zamknij
REKLAMA
Tunel w Świnoujściu (fot. GDDKiA)

Choć mieszkańcy oraz turyści na połączenie drogowe wysp Uznam i Wolin czekają już od lat, do tej pory niewiele się działo. Wydaje się, że mamy jednak przełom. Podpisano właśnie umowy o dofinansowaniu budowy tunelu ze środków unijnych oraz o zastępstwie inwestycyjnym z GDDKiA. Budowa tunelu w Świnoujściu powinna ruszyć już w przyszłym roku.

Świnoujście jest miastem położonym na dwóch wyspach – Uznam i Wolin. Centrum miasta zlokalizowane jest na zachodniej wyspie Uznam, tam też mieszka blisko 80 proc. mieszkańców i tam przyjeżdża większość turystów. Obecnie nie ma jednak połączenia drogowego pomiędzy wyspami. Aby wyjechać ze Świnoujścia do innych rejonów Polski należy skorzystać z jednego z dwóch promów – Bielik i Karsibór – kursujących co 20 minut. Według szacunków mieszkańcy tego nadmorskiego kurortu na oczekiwanie na prom tracą w ciągu roku kilkanaście dni.

Będą pieniądze od Unii

Budowa tunelu w Świnoujściu jest tematem rozmów od bardzo dawna. Już dziesięć lat minęło od porozumienia w sprawie realizacji tunelu, zawartego pomiędzy GDDKiA, MIB oraz miastem Świnoujście. Do teraz jednak w temacie budowy tunelu praktycznie nic się nie działo.

Tunel w Świnoujściu

Podpisana tuż przed długim weekendem majowym umowa powinna w końcu przyspieszyć realizację tej inwestycji. Przede wszystkim w końcu zapewnione zostały środki na budowę tunelu pod Świną. Cała inwestycja kosztować będzie 921 mln zł, w tym dofinansowanie unijne wyniesie 775 mln zł. Resztę, czyli 130 mln zł, zapewni miasto Świnoujście. Ze względu jednak na dużą wartość inwestycji zgodę na dofinansowanie musi jeszcze wyrazić Komisja Europejska.

Budowa tunelu w Świnoujściu ma już inwestora

Przy okazji podpisania umowy o dofinansowanie ze środków unijnych, podpisano jeszcze jedną umowę. Zgodnie z nią Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad została wybrana inwestorem zastępczym na tej inwestycji. GDDKiA będzie zajmowała się realizacją projektu, podczas gdy miasto będzie zapewniało finansowanie dla inwestycji.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Wzrost opłaty paliwowej – lepsze drogi czy wzrost inflacji?

Obecnie trwa postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę tunelu. Do drugiego etapu przetargu zostało zakwalifikowanych 14 podmiotów. Powinien się on rozpocząć jeszcze w tym kwartale. Podpisanie umowy na realizację tunelu planowane jest na przełomie 2017/2018 roku.

Całkowita długość nowo budowanej drogi wyniesie ok, 3,4 km, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu pod Świną. Powstanie w nim dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Tunel ten zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, a poniżej jezdni powstanie galeria ewakuacyjna.

Według obecnych założeń połączenie drogowe pomiędzy wyspami Uznam i Wolin będzie przejezdne do końca 2021 r.

Tagi: inwestycje drogowetunel w Świnoujściu
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ