Szybki rozwój sieci nowych dróg, jaki obserwujemy co najmniej od początku obecnej dekady, nie obejmuje jednak równomierne całego obszaru naszego kraju. Są takie rejony, gdzie inwestycje drogowe przeprowadzane są z mniejszą częstotliwością. Z pewnością należy do nich północno-wschodnia Polska, jednak niebawem ma się to zmienić.
Wykluczenie komunikacyjne. Taki termin coraz częściej pojawia się w odniesieniu do rejonów północno-wschodniej Polski. Choć nie do końca jest on sprawiedliwy – powstają chociażby drogi ekspresowe S8 i S19 w województwie podlaskim oraz S7 i S16 w województwie warmińsko-mazurskim – to jednać coś na rzeczy jest.
Zauważył to też nasz rząd i wiceminister infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit, zapowiedział już program inwestycyjny rozbudowy i przebudowy sieci drogowej w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim.
– Głównym celem inwestycji, które kierujemy do realizacji, jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu północno-wschodniej Polski. Chcemy sprawić, by termin ten odnosił się wyłącznie do przeszłości – podkreślił wiceminister Jerzy Szmit.
450 milionów złotych
Według wstępnych szacunków rząd przeznaczy na inwestycje drogowe w obu województwach ok. 450 mln zł, z czego aż 350 mln zł będzie kosztować przebudowa drogi krajowej nr 65, prowadzącej z Ełku do przejścia granicznego w Gołdapi. Z kolei drogi krajowe na Podlasiu otrzymają 100 mln zł dofinansowania.
Łącznie modernizacji zostanie poddanych ok. 100 km dróg krajowych ( DK 63, prawie 60 km DK 65 oraz DK 66). Niektóre odcinki zostaną poszerzone, wszystkie zaś dostosowane do parametrów pozwalających na przejazd nimi pojazdów o dopuszczalnym nacisku osi napędowej do 11,5 t. Takie wymogi dla transportu międzynarodowego wymaga bowiem Unia Europejska, ale i bez nic taka inwestycja jest niezbędna. Spory ruch, głównie z krajów nadbałtyckich, sprawia, że drogi te są często w fatalnym stanie.
Zgodnie z przedstawionym wstępnym harmonogramem prac część robót ruszy jeszcze w tym roku. Prace będą sukcesywnie realizowane na kolejnych fragmentach, a całość ma zostać zakończona do końca 2020 r.
Dodajmy, że w województwie warmińsko-mazurskim przejezdna jest dużymi fragmentami droga ekspresowa S7, a pozostałe odcinki są w trakcie realizacji, podobnie jak S51, będąca obwodnicą Olsztyna. W przygotowaniu jest natomiast droga S16, od Olsztyna w kierunku Ełka. Z kolei w województwie podlaskim najbardziej zaawansowana jest droga S8 do Białegostoku. Na rozpoczęcie prac czekają zaś trasy S61 oraz S19.