zamknij
REKLAMA
Bezgłośnikowy system car audio (fot. Continental)

Niemiecka firma Continental kojarzy nam się przede wszystkim z oponami. I to z oponami z segmentu premium. A tymczasem niemiecki koncern motoryzacyjny ma w swojej ofercie i na swoim koncie szereg innych wynalazków. Najnowszym z nich jest bezgłośnikowy system audio. Jesteśmy niezwykle ciekawi, jak taki system będzie funkcjonował w rzeczywistości.

Nie wiemy, czy sektor opon nie gwarantuje odpowiednich przychodów, czy jest zbyt konkurencyjny, a może apetyty władz Continentala są tak olbrzymie. W każdym bądź razie niemiecki koncern słynie z wielu pomysłów, które absolutnie nie są związane z przemysłem oponiarskim. Jakiś czas temu opisywaliśmy bezprzewodowy system ładowania akumulatorów pokładowych, który może okazać się niezwykle przydatny w rozwijającym się sektorze pojazdów elektrycznych.

Najnowszy wynalazek Continentala (system Ac2ated Sound) dotyczy systemu car audio, w którym nie będzie klasyczych głośników. Rozwiązanie to jest dziełem inżynierów firmy, który od lat prowadzą badania w zakresie NVH (Noise, Vibration, Harshness – hałas, drgania, szorstkość).

Niczym instrumenty smyczkowe

Zasada działania systemu Ac2ated Sound jest bardzo podobna do tej, jak funkcjonują instrumenty smyczkowe. W układzie pojawią się niewielkie przetworniki wibracyjnej, zbliżone budową do rdzenia konwencjonalnego głośnika. Dźwięk nie jest jednak wytwarzany za pośrednictwem drgających membran, jakie znajdują się w typowych głośnikach. W systemie stworzonym przez Continentala do emisji dźwięku będą wykorzystywane… elementy powierzchni wnętrza samochodu. Dzięki specjalnej technologii fale dźwiękowe będą przenoszone np. na konsolę centralną bądź wewnętrzne obicia drzwi, a ich powierzchnia, na skutek wibracji, przejmie funkcję głośnika.

Co ciekawe, różne elementy wnętrza będą odpowiedzialne za emisję dźwięków o różnej częstotliwości. Dla przykładu słupki będą wykorzystywane do generowania dużych częstotliwości. Z kolei np. panele drzwiowe będą „wytwarzać” dźwięki o średniej częstotliwości. Największe powierzchnie, np. wykładzina dachowa, będą natomiast odpowiedzialne za niskie częstotliwości. Przyznajemy bez bicia, że ciężko nam sobie wyobrazić, jak np. deska rozdzielcza będzie emitować dźwięk.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Warszawa wpuszcza motocykle na buspasy w roku 2020: pierwsze trzy ulice...

Według twórców tego rozwiązania pozwoli ono całkowicie zrezygnować z klasycznych głośników, jakie obecnie instalowane są w różnych miejscach w aucie.

Lżej i więcej miejsca

Bezgłośnikowy system audio może spełnić jednocześnie dwa cele stawiane przed nowymi autami. Z jednej strony system ten pozwoli zredukować masę auta. W samochodach o dobrym nagłośnieniu, nierzadko znajduje się nawet 20 głośników o łącznej masie ok. 15 kg. System Continentala będzie ważył, dla porównania, zaledwie 1 kg. Dodatkowo pojawią się oszczędności na ilości miejsca. Wspomniane 20 głośników zajmuje jakieś 30 dm³, podczas gdy system Ac2ated Sound zajmie zaledwie 1 dm³.

I wreszcie drugi cel, czyli wysoka jakość dźwięku. Jak przekonują twórcy tego rozwiązania, system Ac2ated Sound zapewni bogaty i jednocześnie równomierny dźwięk w kabinie, porównywalny do systemów nagłośnienia najbardziej renomowanych marek.

Tagi: car audioContinental
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ