Podsterowność to rodzaj poślizgu, w czasie którego samochód z dużym opóźnieniem reaguje na ruch kierownicą (zjawisko poszerzania zakrętu). W czasie jazdy po łuku albo zakręcie pojazd może wpaść do rowu (przy skręcie w lewo) albo wyjechać na przeciwny pas ruchu (przy skręcie w prawo) i doprowadzić do zderzenia czołowego.
W czasie poślizgu podsterownego przednie koła auta zdają się nie słuchać kierowcy i zamiast jechać po łuku, jadą prosto. Samochód nie może zmieścić się w zakręcie. Do tego rodzaju poślizgu dochodzi najczęściej zimą, na oblodzonej drodze. Dodatkowym czynnikiem jest tutaj zbyt duża prędkość samochodu, zwłaszcza dodawanie gazu po wejściu w zakręt. Do poślizgu podsterownego może dojść także w czasie lata, podczas wjechania w dużą kałużę (zjawisko aquaplaningu).
Co wywołuje podsterowność?
Powodem tego poślizgu jest utrata przyczepności przez przednie koła samochodu. Podsterowność występuje przede wszystkim w samochodach, w których środek ciężkości wysunięty jest do przodu, czyli w autach, w których silnik znajduje się z przodu i napęd przekazywany jest na przednie koła (a zatem w większości produkowanych obecnie samochodów).
Poślizg podsterowny może zdarzyć się także w samochodzie z napędem na tylne koła. Spowodowany jest zazwyczaj przez błąd kierowcy, który czując utratę przyczepności, wykonuje gwałtowny ruch kierownicą, chcąc pogłębić zakręt.
Jak uniknąć wpadnięcia w poślizg podsterowny?
Wystarczy wchodzić w zakręty i łuki z odpowiednią, bezpieczną prędkością. W czasie jazdy po zakrętach i łukach powinno się unikać gwałtownych ruchów kierownicą. Muszą być one płynne i delikatne. Przed wejściem w zakręt należy zawsze zdjąć nogę z gazu. Gaz można lekko nacisnąć dopiero przy wychodzeniu z zakrętu. Nie powinno się także naciskać pedału hamulca podczas pokonywania łuków, można go nacisnąć dopiero, gdy auto będzie mieć wyprostowane koła.
Zużyty bieżnik opon zmniejsza przyczepność i przyczynia się do ryzyka wpadnięcia w poślizg. Ważne jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Ważna jest także jakość opon, odpowiednio dobrana do rodzaju pojazdu. W autach, które mają dużą moc silnika i wykorzystywane są do dynamicznej jazdy, konieczne jest stosowanie opon wyższej jakości, zapewniających lepszą przyczepność.
Jak producenci samochodów zabezpieczają auta przed podsterownością?
Do ochrony przed wpadnięciem w poślizg podsterowny służy system stabilizacji toru jazdy ESP, który chroni także przed poślizgiem nadsterownym. ESP steruje pracą systemu ABS i systemu kontroli trakcji ASR. W przypadku wykrycia poślizgu podsterownego, ESP powoduje przyhamowanie koła tylnej osi (znajdującego się po wewnętrznej stronie łuku), co pozwala odzyskać właściwy tor jazdy.