zamknij
REKLAMA
Audi A8 D3 (2003-2010) | Autofakty.pl

Audi A8 D3 to samochód, który pomimo upływu lat nadal robi dobre wrażenie i sprawdza się w roli reprezentacyjnej limuzyny. Zwłaszcza w przypadku egzemplarzy z ostatnich lat produkcji. Na co zwrócić szczególną uwagę przy jego zakupie? W których silnikach opłaca się montaż instalacji LPG?

Sylwetka modelu

Samochód zadebiutował na rynku w 2003 roku, zastępując pierwszą generację Audi A8 D2. W 2005 roku auto przeszło modernizację. Przemodelowano między innymi przedni zderzak, który otrzymał znacznie większą atrapę chłodnicy.

Wersja poliftingowa ma też nowe światła przeciwmgielne (miejsce okrągłych zajęły prostokątne). Dyskretnie odświeżono reflektory i tylne lampy, a w palecie silników benzynowych pojawiły się jednostki FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Produkcję modelu A8 D3 zakończono w 2010 roku, kiedy na rynku zadebiutował jego następca oznaczony fabrycznym symbolem D4.

Audi A8 D3 na tle konkurentów wyróżnia się przede wszystkim stonowaną stylizacją i lepszym wykończeniem wnętrza. Wyposażenie i wersje silnikowe są w przypadku niemieckiej trójki bardzo podobne. Przewagą auta nad BMW Serii 7 E65/E66 jest jeszcze napęd 4×4, którego bawarska marka nie oferowała wtedy w swoim topowym modelu.

Na portalu aukcyjnym Otomoto.pl na dzień 28.10.2016 r. dominowały egzemplarze sprowadzone z zagranicy, których było około 313, używanych sztuk z polskich salonów było zaledwie 33. Najtańsze egzemplarze dostępne na rynku kosztują od 10 tys. zł do 30 tys. zł. W większości albo mają za sobą poważne wypadki i trzeba odebrać je od sprzedającego lawetą albo zostały niechlujnie naprawione. Ceny sztuk z polskich salonów zaczynają się od około 30 tys. zł. Najdroższe, najlepiej wyposażone i jednocześnie najnowsze kosztują nawet około 120 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Sylwetka Audi A8 D3 jest prosta, elegancka i nie wzbudza kontrowersji. Właśnie takie było założenie designerów. Chcieli stworzyć po prostu samochód reprezentacyjny, a auto eleganckie nie może być przekombinowane.

Jego najbardziej rozpoznawalnym elementem jest duży przedni grill, wprowadzony po liftingu. Poza charakterystycznym zaokrągleniem biegnącym od reflektorów przez drzwi po tylne światła nadwozia, nie ma tu wyraźnych przetłoczeń. Zarówno przednie, jak i tylne lampy również są proste – te wszystkie cechy sprawiają, że nie sposób pomylić Audi A8 D3 z innym modelem konkurencji. Bardzo łatwo za to pomylić go z Audi A6 C6, zwłaszcza laikowi.

Auto było oferowane w dwóch wersjach nadwozia, jako standardowa mierząca 5034 mm limuzyna oraz w odmianie ,,L” o około 130 mm dłuższej. Bagażnika ma 525 l i szeroki otwór, a pomimo wysokiego progu załadunkowego, całkiem wygodnie wkłada się do niego bagaże.

Wnętrze

Wnętrze Audi A8 D3 zaprojektowano i wykonano według najwyższych standardów. Materiały (aluminium, drewno, plastiki i elementy tapicerki) są tutaj bardzo wysokiej jakości, a ich spasowanie reprezentuje trochę wyższy poziom niż w Mercedesie Klasy S W221 czy BMW Serii 7 E65/E66. Audi A8 D3 w porównaniu do wymienionych konkurentów jako jedyne ma pod maską diesla, który osiąga 100 km/h w 5,8 s. Inne niemieckie limuzyny robią to w około sekundę wolniej. Fotele są bardzo wygodne i mogą być regulowane w dużej ilości pozycji. Na brak miejsca nie mogą narzekać zarówno osoby siedzące z przodu, jak i z tyłu. To samochód, w którym poczują się wygodnie nawet najbardziej wybredni.

Audi A8 D3 Silnik 3,7l (2003-2010) | Autofakty.pl
Audi A8 D3 Silnik 3,7 l (2003-2010)

Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

W tego typu limuzynie nie ma miejsca na silniki 4-cylindrowe, paletę otwierają motory V6. Najsłabszy z nich to 2,8 FSI. A8 z takim motorem osiąga 100 km/h w 8 s. To jednostka wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa.Sprawia to, że instalacja LPG oprócz gazu musi zużywać również benzynę, co z kolei oznacza, że koszty eksploatacji takiego auta są znacznie mniej opłacalne niż A8 z silnikiem wyposażonym we wtrysk wielopunktowy. Kolejny problem to nagar (niedopalone cząsteczki paliwa i oleju), który z czasem może osadzać się na zaworach.

Podobnie jest z motorami V6 3,2 FSI i V8 4,2 FSI. Gwarantują lepsze osiągi od podstawowej jednostki, bo Audi A8 z tym pierwszym silnikiem pod maską rozpędza się do 100 km/h w 7,7 s, a z V8 robi to w 6,1 s. Ale niestety założenie do nich instalacji LPG często jest nieopłacalne, a do tego trzeba liczyć się z ryzykiem pojawienia się nagaru.

Jakby tego było mało, wersje 2,8 FSI i 3-litrową odmianę z wtryskiem wielopunktowym (potencjalnie nadającą się do zasilania gazem) łączy jeden mankament. Są oferowane tylko w konfiguracji z napędem na przód i awaryjną zautomatyzowaną przekładnią bezstopniową typu CVT.

Do wyboru pozostają więc dwa warianty motoru V8 z wtryskiem wielopunktowym o pojemności 3,7 l, który katapultuje A8 do 100 km/h w 7,3 s oraz o sekundę szybsze V8 4,2 l. Lepszym wyborem jest ten mocniejszy silnik, bo zużywa podobne ilości paliwa, a gwarantuje lepsze elastyczność i osiągi.

W ofercie był dostępny jeszcze wariant 6,0 l W12, który rozpędzał A8 do 100 km/h w 5,9 s. Ma rewelacyjną elastyczność, ale jego eksploatacja ze względu na skomplikowanie jest znacznie droższa niż jednostek V6 czy nawet V8. Ilość egzemplarz z takim motorem jest niewielka, a poza tym trudno takie auto później odsprzedać.

Audi A8 D3 Silnik 3,0 TDI (2003-2010)
Audi A8 D3 Silnik 3,0 TDI (2003-2010)

Silniki diesla

Osoby decydujące się na silnik wysokoprężny mają do wyboru trzy wersje. Podstawowa to V6 3,0 TDI, ma 233 KM i rozpędza A8 do 100 km/h w 7,8 s, a dzięki wysokiemu maksymalnemu momentowi obrotowemu (450 Nm) zapewnia całkiem dobrą elastyczność.

W topowym modelu Audi A8 D3 dostępne są również motory V8 4,0 TDI oraz 4,2 TDI. Ten słabszy generuje moc 275 KM i gwarantuje przyspieszenie do 100 km/h w 6,7 s. Mocniejszy ma 326 KM i katapultuje niemiecką limuzynę do setki w 5,8 s.

Niestety silniki Diesla w tym modelu borykają się z problemami przedwczesnego rozciągania się łańcucha rozrządu. Trzeba wziąć pod uwagę koszty jego wymiany prze zakupie takiego auta. Jako, że na rynku dominują egzemplarze z ogromnymi przebiegami rzędu 600 tys.-800 tys. km (ukrytymi pod skręconymi licznikami), konieczne jest również przygotowanie się na ewentualne usterki wtryskiwaczy, filtrów cząstek stałych czy turbosprężarek. W skrajnych przypadkach doprowadzenie zajechanego Diesla do używalności będzie kosztować ponad 10 tys zł.

A do tej kwoty trzeba doliczyć jeszcze kolejne tysiące zł na inne potencjalne usterki. Jeśli A8 D3 z motorem wysokoprężnym, to tylko z pewnego źródła i z udokumentowaną historią serwisową.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Tak, ma 1250 koni mechanicznych. Nie, to nie Bugatti Veyron, a 20-letnie Audi!
Audi A8 D3 (2005-2010)
Audi A8 D3 (2005-2010)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy auta jest precyzyjny, a w zawieszeniu zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano rozbudowane układy wielowahaczowe. Takie rozwiązanie zapewnia wysoki komfort (choć nie taki, jak w Mercedesie Klasy S W221) i doskonałe prowadzenie, ale jest drogie w serwisowaniu. Na przedniej i tylnej osi są tarcze hamulcowe. Działanie układu jest bardzo dobre i gwarantuje bezpieczne zatrzymanie auta nawet w ekstremalnych sytuacjach.

Samochód jest dostępny z napędem na przód oraz z napędem 4×4. W Audi A8 D3 próżno szukać skrzyni manualnej, wersje przednionapędowe są wyposażone w przekładnię bezstopniową typu CVT Multitronic, a te z quattro w tradycyjny automat Tiptronic.

Audi A8 D3 (2003-2010) | Autofakty.pl
Audi A8 D3 (2003-2010) | Autofakty.pl

Warianty wyposażenia

Audi A8 D3 w podstawowych wersjach silnikowych zasilanych benzyną ma napęd na przednie koła, system MMI (sterowanie radiem, urządzeniami pokładowymi oraz charakterystyką prowadzenia czy oglądanie filmów – lista opcji jest zależna od wersji wyposażenia), a także systemy bezpieczeństwa takie jak ABS, ESP (system stabilizujący tor jazdy) czy kontrola trakcji (zapobiegająca buksowaniu kół podczas przyspieszania). Automatyczna skrzynia biegów również jest w standardzie.

Wśród opcji wyposażenia dodatkowego są między innymi takie gadżety jak: pneumatyczne zawieszenie, nawigacja i wyświetlacz HUD (pokazujący prędkość i wskazania nawigacji na przedniej szybie). Nie mogło zabraknąć też ogrzewania postojowego (możliwość włączenia ogrzewania na kilka minut przed uruchomieniem auta).

Są tu także czujniki deszczu (automatycznie włączające wycieraczki), zmierzchu (samoistnie uruchamiające światła) oraz parkowania. Jest również 4-strefowa klimatyzacja. Samochód wyposażono jeszcze w aktywny tempomat dostosowujący prędkość do poprzedzającego auta. Opcje wyposażenia w większości wybierane są indywidualnie z wyjątkiem elementów obejmujących małe pakiety (w tym pakiet sportowych dodatków S Line).

W porównaniu do Mercedesa Klasy S W221 i BMW Serii 7 E65/E66, w Audi A8 D3 brakuje systemu Night Vision.Na dodatkowym ekranie podświetla on poruszające się na drodze obiekty, ułatwiając szybsze dostrzeżenie ich nocą.

Audi A8 D3 (2003-2010)
Audi A8 D3 (2003-2010)

Najczęstsze usterki

Zakup Audi A8 D3 w dobrym stanie wymaga bardzo dokładnego sprawdzenia. Nie obejdzie się bez wizyty u mechanika specjalizującego się tą marką. Przede wszystkim trzeba skrupulatnie sprawdzić w jakim stanie są elementy wyposażenia i czy wszystkie urządzenia elektryczne na pokładzie działają. Koszty usunięcia z pozoru niegroźnych niedomagań będą wymagały sporo czasu i dużych inwestycji. Koniecznie trzeba też sprawdzić czujniki, sterowniki i ogólną kondycję silnika. Nieoceniony będzie dobry tester diagnostyczny.

Kolejny ważny punkt to skrzynia biegów. Odradzamy wybór wersji z napędem na przednią oś. Wszystkie zostały wyposażone w bezstopniową awaryjną przekładnie Multitronic.

Decydując się na auto z napędem 4×4 (quattro), wyposażone w skrzynię Tiptronic również trzeba liczyć się z tym, że przy większym przebiegu będzie wymagała remontu. W Audi A8 D3 są tylko silniki V6 i V8 przekazujące za pośrednictwem przekładni wysokie wartości momentu obrotowego, co nie jest bez znaczenia dla jej żywotności.

Kolejnym kulminacyjnym punktem jest wielowahaczowe zawieszenie. Jak każdy inny układ, nie jest ono wieczne. Z kolei ilość wahaczy (w przednim zawieszeniu jest ich 8) sprawia, że ich wymiana to wydatek rzędu kilku tys. zł. Dodatkowe koszty pojawiają się, jeśli mamy do czynienia z układem pneumatycznym. Takie rozwiązanie gwarantuje wyższy komfort, ale jest bardziej awaryjne i jeszcze droższe w eksploatacji. W ostatnich latach Audi A8 D3 nie zostało sklasyfikowane w rankingu niezawodności niemieckiego instytutu TÜV, trudno więc obiektywnie porównać poziom jego awaryjności do konkurentów.

Bezpieczeństwo

Do poziomu bezpieczeństwa limuzyn segmentu aut luksusowych nie można mieć zastrzeżeń, pomimo że instytut Euro NCAP (prawdopodobnie ze względu na brak odpowiedniego budżetu) nie przeprowadza testów tego typu samochodów.

Konkurenci

Największymi konkurentami Audi A8 D3 są Mercedes Klasy S W221 i BMW Serii 7 E65/E66. Mocne strony Mercedesa to najwyższy komfort resorowania w klasie, jeszcze mocniejsze silniki benzynowe oraz 4-cylindrowy motor wysokoprężny dla oszczędnych o całkiem dobrych osiągach. ,,Eska’’ może pochwalić się jeszcze znacznie bardziej dynamiczniejszym designem w porównaniu do Audi.

Mercedes Klasy S W221 (2005-2013)
Mercedes Klasy S W221 (2005-2013)

Z kolei BMW Serii 7 E65/E66 trochę lepiej się prowadzi, ma odważny design bryły nadwozia oraz wnętrza (nie każdemu przypadnie do gustu). Jego mocną stroną jest jeszcze niezawodny 3-litrowy silnik Diesla. Zarówno Mercedes, jak i BMW standardowo mają napęd na koła tylnej osi, nie na przedniej jak w Audi. Dzięki takiemu rozwiązaniu samochód lepiej się rozpędza i daje więcej frajdy z jazdy. Mercedes i Audi mają jednak w ofercie opcjonalny napęd 4×4, którego brakuje w topowym modelu BMW. Seria 7 i Klasa S odstają od A8 pod względem wykończenia wnętrza.

BMW Serii 7 E65 (2001-2008)
BMW Serii 7 E65 (2001-2008)

Podsumowanie

Audi A8 D3 to komfortowe i, w przypadku najmłodszych egzemplarzy, nadal reprezentacyjne auto. Zapewnia bardzo wysoki komfort, doskonałe osiągi, ma też na pokładzie wiele ciekawych gadżetów i systemów bezpieczeństwa. Mocną stroną konstrukcji jest doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne.

Choć wybór silników jest spory, polecamy głównie motory benzynowe V8 (3,7 l i 4,2 l) z wielopunktowym wtryskiem paliwa konfigurowane tylko z napędem 4×4 (quattro). Są najmniej awaryjne, dobrze przyspieszają i można zamontować do nich instalację LPG, która przyniesie realne oszczędności.

Niestety koszty eksploatacji tego modelu są bardzo wysokie, a na rynku aż roi się od egzemplarzy z gigantycznymi przebiegami (600 tys. km lub większymi) wymagającymi ogromnych nakładów finansowych. Na internetowych portalach aukcyjnych ceny Audi A8 D3 wahają się od około 10 tys. zł do ponad 120 tys zł. Polecamy egzemplarze z polskich salonów. Kluczem do sukcesu jest szczegółowe sprawdzenie auta w profesjonalnym serwisie (diagnostyka komputerowa, silnik, skrzynia, zawieszenie).

Tagi: A8AudiAuta za 50 tys. złD3FSIquattroTDI
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu Autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ