zamknij
REKLAMA
Fot. Materiały prasowe Opel

Kilka dni temu światem motoryzacyjnym wstrząsnęła informacja – PSA kupiło Opla. Jedna z ważniejszych transakcji ostatnich lat praktycznie z miejsca sprawiła, że nad Wisłą narodziło się ważne pytanie. Czy fabryki Opla w Polsce przetrwają w obecnym kształcie?

Do roku 2019 francuski właściciel niemieckiej marki nie ma zamiaru zwalniać żadnych pracowników, a fabryki Opla w Polsce będą działać bez zasadniczych zmian. Zapewnienie takie otrzymał minister Mateusz Morawiecki i przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju podczas rozmów z ministrami finansów Trójkąta Weimarskiego oraz zarządem PSA Peugeot-Citroen.

Fabryki Opla w Polsce – nie będzie zmian!

Z dotychczasowych kilku rozmów z najwyższym kierownictwem Opla wynika m.in., że zawarta została umowa między związkami zawodowymi, a kierownictwem i właścicielami General Motors. Będzie ona respektowana przez nowe kierownictwo. Z porozumienia wynika, że do 2019 r. nie będzie zmian w zatrudnieniu.

– można przeczytać w odpowiedzi udzielonej przez Ministerstwo Rozwoju na interpelację poselską.

Strona polska uzyskała również zapewnienia, że poza utrzymaniem poziomu zatrudnienia nowe kierownictwo chce respektować wszelkie inne umowy dotyczące pracowników fabryk Opla. A to deklaracja kluczowa, bowiem oznacza że załoga zakładów nie musi się martwić o dotrzymanie warunków porozumienia płacowego przewidzianego na lata 2017-2020, które zaledwie kilka miesięcy temu zostało podpisane przez działaczy związkowych i przedstawicieli koncernu General Motors.

Fabryki w Polsce – co dalej?

Brak zmian w funkcjonowaniu fabryki Opla w Polsce wynika prawdopodobnie z kilku czynników. Przede wszystkim PSA Peugeot-Citroen potrzebuje czasu, aby skontrolować sytuację wewnątrz niemieckiej marki. Prowadzone będą analizy i audyty. Te pokażą jak funkcjonują obecnie m.in. zakłady produkcyjne oraz jakich zmian wymagają w przyszłości. Poza tym nie ma mowy o nagłej likwidacji fabryk w Polsce z uwagi na plany produkcyjne, które musi wypełnić polski oddział Opla. Bez wygenerowania odpowiedniego wolumenu chociażby hitowej Astry, marka miałaby poważny problem z realizacją zamówień od klientów.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Badania: Systemy infotainment są niebezpieczne, znacznie obniżają koncentrację kierowcy

Zakup Opla przez PSA Peugeot-Citroen jest kluczowy dla Polski. W końcu nad Wisłą zlokalizowane są aż trzy zakłady niemieckiej marki. Najstarszym i za razem największym jest montownia samochodów osobowych w Gliwicach – ta powstała w 1998 roku. Poza fabryką składająca cztery modele zbudowane w oparciu o Astrę, Opel posiada w Polsce zakład produkcji silników w Tychach oraz zlokalizowane w Tychach Centrum Usług Wspólnych. W sumie trzy jednostki zatrudniają 4,1 tysiąca osób.

Tagi: fabryki Opla w PolsceOpel bez zwolnieńOpel w rękach PSA
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.

DODAJ KOMENTARZ