015)

Oznaczenia silników Opel Astra

Opel Astra w czasie produkcji był konfigurowany z sześcioma motorami benzynowymi i pięcioma jednostkami wysokoprężnymi. Oferta silnikowa była zatem wystarczająco szeroka w segmencie C.

Oznaczenia silników benzynowych

  • 1,4 Twinport – A14XER, A14XEL – 4-cylindrowy, rzędowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 87 lub 100 KM montowany w latach 2009 – 2015
  • 1,6 Twinport – A16XER – 4-cylindrowy, rzędowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM montowany w latach 2009 – 2015
  • 1,4 Turbo – A14NEL, A14NET – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 120 lub 140 lub 100 KM montowany w latach 2010 – 2015
  • 1,6 Turbo – A16LET – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 180 lub 100 KM montowany w latach 2009 – 2015
  • 1,6 Turbo SIDI – A16XHT, B16SHL – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra o mocy 170 lub 200 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i montowany w latach 2012 – 2015
  • 2,0 Turbo – A20NFT – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów o mocy 280 KM, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i montowany w latach 2012 – 2015
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używana Mazda 6 II [2007-2012]

Oznaczenie CDTI Opel

  • 1,3 CDTI – A13FTE – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,3 litra wyposażony we wtrysk typu common rail o mocy 95 KM montowany w latach 2009 – 2015
  • 1,6 CDTI – B16DTL, B16DTH – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra wyposażony we wtrysk typu common rail o mocy 110 lub 136 KM montowany w latach 2014 – 2015
  • 1,7 CDTI – A17DTJ, A17DTR, A17DTC, A17DTE, A17DTR, A17DTF, A17DTS – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,7 litra wyposażony we wtrysk typu common rail o mocy 110, 125 lub 131 KM montowany w latach 2009 – 2015
  • 2,0 CDTI – A20DTH – 4-cylindrowy, rzędowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów wyposażony we wtrysk typu common rail o mocy 160 lub 165 KM montowany w latach 2009 – 2015
  • 2,0 CDTI BiTurbo – A20DTR – 4-cylindrowy, rzędowy, podwójnie doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów wyposażony we wtrysk typu common rail o mocy 194 KM montowany w latach 2012 – 2015

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w Oplu Astrze J jest dość precyzyjny, a konwencjonalne zawieszenie jest raczej sztywne. Alternatywą są wersje z regulowanym tłumieniem amortyzatorów – FlexRide.

W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną. Zarówno w przedniej, jak i w tylnej części układu hamulcowego zastosowano tarcze.

Warianty wyposażenia

Samochód jest dostępny w następujących wersjach wyposażenia: Essentia, Enjoy, Sport, Cosmo, GTC oraz OPC. Podstawowa odmiana zawiera między innymi systemy ABS i ESP. Ma również przednie poduszki powietrzne, elektrycznie otwierane przednie szyby oraz regulowane lusterka. Te ostatnie wyposażono jeszcze w podgrzewanie. Wersja bazowa ma też stalowe 16-calowe felgi.

W ramach modernizacji przeprowadzone w 2014 roku lista elementów wyposażenia standardowego została rozszerzona o kilka ciekawych opcji. Dodano między innymi 7-calowy dotykowy ekran LCD z nowym interfacem, światła LED do jazdy dziennej, częściowo skórzaną tapicerkę, uaktualnioną nawigację i lepszy zestaw nagłośnienia.

Najciekawsze pozycje wśród wyposażenia dodatkowego to przede wszystkim: amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia (FlexRide), tempomat i elektryczny hamulec postojowy. Nie mogło zabraknąć też znanego z innych modeli bagażnika rowerowego. Jest on całkowicie chowany w tylnym zderzaku. Za takie elementy wyposażenia jak: przyciemniane przednie reflektory, ksenony, dwustrefową automatyczną klimatyzację czy aluminiowe felgi również trzeba było dopłacić.

Opel Astra J (2009-2015)

Najczęstsze usterki

Sporadycznie w niektórych egzemplarzach z początku produkcji występowały problemy z układem kierowniczym. Użytkownicy Opla Astry J skarżą się na nietrwałe łożyska w manualnych skrzyniach biegów. Przy wyższych prędkościach z czasem przekładnia zaczyna huczeć. Niektórzy sygnalizowali jeszcze kłopoty z wyborem poszczególnych biegów. Część skrzyń została wymieniona przez producenta na gwarancji.

Trwałością nie grzeszą też tarcze hamulcowe, które dość szybko się wichrują. Kapryśna bywa również sprężarka klimatyzacji. Głośna praca po jej włączaniu lub brak zimnego powietrza to znak, że może wymagać wymiany. Zapach wilgoci nie musi oznaczać, że auto ma za sobą podtopienie.

Spotykany jest problem przedostawania się wody do środka. Ta zbiera się przede wszystkim w tylnych drzwiach i chlupocze w trakcie jazdy. Można ją spuścić wyciągając gumowe korki na dole drzwi.

Przed zakupem Opla Astry J warto sprawdzić też działanie wszystkich elementów wyposażenia we wnętrzu, luzy w tylnym zawieszeniu oraz okolice wlewu paliwa. W tym miejscu mogą pojawić się już pierwsze ślady korozji. Samochód ma też jeszcze jedną dokuczliwą przypadłość. Często przepalają się w nim żarówki, szczególnie we wnętrzu.

W testach niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2015 roku na samochodach 4- i 5-letnich, Opel Astra zajął 61. lokatę na 125 pozycji. Najlepiej wśród aut klasy kompaktowej wypadła Mazda 3, która uplasowała się na 1. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskał Citroen C4 zajmując 118. miejsce.

Bezpieczeństwo

Opel Astra J w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP uzyskał bardzo dobry wynik 5 na 5 gwiazdek. W kategorii ochrony osób dorosłych samochód otrzymał notę 91%. Za ochronę dzieci 79% i za ochronę pieszych 50%. Pod względem dostępnych systemów bezpieczeństwa niemiecki kompakt został oceniony na 71%. Konkurenci w testach zderzeniowych uzyskali porównywalne wyniki.

Konkurenci

Volkswagen Golf VII może pochwalić się przede wszystkim najlepszą jakością wykończenia wnętrza w klasie C. Samochód oferuje bardzo szeroki wachlarz jednostek napędowych. Jego mocnymi stronami są jeszcze niezawodność i wiele ciekawych gadżetów(uto ma między innymi chowany hak oraz system wygaszania cylindrów). Golf prowadzi się pewniej niż Opel, a mocniejsze wersje mają tylne wielowahaczowe zawieszenie. Wady? Mniej atrakcyjne cena zakupu i koszty eksploatacji w porównaniu do Astry J. Brak silników z wtryskiem pośrednim – droższy montaż instalacji LPG. Bardziej stonowany design. Ta ostatnia cecha dla niektórych może być zaletą.

Drugim najgroźniejszym rywalem Opla Astry J jest Ford Focus Mk3. W porównaniu do Golfa VII, tutaj nawet podstawowe wersje silnikowe mają wielowahaczowe zawieszenie. To przekłada się na doskonałe własności jezdne. Wykończenie wnętrza jest na podobnym poziomie jak w Oplu. Jest dobrze, ale mogłoby być trochę lepiej. Mocną stroną Focusa są dynamiczne i niezawodne silniki downsizngowe, atrakcyjny design, korzystne cena zakupu oraz koszty użytkowania. Wady Focusa to, podobnie jak w Golfie, wyższe koszty montażu instalacji LPG. Benzynowy silnik z pośrednim wtryskiem paliwa jest tu tylko jeden.

Podsumowanie

Opel Astra J to samochód klasy kompaktowej. Jego przestronność jest na przeciętnym poziomie. Może za to pochwalić się ciekawym designem, niskimi kosztami eksploatacji (tanie części) oraz niezawodnymi silnikami. Jego słabą stroną są osiągi. Auto waży więcej niż konkurenci. Samochód nie prowadzi się też tak dobrze na zakrętach jak Golf czy Focus, ale nie jest to aż tak bardzo wyczuwalne. Mankamentem jest też natłok drobnych, ale irytujących usterek.

Z silników benzynowych polecamy głównie motory turbodoładowane 1,4 Turbo i 1,6 Turbo. Zapewniają dobrą dynamikę, są niezawodne i tolerują gaz. Wybór odmian z wtryskiem bezpośrednim i montaż instalacji LPG warto dokładnie przekalkulować. Najlepiej dobrane do tego auta diesle to 1,7 CDTI i 2,0 CDTI. To udane konstrukcje, ale warto profilaktycznie sprawdzić w nich osprzęt.

Ceny egzemplarzy na rynku wtórnym wahają się od około 8 tys. zł do 90 tys. zł. Godne uwagi są przede wszystkim sztuki z polskich salonów. Najlepsze to te użytkowane przez prywatnych właścicieli. Zadbane poflotowe auta to raczej rzadkość. Chociaż też się zdarzają.

Tagi: 1.72.0AstraCDTICosmoEnyojFlexRideOpel
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ