Czy zastanawiałeś się kiedyś, co mówią oznaczenia automatycznej skrzyni biegów? P, N, D, S, i L to dla Ciebie tylko enigmatyczne znaki? Stoisz przed wyborem: skrzynia automatyczna czy manualna? Wiedza na ten temat może okazać się niezwykle przydatna, zwłaszcza podczas Twojej pierwszej jazdy z automatem. Jak zawsze, trzymamy rękę na pulsie, dlatego tym razem zagłębiamy się w tajemnice automatycznej skrzyni biegów. Z nami poznasz nie tylko podstawowe oznaczenia, ale także dowiesz się, jak prawidłowo z nich korzystać. Więc jeśli chcesz zrozumieć, opis skrzyni automatycznej to zapraszamy do lektury!
Wsiadasz pierwszy raz do auta, a tam znany ci lewarek skrzyni biegów opisany cyframi zniknął na rzecz liter, cyfr i innych niezrozumiałych symboli. To znak, że masz przed sobą oznaczenia automatycznej skrzyni i zamiast biegów czeka Cię zmiana trybów jazdy. W związku z tym czas na zapoznanie się co mówią do Ciebie oznaczenia skrzyni automatycznej.
Automatyczna skrzynia biegów: oznaczenia
Oznaczenia skrzyni automatycznej, choć mogą wydawać się zagadkowe, kryją w sobie konkretną informację w jakim trybie jest aktualnie nasz samochód. Czy jest to tryb parkowania, jazdy czy neutralny? Czy może jesteśmy trybie sportowym? Każdy z nich ma swoje specyficzne zastosowanie, które może znacząco wpłynąć na wydajność i komfort jazdy.
Zrozumienie tych oznaczeń to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale również optymalnego wykorzystania samochodu. Jeżeli potrafimy właściwie odczytać i zinterpretować te symbole, możemy poprawić komfort jazdy, osiągi samochodu, a nawet zużycie paliwa. Poniżej podajemy i opisujemy konkretne oznaczenia na automatycznej skrzyni biegów.
P – Parking
P – parking, czyli pozycja, w której uruchamiamy i wyłączamy silnik. W tym położeniu zostaje uruchomiona mechaniczna blokada kół. Nigdy nie próbuj włączyć P, gdy koła się toczą, może to doprowadzić do zniszczenia zapadek i obudowy a serwis automatycznej skrzyni może być wyzwaniem dla Twojego portfela. Z tego powodu zaleca się przed użyciem P wcisnąć hamulec główny, następnie hamulec ręczny (jeżeli masz go w aucie) i dopiero wtedy przerzucić na P, aby odciążyć mechaniczne zapadki. Ważne jest to gdy parkujemy na wzniesieniu, duże obciążenie blokady kół na P może utrudnić zmianę piegu na D – drive.
R – Reverse
R – reverse, czyli bieg wsteczny, który należy uruchamiać tylko na postoju z wciśniętym hamulcem głównym. Co przygotuje dla nas automatyczna skrzynia po wybraniu tego trybu? Oczywiście możliwość jazdy w tył.
N – Neutral
N – neutral, czyli pozycja neutralna zwana również jako „luz”. W tym trybie automatyczna skrzynia nie przenosi momentu obrotowego na koła. Neutral, jest podobny do P – parking, bez blokady mechanicznej na koła. W tej pozycji też możemy uruchomić lub wyłączyć silnik. Ten tryb pracy skrzyni pozwala bezpieczenie holować samochód, przestrzegając instrukcji obsługi pojazdu.
D – Drive
Opis skrzyni automatycznej D – drive, to pozycja do jazdy w przód na wszystkich przeznaczonych do tego biegach. A co, gdy na pokładzie jest bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów? Nic to nie zmienia, jeżeli chodzi o sterowanie i wybór trybu.
Automatyczna skrzynia biegów oznaczenia: 1, 2, 3, L, S
1, 2, 3, L, S oznaczają działanie automatycznej skrzyni, w którym blokowane są dane przełożenia lub uruchamiane są specjalne tryby jazdy. Można z nich korzystać podczas holowania przyczepki, hamowania silnikiem, gdy jeździmy na górskich drogach, jazdy w zimowych warunkach lub do wyjeżdżania, gdy zakopiemy się w śniegu lub piachu.
Tryb pracy skrzyni: 1
W tym położeniu zostaje zablokowany bieg 1. Automatyczna skrzynia biegów w tej pozycji pozwala wyjeżdżać, gdy się zakopiemy w śniegu, piachu itp.
Tryb pracy skrzyni: 2
W tym położeniu możemy używać pierwszego i drugiego biegu. W wielu skrzyniach ten tryb jest zalecany do holowania ciężkich przyczep oraz do jazdy przy stromych podjazdach i zjazdach. Dlaczego? Taka technologia automatycznych skrzyń pozwala na najbardziej efektywne przenoszenie momentu obrotowego na koła.
Tryb pracy skrzyni: 3
Konstrukcja automatycznej skrzyni w tym trybie realizuje zmianę przełożeń do 3 biegu.
S – Sport
Automatyczna skrzynia biegów działa w trybie sportowym. Przechodzi na działanie agresywne, trzyma wyższe obroty i później zmienia biegi.
W – Winter (snow)
W niektórych pojazdach może być oznaczony śnieżynką lub gwiazdką. Jest to tryb zimowy, który służy do jazdy na śliskich nawierzchniach. W takim trybie skrzynia może ruszać z drugiego biegu, co przekłada się na optymalizacje przyczepności. Używanie tego trybu w normalnych warunkach może negatywnie wpływać na żywotność automatycznej skrzyni.
Hold
Przycisk służący do blokady przełożenia np. skrzynia czterobiegowa zblokowana przyciskiem hold blokuje trzeci bieg.
Shift Lock
Funkcja, dzięki której możemy zmienić położenie dźwigni zmiany biegów w warunkach serwisowych. Używamy jej, gdy nie działa stacyjka lub gdy nie możemy wcisnąć hamulca głównego.
+/- i M
Tryb, w który ręcznie możemy zmieniać biegi (tryb manualny). Jednak każdy producent ma inną nazwę na ten tryb:
-
VW i Porsche: Tiptronic,
-
Acura: SportShift,
-
Alfa Romeo: Selespeed,
-
BMW: Steptronic,
-
Hyundai: Shiftronic,
-
Infiniti: Manual Shift Mode,
-
Jaguar: Bosch® Mechatronic,
-
Lexus: E-Shift,
-
Mercedes-Benz: TouchShift,
-
Mitsubishi: Sportronic,
-
Opel: Easytronic,
-
Saab: Sentronic,
-
Smart: Softip, Softouch,
-
Subaru: SPORTSHIFT,
-
Volvo: Geartronic.
Powyższe symbole są niezbędne, gdy przed Tobą obsługa skrzyni biegów popularnie zwanej automatem. Chcesz jednak wiedzieć, jak to działa od podszewki? Zapraszamy do artykułu: Automatyczna skrzynia biegów – jak działa?
Od teraz potrafisz prowadzić samochody z automatyczną skrzynią biegów!
Sukces! Po przeczytaniu naszego artykułu jesteś teraz wyposażony w wiedzę, która pozwoli Ci sprawnie poruszać się po świecie automatów. Zrozumienie oznaczeń na automatycznej skrzyni biegów to nie tylko klucz do wygodnej jazdy, ale także do optymalizacji osiągów i zużycia paliwa Twojego pojazdu.
Oznaczenia takie jak P – Parking, R – Reverse, N – Neutral, D – Drive i inne, które mogą występować w różnych modelach samochodów, nie są już dla Ciebie tajemnicą. N to nie tylko neutralny bieg, ale i bezpiecznik w razie awarii. D to nie tylko jazda, ale i możliwość dostosowania stylu jazdy do warunków na drodze.
Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci rozwikłać tajemnice oznaczeń na automatycznej skrzyni biegów. Pamiętaj, że wiedza to nie tylko zrozumienie symboli, ale przede wszystkim umiejętność korzystania z nich w praktyce. Teraz kiedy wsiądziesz do samochodu z automatyczną skrzynią biegów, będziesz gotowy na każdą sytuację na drodze.