Kilka dni temu światem motoryzacyjnym wstrząsnęła informacja – PSA kupiło Opla. Jedna z ważniejszych transakcji ostatnich lat praktycznie z miejsca sprawiła, że nad Wisłą narodziło się ważne pytanie. Czy fabryki Opla w Polsce przetrwają w obecnym kształcie?
Do roku 2019 francuski właściciel niemieckiej marki nie ma zamiaru zwalniać żadnych pracowników, a fabryki Opla w Polsce będą działać bez zasadniczych zmian. Zapewnienie takie otrzymał minister Mateusz Morawiecki i przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju podczas rozmów z ministrami finansów Trójkąta Weimarskiego oraz zarządem PSA Peugeot-Citroen.
Fabryki Opla w Polsce – nie będzie zmian!
Z dotychczasowych kilku rozmów z najwyższym kierownictwem Opla wynika m.in., że zawarta została umowa między związkami zawodowymi, a kierownictwem i właścicielami General Motors. Będzie ona respektowana przez nowe kierownictwo. Z porozumienia wynika, że do 2019 r. nie będzie zmian w zatrudnieniu.
– można przeczytać w odpowiedzi udzielonej przez Ministerstwo Rozwoju na interpelację poselską.
Strona polska uzyskała również zapewnienia, że poza utrzymaniem poziomu zatrudnienia nowe kierownictwo chce respektować wszelkie inne umowy dotyczące pracowników fabryk Opla. A to deklaracja kluczowa, bowiem oznacza że załoga zakładów nie musi się martwić o dotrzymanie warunków porozumienia płacowego przewidzianego na lata 2017-2020, które zaledwie kilka miesięcy temu zostało podpisane przez działaczy związkowych i przedstawicieli koncernu General Motors.
Fabryki w Polsce – co dalej?
Brak zmian w funkcjonowaniu fabryki Opla w Polsce wynika prawdopodobnie z kilku czynników. Przede wszystkim PSA Peugeot-Citroen potrzebuje czasu, aby skontrolować sytuację wewnątrz niemieckiej marki. Prowadzone będą analizy i audyty. Te pokażą jak funkcjonują obecnie m.in. zakłady produkcyjne oraz jakich zmian wymagają w przyszłości. Poza tym nie ma mowy o nagłej likwidacji fabryk w Polsce z uwagi na plany produkcyjne, które musi wypełnić polski oddział Opla. Bez wygenerowania odpowiedniego wolumenu chociażby hitowej Astry, marka miałaby poważny problem z realizacją zamówień od klientów.
Zakup Opla przez PSA Peugeot-Citroen jest kluczowy dla Polski. W końcu nad Wisłą zlokalizowane są aż trzy zakłady niemieckiej marki. Najstarszym i za razem największym jest montownia samochodów osobowych w Gliwicach – ta powstała w 1998 roku. Poza fabryką składająca cztery modele zbudowane w oparciu o Astrę, Opel posiada w Polsce zakład produkcji silników w Tychach oraz zlokalizowane w Tychach Centrum Usług Wspólnych. W sumie trzy jednostki zatrudniają 4,1 tysiąca osób.