zamknij
REKLAMA
Toyota-Yaris III | autofakty.pl

W 2011 roku do salonów trafiła Toyota Yaris III, czyli kolejna odsłona japońskiego bestsellera. Auto zaskoczyło wszystkich zupełnie odmienioną stylistyką i hybrydową wersją napędową. Czy warto zainteresować się kupnem Yarisa z drugiej ręki?

Sylwetka modelu

Kiedy w 2005 roku zadebiutowała druga generacja Toyoty Yaris, wyraźnie widać było mocne rozwinięcie filozofii poprzednika. Zbliżona stylistyka, cyfrowy wyświetlacz zegarów umieszczony na środku deski rozdzielczej czy światła, których kształt był ewolucją tych ze starszej wersji. W 2011 roku, po 6 latach obecności drugiej generacji, Toyota zaprezentowała światu trzecią, produkowaną do dzisiaj wersję małego hatchbacka.

Wprawdzie tym razem wykorzystano płytę podłogową z Yarisa II, nazwaną XP Platform, ale poza tym, jest to zupełnie nowa konstrukcja. Toyota Yaris III mocno zrywa z przeszłością prezentując całkowicie świeży pomysł na hatchbacka segmentu B. Nadwozie zostało wydłużone o 10 cm i mierzy dokładnie 3945 mm. Szerokość i wysokość pozostały takie same, ale dodatkowo o 5 cm zwiększono jeszcze rozstaw osi. Dzięki temu bagażnik został powiększony i teraz mieści 286 l.

Na tle konkurencji Toyota Yaris III wyróżnia się interesującą stylistyką i bardzo wysoką niezawodnością. Poprzednie generacje tego modelu ugruntowały pozycję Toyoty, która na nieszczęście kupujących auto używane, bardzo wolno traci na wartości. Najtańsze egzemplarze z lat 2011 – 2012 to obecnie koszt około 20 – 25 tys. zł. Z uwagi na to, że trzecia generacja Yarisa nadal oferowana jest jako auto nowe, jej górną granicę cenową wyznaczają ceny salonowe. Nowe egzemplarze kosztują obecnie od 44 700 zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Pod względem stylistycznym Toyota Yaris III całkowicie odcina się od swoich poprzedników i reprezentuje zupełnie nową jakość. Wcześnie można było mieć drobne zastrzeżenia do mało dynamicznego, nieco ociężałego nadwozia drugiej generacji, teraz jednak wszystko się zmieniło i to zdecydowanie na lepsze.

Miejska Toyota dostała mocno wysmukloną sylwetkę z atrakcyjnymi, ostrymi przetłoczeniami. Pas przedni uśmiecha się do właściciela charakterystycznie wygiętą listwą grilla, przechodzącą w rozciągnięte na błotniki przednie światła. Zderzak również został całkowicie odmieniony, a uwagę przyciągają dynamiczne przetłoczenia, które odnaleźć można również z boków nadwozia. Tam na wysokości klamek znajduje się uwypuklona linia płynąca w kierunku tylnych świateł.

W 2014 roku Toyota Yaris III przeszła pierwszy facelifting. Auto jeszcze bardziej wyładniało. Z przodu pojawił się charakterystyczny dla nowych Toyot grill przypominający literę „X”. Do tego doszły diody LED w przednich reflektorach i delikatnie zmodyfikowany tył auta. Ponadto Yaris dostał poprawione zawieszenie, lepsze wygłuszenie wnętrza, a do salonów trafiła wersja z napędem hybrydowym.

Już po 3 latach, czyli w 2017 roku Toyota Yaris doczekała się drugiego faceliftingu. Tym razem jeszcze bardziej powiększono grill w kształcie litery „X”. Z tyłu pojawiły się zupełnie nowe, zdecydowanie bardziej kontrowersyjne, dwuczęściowe światła.

Toyota Yaris III oferowana jest z nadwoziem trzy- oraz pięciodrzwiowym. Pojazdy mają dokładnie taką samą długość i rozstaw osi, a to oznacza z kolei, że we wnętrzu znajduje się dokładnie tyle samo miejsca dla pasażerów. Powierzchnia bagażnika w każdym przypadku wynosi dokładnie 286 l.

Wnętrze

Wnętrze Toyoty Yaris zaskakuje. We wcześniejszych generacjach zegary były cyfrowo wyświetlane, a ich miejsce znajdowało się na szczycie futurystycznej konsoli środkowej, w centralnym miejscu deski. Tym razem jednak prędkościomierz i obrotomierz znalazły się na swoim miejscu, czyli za kołem kierownicy i wreszcie są całkowicie analogowe.

Obsługa systemu klimatyzacji jest teraz zdecydowanie łatwiejsza, a wszystko jeszcze bardziej czytelne i ergonomiczne. Tak naprawdę oznacza to, że Yaris odrobinę spoważniał i stracił swojego ducha. W praktyce jednak jest to naprawdę udany krok w stronę dojrzałości. Jedyną ekstrawagancją jest tu wrażenie przeciągnięcia bocznej tapicerki na deskę rozdzielczą, szczególnie dobrze wygląda to w wersjach wyposażonych np. w jasne boczki drzwiowe i ciemną tapicerkę.

Materiały wykończeniowe, jak na Toyotę przystało, są przyzwoitej jakości. Użytkownicy tych modeli nie skarżą się na przesadnie szybko wcierające się plastiki we wnętrzu, a na pochwałę zasługuje prosty styl, który nie jest jednak toporny czy siermiężny. Jedynym negatywnym akcentem może być obszar, w którym umieszczono włącznik świateł awaryjnych, a także wyświetlacze informujące o niezapiętych pasach i aktywowanej poduszce powietrznej pasażera. Mogłoby to wyglądać trochę bardziej subtelnie i estetycznie.

Z przodu pasażerowie mają całkiem sporo miejsca, jak na tej klasy auto. Nie brakuje go zwłaszcza na wysokości nóg i kolan, bowiem cała deska rozdzielcza umieszczona jest bardzo blisko ściany grodziowej silnika. Powiększony w stosunku do poprzednika rozstaw osi zapewnia też przyzwoitą ilość miejsca z tyłu.

Wersje silnikowe

Toyota Yaris III w podstawowej wersji silnikowej napędzana jest po raz kolejny trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,0 l. To jednostka, która słynie ze swojej niezawodności i trwałości, będąc przy tym bardzo oszczędna i ekologiczna. Silnik ten został trzykrotnie nagrodzony prestiżowym tytułem Engine of the Year. Motor generuje moc 69 KM oraz 95 Nm momentu obrotowego. „Sprint” od zera do setki trwa niestety aż 15,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 155 km/h. Podczas delikatnego traktowania pedału gazu, Toyota Yaris III 1,0 jest w stanie średnio spalić nawet 5 – 5,5 l paliwa na 100 km.

Dla wszystkich, którzy oczekują lepszych osiągów, przygotowano silnik o pojemności 1,33 l. Ta konstrukcja legitymuje się już przyzwoitą mocą 99 KM i 125 Nm momentu obrotowego. Ze skrzynią manualną Yaris 1,33 l przyspiesza do pierwszej setki w 11,7 s, a z automatem 12,6 s. Średnio auta z tym silnikiem powinny spalać około 5 – 6,5 l paliwa na 100 km. W późniejszym okresie produkcji silnik ten został zastąpiony większą jednostką o pojemności 1,5 l. To jedyny taki przypadek od lat, w którym producent powiększył pojemność skokową jednostki, zamiast stosować tzw. Downsizing.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Prius już wkrótce może zacząć jeździć na etanolu!

Diesel i hybryda

Miłośników Diesli ucieszy na pewno jednostka 1,4 D-4D. To sprawdzona i niezawodna konstrukcja, która legitymuje się lepszymi osiągami od silników benzynowych. 90 KM i 205 Nm momentu obrotowego sprawia, że przyspieszenie do pierwszej setki trwa mniej niż 10 s. Podczas jazdy poza miastem, Diesel z wtryskiem typu Common-Rail i turbosprężarką powinien spalić nawet 3,5 – 4 l oleju napędowego na 100 km.

Toyota Yaris III jest także pierwszą wersją miejskiego hatchbacka japońskiego producenta, która oferowana jest z napędem hybrydowym. Taka odmiana może być świetną alternatywą dla Diesla, zwłaszcza że Toyota od lat udowadnia niezawodność, że tego typu auta mogą być niezawodne i ekonomiczne. Hybrydowy Yaris dysponuje łączną mocą 100 KM i ma zadowalać się średnio 3 – 4 l paliwa na 100 km. Takie rozwiązanie sprawdzi się zwłaszcza podczas jazdy w mieście, gdzie auto może poruszać się z niewielką prędkością wykorzystując wyłącznie moc jednostki elektrycznej.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Zawieszenie trzeciej generacji Yarisa skonstruowane jest dokładnie tak samo, jak w przypadku poprzedników. Przednia oś zawieszona jest na kolumnach MacPhersona, a z tyłu umieszczono belkę skrętną. To chyba najczęściej wykorzystywana i jednocześnie najbardziej trwała konstrukcja stosowana w tym segmencie.

Żywotność elementów gumowych tylnej belki może sięgnąć nawet 150 – 200 tys. km przebiegu, co sprawia, że kompletny remont tylnego zawieszenia można wykonać raz na cały okres życia samochodu. Zawieszenie i układ jezdny są precyzyjne, auto prowadzi się pewnie i daje poczucie bezpieczeństwa.

Warianty wyposażenia

W 2011 roku, a więc w momencie premiery trzeciej generacji, Toyota Yaris oferowana była w znanych z poprzednich modeli wersjach Terra, Luna i Sol. Dodatkowo pojawiły się również odmiany Prestige oraz Dynamic.

Podstawowa Toyota Yaris III Terra wyposażona była standardowo w cztery poduszki powietrzne, radio z CD i MP3 sterowane z kierownicy, gniazda USB i AUX, komputer pokładowy, kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach czy elektrycznie regulowane szyby.

Klimatyzacja występowała standardowo dopiero od wersji Luna w górę, gdzie oferowane były także 15-calowe felgi aluminiowe czy ciekawsze materiały wykończeniowe. To także ta odmiana oferowana była z bezstopniową skrzynią biegów CVT. Domeną najbogatszych wersji jest system multimedialny Toyota Touch z kamerą cofania, łączem Bluetooth i ekranem dotykowym o przekątnej 6,1 cala.

Najczęstsze usterki

Nowy Yaris dostępny jest na rynku od zaledwie kilku lat i jak dotąd cieszy się bardzo dobrą opinią. Użytkownicy nie skarżą się na niską trwałość układu zawieszenia, które przy okazji pierwszego faceliftingu zostało dodatkowo poprawione. Jednostki napędowe są trwałe i nie sprawiają żadnych większych problemów.

W rankingu niezawodności TUV Toyota Yaris zajmuje w ogólnej tabeli 14. miejsce w kategorii aut w wieku od 3 do 4 lat. Młodsze egzemplarze nie wypadają już tak dobrze, bo na tle konkurencji w klasie aut od 2 do 3 lat Yaris zajmuje dopiero 46. miejsce. Jeszcze nieco ponad dekadę temu to właśnie mały mieszczuch Toyoty otwierał tego typu zestawienia.

Kupując Yarisa z drugiej ręki na pewno koniecznie należy zwrócić szczególną uwagę na przeszłość konkretnego egzemplarza. Toyota ma ogromny udział we flotach, a handlowcy czy przedstawiciele firm jeżdżący często po całej Polsce nie zawsze dbają o swoje samochody służbowy.

Bezpieczeństwo

Trzecia generacja Yarisa brała udział w testach zderzeniowych Euro NCAP w 2011 roku. Łącznie auto uzyskało maksymalną możliwą notę 5 na 5 gwiazdek. Już od kilku lat ta organizacja dbająca o bezpieczeństwo na europejskich drogach, publikuje wyniki w poszczególnych kategoriach w formie procent. W zakresie bezpieczeństwa dorosłych pasażerów Toyota otrzymała 89%, a w zakresie bezpieczeństwa dzieci 81%. Bezpieczeństwo pieszych oceniono na 60%.

Konkurenci

Jednym z głównych wad używanej Toyoty Yaris jest jej niska utrata wartości. W związku z tym ceny egzemplarzy nawet z początków produkcji, czyli z 2011 i 2012 roku wynoszą często około 18 – 22 tys. zł. Głównymi konkurentami Toyoty Yaris są Honda Jazz, Skoda Fabia, Nissan Micra czy Volkswagen Polo.

Spośród nich najbardziej wszechstronna okaże się Skoda Fabia, ze względu na dostępność wersji kombi. Warto przyjrzeć się także Nissanowi Micra, który oferowany jest z całkiem oszczędnym silnikiem o pojemności 1,2 l i również bezstopniową skrzynią CTV.

Podsumowanie

Trzecia generacja Toyoty Yaris to po raz kolejny udany samochód, który najlepiej sprawdzi się podczas codziennego użytkowania, głównie w warunkach miejskich. Tam idealnie pasuje trzycylindrowy silnik o pojemności 1,0 l. Gwarantuje on niewielkie koszty eksploatacji, jest niezawodny i jednocześnie właśnie te odmiany będą najtańsze na rynku wtórnym.

Kupno wersji z jednostką o pojemności 1,33 l lub Diesla może wiązać się z dopłatą nawet kilku tysięcy złotych. Porównywalnie drogie mogą być hybrydy, które według opinii użytkowników nie są wyjątkowo oszczędne, a koszty eksploatacji w tym przypadku mogą być równe wersji z najmniejszą benzyną.

Toyota Yaris III to przede wszystkim dopracowany samochód, który pomimo stosunkowo wysokiej ceny zakupu, powinien odwdzięczyć się bezawaryjnością. Kupno takiego auta może okazać się dobrą inwestycją, która będzie na siebie pracowała przez wiele lat.

Tagi: HybridIIILunaSolTerraToyotaYaris
Adam Nowak

Autor Adam Nowak

Pasjonat motoryzacji od najmłodszych lat, syn taksówkarza, w którego żyłach płynie domieszka benzyny. Odkąd pamiętam przeglądałem motoryzacyjną prasę i interesowałem się nowościami na rynku. Każdą wolną chwilę spędzam na przeglądaniu ogłoszeń sprzedaży używanych samochodów lub w konfiguratorach na stronach producentów, nadal nie mogąc się zdecydować jakie auto kupiłbym, gdybym wygrał na loterii. Lubię wdzięczność trwałych samochodów użytkowych, silniki wysokoprężne i niemieckie auta z lat 80. ubiegłego wieku.

DODAJ KOMENTARZ