Opel Zafira A to budżetowy samochód dla osób szukających przestronnego rodzinnego auta, którego utrzymanie nie zrujnuje domowego budżetu. Jaki silnik wybrać? Na co zwracać uwagę przy zakupie niemieckiego minivana? Odpowiedzi na te pytania zamieściliśmy w naszym poradniku.
Sylwetka modelu
Samochód zadebiutował na rynku w 1999 roku. Rok później w salonach pojawiła się usportowiona odmiana auta oznaczona skrótem OPC, czyli Opel Performance Center. Ta odmiana została wyposażona w 2-litrowy benzynowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 192 KM. W tamtych latach był to jeden z pierwszych minivanów ze sportowym zacięciem. W najnowszej trzeciej generacji Opel wycofał się z odmiany OPC.
Rok 2002 to okres, w którym przeprowadzono modernizację niemieckiej konstrukcji. Wersja poliftingowa różni się przede wszystkim nowymi reflektorami, przemodelowanym tylnymi lampami oraz chromowaną atrapą chłodnicy. Poprawiono też między innymi wykończenie wnętrza. W 2004 roku odmiana OPC otrzymała mocniejszy silnik – moc wzrosła do 200 KM. Rok później zakończono produkcję auta, a na rynku pojawiła się jego kolejna generacja. Co ciekawe samochód był też produkowany w polskiej fabryce Opla w Gliwicach.
Najtańsze egzemplarze Opla Zafiry A kosztują już od 1600 do 3 tys. zł. To auta po poważnych wypadkach, nienadające się do jazdy oraz sprowadzone z Anglii, z kierownicą po prawej stronie. Powyżej 3 tys. zł można już kupić jeżdżącą sztukę. Na rynku jest wiele aut po naprawach blacharskich, ale ze względu na wielką wartość samochodu, większość sprzedających robi naprawy ,,po łebkach”, co zwykle wyraźnie widać. Odstające elementy karoserii, zauważalne różnice kolorów. Równie ważny jest stan mechaniczny auta. Najdroższe egzemplarze wyceniono na 10-16 tys. zł.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Design auta w dzisiejszych czasach wyraźnie już się postarzał. Najbardziej charakterystyczne cechy to duża przednia atrapa chłodnicy oraz podłużne tylne światła. Trudno tu doszukać się głębszej filozofii stylizacji. Ma być przede wszystkim przestronnie. Samochód dostępny jest w jednej wersji nadwozia, nie ma co liczyć na odmianę z większym rozstawem osi. Bagażnik ma od 150 do 1700 l – w zależności od tego, czy rozłożone są dwa czy trzy rzędy siedzeń. Co ciekawe, ostatni rząd chowany jest w podłodze, dzięki czemu nie ma konieczności wyjmowania foteli i szukania na nie odpowiedniego miejsca.
Wnętrze
Wnętrze Opla Zafiry A to asceza w czystej postaci. Nie ma tu żadnych zbędnych elementów ani jakichkolwiek ozdobników. Miejsca w przednim i w drugim rzędzie siedzeń jest wystarczająco, w ostatnim jest już bardzo ciasno. Jeśli ktoś ma tam jechać, to tylko dzieci. Większość plastików deski rozdzielczej została wykonana z twardych tworzyw, a ich spasowanie jest na bardzo słabym poziomie.
Wersje silnikowe
Silniki benzynowe
Podstawowy dostępny w Oplu Zafirze silnik to jednostka 1,6 l (101 KM), która rozpędza minivana do 100 km/h w 13 s. Tak mały motor zdecydowanie nie radzi sobie z autem o takich gabarytach. Może pochwalić się za to niezawodnością, ale do roku 2001, kiedy wprowadzono psujący się zawór EGR.
Dostępny jest jeszcze silnik 1,8 l (115-125 KM), w tym przypadku sprint do ,,setki’’ trwał około 11,5 s. Większa moc jest znacznie bardziej odczuwalna przy wyższych prędkościach, ale nie ma co liczyć na sportowe osiągi. Jego wady to pękający kolektor wydechowy, nietrwałe uszczelki pod głowicą oraz szwankująca przepustnica w młodszych egzemplarzach.
Niewiele lepiej pod względem dynamiki od motoru 1,8 l wypada 147-konna jednostka o pojemności 2,2 l. Do 100 km/h rozpędza się w 10 s. Samochody wyprodukowane do 2003 roku mają wadliwy łańcuch rozrządu, który w skrajnych przypadkach może nawet pękać. Jakby tego było mało 1,8 l zużywa też nadmierne ilości oleju silnikowego.
Najlepsze osiągi oferuje wersja OPC z 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem generującym moc od 192 do 200 KM. Minivan z takim motorem osiąga ,,setkę’’ w około 8 s. Konstrukcja stosunkowo trwała, ale w tym przypadku wiele zależy od poprzedniego właściciela. Jeżeli nie dbał o auto, to trzeba liczyć się z regeneracją turbosprężarki. Wszystkie wymienione silniki benzynowe współpracują z instalacją LPG.
Silniki Diesla
Bazowy diesel to 2,0 DI (82 KM), ma bardzo mizerne osiągi, a do tego często szwankuje w nim pompa wtryskowa. Podobnie jest z wersją 2,0 DTI (101 KM). Do ,,setki’’ auto rozpędza się w 14 s i ma ten sam problem, co motor podstawowy. Regeneracja takiej pompy to około 1000-1500 zł w zależności od regionu Polski i mechanika.
Usterka układu wtryskowego nie ominęła również jednostki 2,2 DTI (125 KM). Do tego dochodzą jeszcze przypadki wyeksploatowania turbosprężarki. Trudno się dziwić. Konstrukcja ma już swoje lata i często gigantyczny przebieg za sobą. Osiągi topowej odmiany to około 11,5 s do 100 km/h. Choć dostępne w Zafirze diesle nie są zbyt dynamiczne, ani przesadnie niezawodne to ich naprawy przez brak filtra cząstek stałych i prostą budowę jest dużo tańsza niż współczesnych silników wysokoprężnych. W ostateczności można po prostu kupić drugi silnik.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Układ kierowniczy Opla Zafiry A nie należy do szczególnie precyzyjnych, ale nie jest to najważniejsza cecha w rodzinnym minivanie. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną. Układ zestrojono trochę zbyt sztywno, jak na takie auto. Z przodu i z tyłu są tutaj tarcze hamulcowe. Bębny hamulcowe nie wchodzą w grę przy takich gabarytach.
Warianty wyposażenia
W podstawowym wyposażeniu Opla Zafiry A dostępne są takie elementy jak: stalowe felgi, materiałowa tapicerka oraz coś ponadprzeciętnego, czyli trzeci rząd siedzeń wysuwanych z podłogi. Opcjonalnie można było doposażyć auto w takie gadżety jak: elektrycznie otwierane wszystkie szyby, automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, aluminiowe felgi czy reflektory ksenonowe. Dostępne były też takie elementy jak nawigacja czy tempomat, a nawet skrzynia automatyczna.
Producent oferował również specjalny pakiet OPC, który nadawał autu sportowego charakteru. Zawierał między innymi: większe obręcze kół, nakładki na progi, agresywnie wyglądające zderzaki, inną atrapę chłodnicy oraz sportową kierownicę z grubszym wieńcem.
Pakietu OPC nie należy mylić z usportowioną wersją OPC z 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 192-200 KM. To dwie niezależne od siebie opcje konfiguracji.
Najczęstsze usterki
Najwięcej problemów w tym modelu sprawia układ kierowniczy. Przed zakupem warto sprawdzić czy w trakcie kręcenia kołem kierownicy nie zanika wspomagania (nie pojawia się nagły opór). To wina pompy układu. Zdarzają się też luzy w przekładni kierowniczej. Warto zlecić jej sprawdzenie diagnoście jeszcze przed zakupem.
Drugim istotnym problemem Zafiry jest korozja, która pojawia się nie tylko na elementach podwozia, ale także na dolnych częściach karoserii oraz na klapie bagażnika. Trzeba dokładnie obejrzeć wszystkie dolne ranty auta. Jeżeli ognisk rdzy jest już sporo, naprawa może okazać się nieopłacalna.
Z drobnych, ale irytujących usterek trzeba wspomnieć o szwankujących elementach wyposażenia wnętrza, takich jak: klimatyzacja, centralnie otwierany zamek, głośniki czy elektrycznie uchylane szyby. W zawieszeniu na polskich drogach dość szybko wybijają się elementy metalowo-gumowe. Wiele awarii jest wynikiem zaawansowanego wieku i zaniedbań poprzednich właścicieli. Co prawda przez prostą budowę konstrukcji i tanie części naprawy nie kosztują dużo, ale kupując najtańsze egzemplarze na rynku wydatki na serwisowanie spokojnie przekroczą wartość auta. Warto o tym pamiętać przed zakupem Zafiry A.
Według raportów instytutu TÜV przeprowadzonych w 2015 roku na samochodach 10- i 11-letnich, Opel Zafira A zajął 61 lokatę na 78 pozycji. Nie jest to wysokie miejsce, choć najlepsza w klasie Mazda Premacy zajęła 50. miejsce, a główni konkurenci wypadli dużo słabiej. Renault Scenic uplasowało się na 67. lokacie, a Volkswagen Touran na 66. miejscu.
Bezpieczeństwo
Opel Zafira A został przetestowany przez Euro NCAP w 2001 roku. Samochód uzyskał bardzo przeciętny wynik 3 na 5 gwiazdek w kategorii ochrony dorosłych pasażerów oraz 2 na 4 gwiazdki za ochronę pieszych.
Konkurenci
Jednym z najpopularniejszych aut w segmencie kompaktowych minivanów jest Volkswagen Touran I. Ten model to przeciwieństwo marki. Jego zalety ograniczają się głównie do bardzo dobrych własności jezdnych, przestronności oraz dużej dostępności części zamiennych w atrakcyjnych cenach. Dyskusyjną kwestią tego modelu jest stylizacja – części osób będzie się podobać, ale niektórzy uznają ją za nudną i zbyt zachowawczą. Największe bolączki Tourana to awaryjne silniki zarówno wysokoprężne, jak i benzynowe (z drobnymi wyjątkami).
Z Oplem Zafirą A konkuruje również Renault Megane Scenic II. Ma komfortowo zestrojone zawieszenie, przestronną kabinę, stosunkowo niezawodne silniki benzynowe i zapewnia niskie koszty utrzymania. Na rynku jest wiele zamienników, a dzięki prostej konstrukcji auto naprawi praktycznie każdy mechanik. Wady francuskiego minivana to przede wszystkim bardzo szybko postępująca korozja, awaryjne silniki wysokoprężne, bardzo duża utrata wartości i irytujące usterki drobiazgów. Uwagi można mieć jeszcze do niezbyt precyzyjnego układu kierowniczego.
Podsumowanie
Opel Zafira A to budżetowe auto rodzinne, które dzięki chowanemu w podłodze dodatkowemu rzędowi siedzeń zabierze na pokład 7-osobą rodzinę. Samochód może pochwalić się też ponadprzeciętnie przestronnym wnętrzem, a także atrakcyjną ceną zakupu i niskimi kosztami eksploatacji. Rynek oferuje ogromną ilość części zamiennych. Podzespołów można jeszcze szukać wśród części używanych, a nawet w ASO. Ceny niektórych elementów potrafią pozytywnie zaskoczyć.
Jako, że auto ma już swój wiek, trzeba liczyć się z częstszymi niż w przypadku nowszych konstrukcji usterkami. Część z nich pojawia się z powodu naturalnego zużycia, ale są i takie, których następstwem były zaniedbania producenta. Największe wady tej konstrukcji to zbyt sztywne jak na minivana zawieszenie, niezbyt precyzyjny układ kierowniczy i smutne, mało wyrafinowane wnętrze. Design sylwetki też nie jest zbyt wyszukany, a do tego dochodzi jeszcze problem z korozją.
Z motorów benzynowych najbardziej niezawodna jest jednostka 1,6 l (do 2001 roku). Niestety niezbyt dobrze radzi sobie z autem. Do wyboru jest jeszcze silnik 1,8 l, który boryka się z kilkoma usterkami. Zapewnia znacznie lepszą dynamikę, ale trzeba mieć zapas na wyeliminowanie ewentualnych awarii. Odradzamy wybór wersji 2,2 l (do 2003 roku), gdzie może dojść nawet do pęknięcia łańcucha rozrządu. Entuzjaści szybkiej jazdy powinni zainteresować się turbodoładowaną wersją OPC. Przed zakupem trzeba jednak dobrze sprawdzić kondycję silnika. Takich aut się nie oszczędza. Wszystkie jednostki benzynowe współpracują z gazem. Decydując się na wariant wysokoprężny do wyboru są trzy motory: 2,0 DI, 2,0 DTI oraz 2,2 DTI. Żaden z nich nie jest doskonały. Najczęściej spotykaną usterką jest awaria pompy wtryskowej. Do tego silniki Diesla nie są też szczególnie dynamiczne, podstawowe bardzo słabo radzę sobie z rozpędzaniem niemieckiego minivana.
Ceny Opla Zafiry A na rynku aut używanych zaczynają się już od 1600 zł. Do 3 tys. zł jednak nie ma co liczyć na egzemplarz godny uwagi. Będzie to ,,anglik’’ lub mocno pokiereszowane auto. Nie warto ich kupować, bo doprowadzenie takich sztuk do używalność już na wstępie znacznie przekroczy ich wartość. Zafira to samochód na tyle tani, że wszystko jest tutaj istotne. Zużyty akumulator, łyse opony, kilka ognisk korozji i już kupujący musi szykować drugie tyle na części eksploatacyjne. Trzeba o tym pamiętać. Samochód można kupić za ponad 3 tys. zł, a najdroższe sztuki wyceniono na ponad 10 tys. zł. Na rynku jest wiele egzemplarzy z polskich salonów w dobrym stanie.
W temacie minivanów troche obcykany jestem, bo już kilka sie przez naszą rodzine przewineło i aktualnie poruszamy sie citroenem c4 grandpicasso. Jak za tą cene przyzwoite wyposażenie, wygodne fotele i dużo miejsca na nogi (jak ktoś ma prawie 180 cm wzrostu to wie o czym mowa)