Sprzedaż kompaktowych minivanów w zeszłym roku spadła o 4,4 proc. według danych instytutu JATO Dynamics. I nie jest to chwilowe załamanie, a raczej trend, który utrzyma się na rynku motoryzacyjnym w zbliżających się latach. Co odebrało klientów minivanom? Wszystko wskazuje na to, że SUV-y.
Segment kompaktowych minivanów narodził się w roku 1996 wraz z prezentacją modelu Scenic. Megane z podwyższonym dachem oraz wyposażone w trzy oddzielne fotele w drugim rzędzie siedzeń było wybitnie praktyczne, wyjątkowo funkcjonalne oraz miało całą masę schowków. A jako że kosztowało prawie tyle samo co kompaktowe Renault, kierowcy z miejsca pokochali auto. Francuski pionier stał się hitem sprzedaży, jednak stanowił dopiero zapowiedź rodzinnego boomu.
Minivany jeszcze dekadę temu świeciły triumfy!
Sprzedaż minivanów systematycznie rosła na początku nowego millenium. Decydowało o tym działanie dwóch czynników. Po pierwsze rodzinne kompakty wyśmienicie wpisywały się w rodzinne potrzeby kierowców. Po drugie kolejne firmy prezentowały kolejne modele skutecznie wypełniające rynek. Trend wzrostowy w Europie został zatrzymany dopiero w roku 2016. Wtedy według danych instytutu JATO Dynamics salony opuściło ponad 820 tysięcy minivanów. Wynik stanowił spadek o 4,4 proc. w stosunku do roku 2015.
Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że trend jest zaledwie chwilowym wahnięciem, analitycy LMC Automotive są innego zdania. Według prognozy przygotowanej przez nich kompaktowe minivany w Europie czeka w najbliższych latach bardzo zła passa. Ich zbyt może spaść już w roku 2020 nawet o 20 proc. A to wartość ogromna, która będzie w stanie sprawić, że część producentów po prostu wycofa się z rynku.
Czemu sprzedaż minivanów spada? Analitycy LMC Automotive nie mają żadnych wątpliwości. O wytworzeniu negatywnego trendu zadecydowała rosnąca popularność SUV-ów. To ten typ aut coraz częściej jest utożsamiany z pojazdami dla rodziny. W końcu poza zwiększonym prześwitem dającym poczucie bezpieczeństwa, samochody sportowo-rekreacyjne oferują też praktyczną kabinę pasażerką oraz wystarczającą ilość przestrzeni wewnątrz.
Sprzedaż minivanów spada – SUV-y dominują rynek
Poza tym o ile jeszcze kilka lat temu SUV-y miały ograniczone pole do popisu – w końcu funkcjonowały głównie w segmencie premium, o tyle dzisiaj za sprawą coraz szerszej oferty stały się bardziej dostępne finansowo oraz tym samym zaczęły pełnić rolę pojazdów wolumenowych. Obok dużych i luksusowych modeli znajdujących się poza zasięgiem przeciętnego kierowcy, na rynku nie brakuje konstrukcji wzorowanych na samochodach kompaktowych i miejskich.
Sprzedaż SUV-ów dynamicznie rośnie. Już w roku 2015 zdaniem instytutu JATO Dynamics stały się one najlepiej sprzedającymi się autami w Europie. W roku 2016 auta ze zwiększonym prześwitem utrzymały i dynamikę wzrostu, i pozycję lidera. A to sprawia, że trzeba zdać sobie sprawę z działania prostego mechanizmu. Mocna pozycja SUV-ów nie oznacza jedynie, że sprzedaż minivanów spada. Spada sprzedaż także modeli innych segmentów. Na identycznej pozycji znajdują się samochody funkcjonujące w segmencie C, D, a nawet B.