zamknij
REKLAMA
Citroen C4 I 5-drzwiowy hatchback (2004-2010) | autofakty.pl

Citroen C4 I jako nowe auto na tle konkurencji wyróżniał się odważną stylizacją – obecnie sylwetka nadal wygląda ciekawie, ale nie wzbudza już takiego zainteresowania innych kierowców. Samochód jest po prostu inny niż niemiecka czy japońska konkurencja, zwłaszcza w wersji trzydrzwiowej. Jego główne atuty to atrakcyjna cena i wysoki komfort podróżowania. Czego należy się spodziewać podczas eksploatacji?

Sylwetka modelu

Citroen C4 I reprezentuje segment C. Samochód sprawdzi się zarówno w roli auta dla singla, jak i środka transportu dla małej rodziny. W polskich serwisach ogłoszeniowych dostępnych jest kilkadziesiąt egzemplarzy z polskich salonów i blisko dziesięciokrotnie więcej sztuk sprowadzonych.

Samochód zadebiutował na rynku w 2004 roku zastępując model Xsara, od początku był oferowany w dwóch wersjach nadwozia jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback. W latach 2006-2007 na rynku pojawiły się minivany C4 Picasso i Grand C4 Picasso, które dzielą wiele podzespołów z modelem C4 I. W 2008 roku samochód został poddany modernizacji, w ramach której przemodelowano przedni zderzak i tylne światła (tylko w wersji trzydrzwiowej). Pojawiło się też kilka nowych elementów wyposażenia oraz drobne zmiany w palecie silnikowej. Od tego czasu na niektórych rynkach azjatyckich Citroen C4 I był oferowany również w wersji sedan. Produkcję samochodu zakończono w 2010 roku.

Auto na tle konkurencji wyróżnia się atrakcyjną ceną i wysokim komfortem resorowania. Za najtańsze nieuszkodzone sztuki oferowane na internetowych portalach aukcyjnych trzeba zapłacić od 7 tys.zł. Egzemplarzy naprawionych po kolizjach i tych, które nie mają za sobą mniejszych lub większych stłuczek trzeba szukać w przedziale cenowym powyżej 11 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylizacja Citroena C4 I zrywa z designem Xsary. Najbardziej charakterystyczne elementy modelu to przednia atrapa chłodnicy zintegrowana z logo marki oraz wyróżniające się ostre przetłoczenie na klapie bagażnika z szybą, która nachodzi na dach (w wersji trzydrzwiowej). Design samochodu, zwłaszcza odmiany z jedną parą drzwi jest odważny i nie wszystkim może przypaść do gustu. To propozycja dla osób szukających czegoś niestandardowego. Odmiana trzydrzwiowa nazywana była coupe, choć poza jedną parą drzwi nie przypomina w żaden sposób auta z tego typu nadwoziem. Wśród opcji próżno szukać trzeciego rzędu siedzeń – takie udogodnienia były dostępne w bazującym na C4 I generacji modelu Grand C4 Picasso. Odmiana z jedną parą drzwi ma bagażnik o pojemności 314–1083 l, a bagażnik wersji pięciodrzwiowej mieści 320-1023 l.

Wnętrze

We wnętrzu Citroena C4 I jest wiele wyróżniających się elementów. Zamiast konwencjonalnego prędkościomierza i obrotomierza na środku deski rozdzielczej umieszczono wyświetlacz elektroniczny. Przyzwyczaić trzeba się też do specyficznego koła kierownicy: obraca się tylko wieniec, centralna część pozostaje nieruchoma – przyczyny wyjaśniamy w akapicie poświęconym bezpieczeństwu. Fotele są wygodne, ale jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrze i ich spasowanie są na średnim poziomie.

Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik benzynowy w Citroenie C4 I ma 1.4 l pojemności i generuje moc 88 KM, niestety niezbyt dobrze radzi sobie z rozpędzaniem auta. Do 100 km/h samochód przyspiesza w ponad 12 s. Odmiana 1.6 l o mocy 109 KM robi to o ponad sekundę szybciej i jest bardziej elastyczna. Obie konstrukcje są stosunkowo niezawodne, nie borykają się z poważnymi usterkami i tolerują instalację gazową.

Na uwagę zasługuje też topowa odmiana benzynowa 2.0 l, która jest dostępna w trzech wariantach mocy: 136, 140 oraz 170 KM. Polecamy szczególnie egzemplarze ze skrzynią manualną, które – w zależności od mocy – rozpędzają Citroena do 100 km/h w około 8,3-9,2 s. Do tego motoru również nie można mieć poważnych zastrzeżeń i również współpracuje on z instalacją LPG.

Oprócz wolnossących nieskomplikowanych jednostek benzynowych w ofercie są jeszcze dwa bardziej zaawansowane technologicznie silniki: 1.6 VTi oraz 1.6 THP. Ten pierwszy gwarantuje osiągi od 0 do 100 km/h na przyzwoitym poziomie 10 s, drugi rozpędza C4 I w podobnym czasie jak topowa odmiana dwulitrowa, czyli w 8,4 s. THP to wersja doładowana z bezpośrednim wtryskiem paliwa, a VTi – wolnossąca z wtryskiem wielopunktowym. Założenie instalacji LPG do tej pierwszej będzie znacznie droższe i w wielu przypadkach nieopłacalne. Słabsza odmiana VTi miewa kapryśny układ zmiennych faz rozrządu i tak samo jak w motorze THP dochodzi tu do rozciągania się łańcucha rozrządu. Oprócz tego, silnik 1.6 THP z czasem może zużywać nadmierne ilości oleju silnikowego, a na zaworach odkłada się osad niedopalonych cząstek oleju i paliwa.

Citroen C4 I silnik (2004-2010)

Silniki diesla

W palecie silników wysokoprężnych dostępne są dwie jednostki. Podstawowy motor to 1.6 HDI (90-109 KM) to konstrukcja niezawodna i godna polecenia.

Użytkownicy Citroenów z tym silnikiem skarżą się na zapychający się przewód doprowadzający olej do turbosprężarki – aby zapobiec jej uszkodzeniu warto regularnie sprawdzać jego drożność. Drugi problem to nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami, ale to również nic poważnego. Osiągi? Przyspieszenie do 100 km/h na poziomie 11,2-12,5 s. Radzimy wybrać mocniejszą wersję.

Topowy Diesel 2.0 HDI (136-140 KM) to również udana konstrukcja. Z czasem uszkodzeniu może ulegać dwumasowe koło pasowe, ale to typowa usterka eksploatacyjna wielu współczesnych Diesli. Poza tym trudno się do czegoś poważnego przyczepić – Citroen C4 I z takim motorem rozpędza się do 100 km/h w 9,7-10,5 s w zależności od wariantu mocy. Obie wersje zapewniają dobrą elastyczność pod warunkiem, że auto jest skonfigurowane z manualna skrzynią biegów – automat jest ospały i osłabia przyspieszenie do 100 km/h o koło 1 s, a to sporo.

Citroen C4 I 5-drzwiowy hatchback (2004-2010)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Citroen C4 I nie skłania do szybkiej jazdy, zawieszenie zestrojono komfortowo, a precyzja układu kierowniczego pozostawia wiele do życzenia. W przedniej części auta zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną. Próżno tu szukać układu hydropneumatycznego spotykanego w większych modelach takich jak C5 czy C6, ale poziom komfortu jak na segment aut kompaktowych jest zadowalający. Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano tarcze hamulcowe.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Peugeot 208 [2012 -]

Warianty wyposażenia

W podstawowym wariancie wyposażenia Citroen C4 I ma na pokładzie ogranicznik prędkości oraz tempomat. Ciekawą opcją jest również oryginalny odświeżacz powietrza: w autoryzowanych serwisach producent oferował 9 rodzajów zapachów. Na liście opcji wyposażenia są również reflektory doświetlające zakręty, system zapobiegający zaśnięciu kierowcy w trakcie jazdy oraz system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu – w przypadku wjechania na linię dzielącą pasy fotel kierowcy zaczyna wibrować. Nie mogło zabraknąć też czujnika deszczu, który automatycznie włącza wycieraczki w trakcie ulewy oraz czujnika zmierzchu samoistnie uruchamiającego światła nocą lub podczas przejazdu przez tunel.

W porównaniu do Forda Focusa Mk2 czy Volkswagena Golfa V, Citroenowi C4 brakuje wersji kombi. Golf ma też przewagę w postaci adaptacyjnego tempomatu, który dostosowuje prędkość do auta poprzedzającego oraz adaptacyjnego zawieszenia – przez zmianę charakterystyki amortyzatorów można wybrać, czy samochód ma prowadzić się komfortowo, czy kierowca chce go usztywnić. Brakuje też usportowionej wersji z prawdziwego zdarzenia, jak np. w Renault Megane II czy Hondzie Civic VIII.

Citroen C4 I 3-drzwiowy hatchback (2004-2010)

Najczęstsze usterki

Aby zminimalizować niepotrzebne koszty serwisowe, warto zrezygnować z wyboru awaryjnej automatycznej skrzyni biegów. Jej drugim mankamentem jest jeszcze zbyt wolna zmiana przełożeń. Przed zakupem wersji wysokoprężnej powinno się na podstawie numeru VIN sprawdzić, czy wybrany egzemplarz został wyposażony w filtr cząstek stałych. Jeżeli taki samochód przez większość eksploatacji był lub ma być użytkowany tylko w ruchu miejskim, filtr może szybko się zapchać. Rozwiązanie problemu to wymiana go na nowy, regeneracja lub usunięcie. Ostatni sposób jest dość powszechny i najtańszy, ale z uwagi na wpływ na środowisko niekoniecznie polecany.

Citroen C4 I ma też kłopoty z elektryką. Najpowszechniejszym problemem jest uszkodzenie wiązki elektrycznej w klapie bagażnika, co powoduje niedziałanie wycieraczki, podgrzewania tylnej szyby oraz problemy z otwarciem klapy. Producent przeprowadził nawet w związku z tym akcję serwisową, ale niektórzy użytkownicy tego modelu skarżą się, że ich auta nie zostały nią objęte.

Kapryśne bywają też urządzenia pokładowe. Sporadycznie strajkuje centralny zamek, a zawieszenie przy większych przebiegach pracuje zdecydowanie zbyt głośno i pękają w nim sprężyny.

Citroen C4 I w raporcie niezawodności TÜV z 2015 r., w którym sprawdzono samochody 8- i 9-letnie zajął bardzo odległą 76. lokatę na 95 miejsc. Z przetestowanych aut gorsze miejsca w segmencie C zajęli tylko dwaj konkurenci – Peugeot 307 (80.) i Alfa Romeo 147 (86.). Najlepiej w klasie samochodów kompaktowych wypadły Toyota Corolla (6.), Volkswagen Golf (15.) oraz Audi A3 (23.).

Bezpieczeństwo

Citroen C4 I w testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskał bardzo dobry wynik 5 gwiazdek. W porównaniu do poprzednika, który zdobył zaledwie 3 na 5 gwiazdek, to bardzo dobry wynik i duży postęp. W kategorii ochrony dzieci auto otrzymało 4 na 5 gwiazdek, a za ochronę pieszych instytut przyznał francuskiej konstrukcji 3 na 4 gwiazdki. Aby zwiększyć ochronę kierowcy zdecydowano się na kierownicę z nieruchomą środkową częścią – dzięki takiemu rozwiązaniu konstruktorzy auta mogli zamontować większą poduszkę powietrzną. Przebieg testów Euro NCAP można zobaczyć na filmie poniżej:

Konkurenci

Citroen C4 I konkuruje między innymi z Volkswagenem Golfem V i Fordem Focusem Mk2. Mocne strony tych obydwu aut to bardzo dobre własności jezdne, większa przestronność, wersje usportowione, sedan oraz kombi. Ten pierwszy samochód może pochwalić się jeszcze mniejszą utratą wartości, bardziej intuicyjną obsługą urządzeń pokładowych oraz bogatszą ofertą jednostek napędowych. Słabą stroną Golfa V są za to awaryjne silniki Diesla 1.9 TDI z serii BXE oraz kapryśne motory dwulitrowe z pompowtryskiwaczami. Poza tym model ten cieszy się sporym zainteresowaniem wśród złodziei.

Ford Focus Mk2 tak samo jak C4 I ma niezawodne wysokoprężne silniki 1.6 l i 2.0 l z rodziny HDI (oznaczone jako TDCi). Oferuje też dobre motory benzynowe. Jest popularniejszy niż Citroen, więc łatwiej go będzie sprzedać w przyszłości i podobnie jak C4 I nie zbudza zainteresowania wśród złodziei. Jego słabe strony to duża częstotliwość drobnych usterek oraz pierwsze ślady korozji.

Podsumowanie

Za kupnem tego modelu przemawia przede wszystkim wysoki komfort oraz atrakcyjna cena na tle konkurentów. Jeszcze kilka lat temu samochód wyróżniał się oryginalnym designem, szczególnie wersja trzydrzwiowa. Obecnie widok takiego auta na ulicach już nikogo nie dziwi, ale jego sylwetka nadal może się podobać. Mocną stroną francuskiej konstrukcji są niezawodne silniki, zarówno benzynowe jak i wysokoprężne, aczkolwiek z drobnymi wyjątkami. Większość usterek związanych z jednostkami napędowymi uda się tanio usunąć. Trzeba jednak pogodzić się z tym, ze zakup 2-litrowego Diesla z dużym przebiegiem będzie wymagał większych wydatków, ale tak jest też u konkurentów.

Słabe strony auta to przede wszystkim spore natężenie drobnych, ale irytujących usterek. Niektóre egzemplarze jeżdżą bez problemów, inne wymagają częstych wizyt w serwisie. Mankamentami samochodu są również nieprecyzyjny układ kierowniczy oraz spora utrata wartości. Z oferty silnikowej polecamy wszystkie wersje z wyjątkiem kłopotliwych 1.6 VTi i 1.6 THP. Na internetowych portalach aukcyjnych ceny Citroena C4 I wahają się od około 7 tys. zł do nawet 30 tys zł.

Tagi: 1.62.0C4CitroënHDI
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ