zamknij
REKLAMA
parking (fot. aloiswohlfahrt@Pixabay)

W największych polskich miastach powstaną specjalne strefy w ścisłych centrach. Władze samorządowe będą mogły nawet trzykrotnie zwiększyć w nich opłaty za parkowanie. Ma to pomóc w ograniczeniu ruchu samochodowego w tych obszarach, redukcji korków, a co za tym idzie, zmniejszeniu zanieczyszczenia powietrza i likwidacji zjawiska smogu.

Przygotowana przez Ministerstwo Rozwoju nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym da samorządowcom możliwość znaczącego zwiększenia opłat za parkowanie. Pomysł zakłada wprowadzenie specjalnych stref (obszarów zabudowy śródmiejskiej) w ścisłych centrach miast oraz dzielnic, jednak tylko z liczbą mieszkańców powyżej 200 tys. Obecnie ten warunek spełnia 16 polskich miast.

Wybór należy do miast

Co ciekawe, resort rozwoju nie wprowadza obligatoryjnie wyższych kwot za parkowanie, a jedynie daje taką możliwość władzom miast. Jeśli te nie będą chciały z takiej opcji skorzystać, pozostanie po staremu, choć ciężko się spodziewać, by dobrowolnie zrezygnowały z możliwości zapewnienia sobie dodatkowych wpływów do budżetu miasta.

Nowa opłata będzie mogła być trzykrotnie wyższa od dotychczasowej, co oznacza, że w większych miastach za pierwszą godzinę postoju kierowcy będą mogli płacić nawet 9 zł.

Jeszcze więcej przyjdzie im płacić za kolejne godziny parkowania. Druga i trzecia będzie mogła być wyższa o 20 proc. Z kolei stawka za czwartą i następne nie będzie mogła przekraczać opłaty za pierwszą godzinę.

Jak tłumaczą autorzy zmian, maksymalna stawka za parkowanie w polskich miastach nie była zmieniana od 14 lat. Kierowcy nie powinni więc narzekać. Bez zmian pozostaną natomiast minimalne opłaty w płatnych strefach.

Według pomysłodawców, wyższe opłaty mają zniechęcić do codziennego używania samochodu i zachęcić częstszego korzystania z komunikacji publicznej. Tym samym władze samorządowe otrzymają do ręki narzędzie do walki z korkami, smogiem, a także promocji transportu zbiorowego.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Chińczycy jeszcze nigdy nie byli tak gotowi do rynkowej ekspansji!

Płatne weekendy

Druga zła wiadomość jest taka, że władze miast będą mogły wprowadzać opłaty za parkowanie również w weekendy i dni wolne. Do tej pory kierowcy w soboty, niedziele i święta mogli bezpłatnie zaparkować swoje auto nawet w ścisłym centrum miasta.

Projekt ten trafił obecnie do konsultacji społecznych i być może ulegnie jeszcze jakimś drobnym zmianom. Większość miast pozytywnie jednak wypowiada się o tym pomyśle. Można się więc spodziewać pozytywnych komentarzy do projektu i szybkiego wprowadzenia go na ścieżkę legislacyjną.

Tagi: introopłaty za parkingparking
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ