Przestronność nadwozia, doskonałe właściwości jezdne, tania eksploatacja, pojemny bagażnik, swobodna możliwość aranżacji wnętrza oraz dobra paleta jednostek silnikowych – to jedne z wielu istotnych kwestii w kontekście wyboru idealnego rodzinnego samochodu. Najbliższe spełnieniu powyższych wymagań są auta klasyfikowane w segmencie K. Potrafią one łączyć w sobie zalety samochodów osobowych z funkcjonalnością „minibusów”. Czy sztandarowy van Forda – model Galaxy jest doskonałym tego przykładem? Sprawdzimy to w poniższym artykule.
Sylwetka modelu
Ford Galaxy II to rodzinne, a co za tym często idzie, duże i ergonomiczne auto. Druga generacja tego wielozadaniowego vana (segment K) zadebiutowała w 2006 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Egzemplarz ten, w odróżnieniu od wersji poprzedniej, jest autorską konstrukcją inżynierów koncernu Forda. Auto posiada 4641 mm długości, od 1810 do 2142 mm szerokości oraz od 1732 do 1759 mm wysokości. Jest największym z rodzinnych egzemplarzy oferowanych spod szyldu Forda i jednocześnie jednym z najchętniej kupowanych modeli w całej gamie dużych rodzinnych czterokołowców.
Model drugiej generacji nie jest już wytwarzany w Portugali. Miejsce jego produkcji przeniesiono do belgijskiej fabryki Genk, w której montowany jest również Ford S-MAX o bliźniaczej konstrukcji. Oba auta zbudowano w oparciu o płytę podłogową stosowaną również w Volvo S8 oraz Fordzie Mondeo.
Cztery lata od premiery, w 2010 roku na rynku pojawiła się wersja Galaxy II po faceliftingu. Zmiany w głównej mierze dotyczyły drobnych detali, jednakże to właśnie dzięki nim auto nabrało nieco bardziej ekskluzywnego charakteru. Na przednim zderzaku pojawił się większy, bardziej widoczny otwór z trzema poprzecznie ułożonymi żebrami. Zmodernizowana została również pokrywa silnika, podwyższone zostały relingi na dachu, a tylne światła zespolone zostały opatrzone w diody.
Auto produkowane było nieprzerwanie aż do 2015 r. W kwietniu tego samego roku producenci zaprezentowali trzecią generację Galaxy, która pomimo tego, że opiera się na swoim poprzedniku, jest już całkowicie inną konstrukcją.
Ceny na portalach aukcyjnych za używane egzemplarze wahają się w granicach od ok. 23 000 zł, do ok. 80 000 zł za nowsze modele wyposażone w bogatsze warianty wyposażenia.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Ford Galaxy II wypuszczony został na rynek jako 5-drzwiowy van, który idealnie sprawdza się w służbie większej rodziny. Na temat samego wyglądu Forda nie ma co się wiele rozwodzić. Samochód został skonstruowany w prosty i zachowawczy sposób. Drugiej generacji nadano nieco nowocześniejszego wyglądu i dynamicznego charakteru w stosunku do poprzednika. Podczas projektowania nadwozia motywem przewodnim dla projektantów był nowy język stylistyczny – Ford Kinetic Design. Jednak to nie kwestie stylistyczne, a bardziej praktyczne miały zachęcać potencjalnych klientów do zakupu tego auta. Ogromną zaletą analizowanego modelu są duże, panoramiczne szyby, dzięki którym kierowca może cieszyć się doskonałą widocznością w każdym kierunku, a pasażerowie doskonałymi widokami podczas jazdy.
Wnętrze
Wnętrze Galaxy II, jak przystało na rodzinnego vana, jest nie tylko bardzo przestronne, ale również ergonomiczne. W środku znajdziemy przeszło ponad trzydzieści różnej wielkości schowków, do których włożyć możemy najpotrzebniejsze rzeczy.
Konsola centralna, zegary czy nawiewy – to prosto, lecz bardzo starannie wykonane elementy wnętrza. Wszystkie przyciski i przełączniki rozmieszczono wygodnie w zasięgu rąk. Sięga się po nie bardzo intuicyjnie, a ich obsługa nie należy do skomplikowanej. Ciekawym elementem jest umiejscowiona między przednimi fotelami, podwójna dźwignia hamulca ręcznego, wyglądająca trochę jak element zapożyczony z pokładu samolotu. Przykuwa uwagę i jednocześnie bardzo dobrze komponuje się z resztą wnętrza. Plastiki i inne elementy wykończeniowe zostały wykonane z solidnych materiałów, lecz ich spasowanie mogłoby być dokładniejsze. Właściciele czasami skarżą się na uporczywe skrzypienia wewnątrz auta.
Ten przestronny 5-drzwiowy van zaprojektowano w sposób umożliwiający przewóz siedmiu osób. Dzięki dodatkowym fotelom składanym w podłogę bagażnika, na pokład samochodu z powodzeniem zabrać można całą 7-osobową rodzinę. Niestety, jak to często w przypadku tego typu rozwiązań bywa – dłuższa podróż w takim układzie nie będzie raczej należała do najwygodniejszych. Ostatni rząd siedzeń, z racji swojej ograniczonej przestrzeni, przeznaczony jest raczej dla dzieci bądź niższych osób. 5-osobowa konfiguracja wydaje się być najrozsądniejsza, żaden z pasażerów nie powinien czuć się niekomfortowo, a miejsca w bagażniku na walizki zostanie zdecydowanie wystarczająco. Niemalże prosta linia dachu powoduje, że wszyscy pasażerowie mają wystarczająco miejsca nad głowami.
W przypadku obecności wszystkich pasażerów na podkładzie, Galaxy zmieści tylko 266 litrów bagażu. Wielkość ta zmienia się znacząco gdy podróżujemy w konfiguracji 5-osobowej – pojemność przestrzeni bagażowej wzrasta wtedy do 810 litrów. Kiedy zdecydujemy się podróżować w dwie osoby, pojemność bagażnika osiąga ogromne rozmiary sięgające aż 2610 litrów.
Wersje silnikowe
Ford przygotował naprawdę bogatą paletę silnikową dla swoich klientów. Wybierać oni mogą spośród benzyniaków: 1.6 o mocy 160 KM, 2.0 o mocy 145, 203 i 240 KM i 2.3 litra o mocy 161 KM. Dla fanów diesli czekają jednostki 1.6 o mocy 115 KM, 1.8 o mocy 100 i 125 KM 2.0 o mocach 130, 140 i 163 KM oraz 2.2 o mocy 175 i 200 KM.
Najczęściej spotykaną jednostką na rynku jest turbodiesel 2.0 TDCi. Ta solidna jednostka występuje aż w trzech wersjach mocy, jednak najbardziej polecany jest egzemplarz 140 KM. Zapewnia on dobrą dynamikę z przyzwoitym poziomem spalania (6,4 l/100 km). Średnie spalanie Forda Galaxy Van II w zależności od wersji silnika, waha się od 6.5 l do 10.8 l/100 km.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Galaxy II to jeden z lepiej prowadzących się kilkuletnich vanów oferowanych na rynku. Jak na stabilnego czterokołowca przystało, prowadzi się go bardzo płynnie i pewnie. W zawieszeniu na przedzie zastosowano kolumny MacPhersona, natomiast z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Nierówności nawierzchni są dobrze tłumione dzięki miękko zestrojonemu zawieszeniu. Pochwalić należy również precyzyjny układ kierowniczy.
Stosunkowo duża masywność auta, mocno odbija się jednak na trwałości zarówno układu zawieszenia, jak układu hamulcowego. Duża waga wpływa na szybkie zużywanie się sworzni wahaczy i łączników stabilizatorów. Trwałość układu kierowniczego jest całkiem dobra, ale coraz częściej właściciele skarżą się na luzy w przegubach kulowych w końcówkach drążków kierowniczych i maglownicy.
Warianty wyposażenia
Producenci Forda wypuścili Galaxy w trzech wersjach wyposażeniowych: Trend, Ghia oraz Titanium. Już w przypadku wersji podstawowej w standardowym wyposażeniu znajdziemy m.in. stalowe koła, dwustrefową klimatyzację, poduszki powietrzne, samopoziomujące się zawieszenie, skórzaną tapicerkę, tempomat, ksenonowe reflektory czy panoramiczny dach. W nieco droższej wersji Ghia oferowane są również takie udogodnienia jak samo ściemniające się wsteczne lusterko, aluminiowe koła czy trzystrefowa klimatyzacja. Co więcej, nabywcy tego wariantu wyposażeniowego mają również większą możliwość wyboru spośród wyposażenia dodatkowego.
Najdroższa wersja Titanium bogatsza jest o sportowe fotele z przodu i rozbudowany, kolorowy wyświetlacz w panelu głównym. Lista wyposażenia dodatkowego pozostaje taka sama. Ta opcja wyposażenia rekomendowana jest dla osób, które bardzo dużo podróżują (np. z powodu swojej pracy) i kształt czy rodzaj fotela, na którym spędzają niezliczone ilości czasu ma ogromne znaczenie.
Najczęstsze usterki
Pierwsza generacja raczej nie cieszyła się dobrą opinią w kontekście awaryjności. Właściciele często skarżyli się na ciągłe usterki pochłaniające niemałą ilość pieniędzy. Na szczęście konstruując następcę, inżynierowie Forda dołożyli wszelkich starań, aby ilość uporczywych usterek zmniejszyć do minimum. Z pozytywnym skutkiem!
W kwestiach wytrzymałości druga generacja Galaxy cieszy się pozytywną opinią na rynku wtórnym. W tym przypadku raczej ciężko mówić o jakichś poważniejszych usterkach. Zostało mu zaledwie tylko kilka niedociągnięć…
Podwozia najstarszych egzemplarzy, które jako pierwsze pojawiły się na rynku zaczynają być atakowane przez korozję. Wydajność pracy układu ogrzewania daję się we znaki pasażerom podróżującym w drugim i trzecim rzędzie. Co więcej, właściciele skarżą się również na nieszczelność uszczelek, częstą awarię klimatyzacji czy centralnego zamka.
Bezpieczeństwo
Jak na prawdziwe rodzinne auto przystało, Ford Galaxy II jest niezwykle bezpiecznym samochodem. W testach EURO NCAP uzyskał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Zarówno dorośli pasażerowie jak i dzieci są doskonale chronieni podczas jazdy. W trakcie uderzenia kolana oraz uda pasażerów chronione są przez poduszki powietrzne przed obrażeniami ze strony twardych elementów deski rozdzielczej. Kierownica natomiast przesuwa się do przodu dla lepszej ochrony kierowcy.
Nabywcy podróżujący z małym dzieckiem mogą również doposażyć swoje auto w przycisk dezaktywujący przednią poduszkę pasażera. Dzięki temu, podróż z małą pociechą w pierwszym rzędzie nie będzie stanowiła już żadnego problemu. Nie należy montować fotelika na przednim siedzeniu tyłem do kierunku jazdy bez uprzedniego zakupu takiego przycisku. Poniżej przedstawiamy filmik z crushtestu.
Konkurenci
O swoją pozycję na rynku Ford Galaxy II musi walczyć z paroma naprawdę silnymi konkurentami. Na liście znajdują się m.in. takie egzemplarze jak: Citroen C8, Lancia Voyager, SEAT Alhambra, Volkswagen Sharan, czy Renault Espace IV. W ostatnim przypadku klienci mają do wyboru dwie wersje – zwykłą i przedłużoną (Grand). Samochód jest podobnie pakowny i funkcjonalny co Galaxy II, jednakże w kwestiach wytrzymałości Espace zdecydowanie ustępuje mu miejsca.
Podsumowanie
Ford Galaxy II to auto posiadające wiele zalet. Z pewnością nie jest to jeden z najpiękniejszych samochodów jaki w życiu widzieliście, jednakże to nie wygląd, a jego możliwości mają uwodzić przyszłych potencjalnych kupujących. Dzięki pudełkowatemu nadwoziu analizowany model pod swoją osłoną skrywa ogromną przestrzeń, którą można zagospodarować wedle potrzeb kierowcy.
Auto posiada doskonałe właściwości jezdne i jest niezwykle bezpieczne, co czyni co samochodem idealnym dla dużej rodziny. Dzięki łatwej zmianie konfiguracji, wewnątrz z powodzeniem może podróżować siedmiu pasażerów, co jest jego niebywałym atutem.
Galaxy II posiada bogatą ofertę silnikową, jednak najczęściej spotykaną jednostką na rynku wtórnym jest turbodiesiel 2.0 TDCi o polecanej mocy 140 KM. Jeżeli tylko znajdziecie na rynku zadbany egzemplarz z dobrym silnikiem diesla – zakup ten z pewnością będzie powodem do radości.