W największych polskich miastach powstaną specjalne strefy w ścisłych centrach. Władze samorządowe będą mogły nawet trzykrotnie zwiększyć w nich opłaty za parkowanie. Ma to pomóc w ograniczeniu ruchu samochodowego w tych obszarach, redukcji korków, a co za tym idzie, zmniejszeniu zanieczyszczenia powietrza i likwidacji zjawiska smogu.
Przygotowana przez Ministerstwo Rozwoju nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym da samorządowcom możliwość znaczącego zwiększenia opłat za parkowanie. Pomysł zakłada wprowadzenie specjalnych stref (obszarów zabudowy śródmiejskiej) w ścisłych centrach miast oraz dzielnic, jednak tylko z liczbą mieszkańców powyżej 200 tys. Obecnie ten warunek spełnia 16 polskich miast.
Wybór należy do miast
Co ciekawe, resort rozwoju nie wprowadza obligatoryjnie wyższych kwot za parkowanie, a jedynie daje taką możliwość władzom miast. Jeśli te nie będą chciały z takiej opcji skorzystać, pozostanie po staremu, choć ciężko się spodziewać, by dobrowolnie zrezygnowały z możliwości zapewnienia sobie dodatkowych wpływów do budżetu miasta.
Nowa opłata będzie mogła być trzykrotnie wyższa od dotychczasowej, co oznacza, że w większych miastach za pierwszą godzinę postoju kierowcy będą mogli płacić nawet 9 zł.
Jeszcze więcej przyjdzie im płacić za kolejne godziny parkowania. Druga i trzecia będzie mogła być wyższa o 20 proc. Z kolei stawka za czwartą i następne nie będzie mogła przekraczać opłaty za pierwszą godzinę.
Jak tłumaczą autorzy zmian, maksymalna stawka za parkowanie w polskich miastach nie była zmieniana od 14 lat. Kierowcy nie powinni więc narzekać. Bez zmian pozostaną natomiast minimalne opłaty w płatnych strefach.
Według pomysłodawców, wyższe opłaty mają zniechęcić do codziennego używania samochodu i zachęcić częstszego korzystania z komunikacji publicznej. Tym samym władze samorządowe otrzymają do ręki narzędzie do walki z korkami, smogiem, a także promocji transportu zbiorowego.
Płatne weekendy
Druga zła wiadomość jest taka, że władze miast będą mogły wprowadzać opłaty za parkowanie również w weekendy i dni wolne. Do tej pory kierowcy w soboty, niedziele i święta mogli bezpłatnie zaparkować swoje auto nawet w ścisłym centrum miasta.
Projekt ten trafił obecnie do konsultacji społecznych i być może ulegnie jeszcze jakimś drobnym zmianom. Większość miast pozytywnie jednak wypowiada się o tym pomyśle. Można się więc spodziewać pozytywnych komentarzy do projektu i szybkiego wprowadzenia go na ścieżkę legislacyjną.