zamknij
PORADNIKI

Rynek używanych aut z Niemiec – jakie auta można kupić zagranicą? [ARTYKUŁ SPONSOROWANY]

REKLAMA
vw

W 2016 r. padł kolejny rekord pod względem ilości sprowadzonych samochodów z zagranicy. Najczęściej Polacy kupowali używane Volkswageny, Ople i Audi. Niemiecki rynek aut z drugiej ręki doskonale odpowiada na potrzeby polskich kierowców, a ceny nadal zachęcają do zakupu.

Co roku do kraju wjeżdża coraz więcej używanych czterech kółek z zagranicy. W 2015 r. było ich ponad 780 tys., a w 2016 r. już milion[1]. Polscy kierowcy najczęściej jeździli na motoryzacyjne zakupy do Niemiec, skąd przywozili Volkswageny, Ople i Audi. Najpopularniejszym modelem okazało się Audi A4, Volkswagen Golf i Passat [2]. Jednocześnie, jak wynika z danych serwisu AutoScout24, są to jedne z lepiej dostępnych samochodów na tamtejszym rynku.

Jakie samochody sprzedają Niemcy?

Wśród najczęściej wystawianych aut dominują bowiem liderzy chętnie wybierani przez Polaków, czyli Golf, BMW serii 3, Opel Astra, Volkswagen Passat i Mercedes klasy C. Lubiana limuzyna A4, znalazła się na siódmej pozycji wśród najczęściej wystawianych ogłoszeń. Jeśli chodzi o typy oferowanych aut, to liderem jest sedan, który stanowi 34 proc. wszystkich dostępnych do kupienia samochodów. Przestronne kombi jest na drugim miejscu (23 proc.), a na trzecim off-roadowy suv (12 proc). Mniej dostępne są z kolei kompakty (9 proc.) i rodzinne vany (8 proc.).

Dlaczego Polacy tak lubią niemieckie samochody? Powszechnie uważa się je za zadbane, solidne i garażowane. Nie bez znaczenia jest także dokumentacja, która potwierdza serwisowanie, naprawy oraz przebieg pojazdu. Coraz częściej jest ona też dostępna w bazie on-line, dzięki czemu samochód można sprawdzić jeszcze przed wyjazdem z kraju. Decyzję o zakupie czterech kółek z zagranicy mogły przyspieszyć też informacje o zaostrzeniu polityki akcyzowej. Jak do tej pory, zmiany nie weszły w życie, więc auta można nadal kupować na dotychczasowych zasadach.

Auto z zagranicy – tylko sprowadzone samodzielnie

Mimo tak dużej popularności niemieckich pojazdów z drugiej ręki, wiele osób nadal nie wie jak zabrać się do zakupu. Pierwszym krokiem powinno być odszukanie właściwego samochodu. Można oczywiście zlecić to handlarzowi, jednak taki zakup może okazać się nietrafiony, a auto uszkodzone lub wyeksploatowane. Ofert warto, więc szukać na serwisach z ogłoszeniami i od razu sprawdzać je pod kątem dokładności opisu i zdjęć. Kolejny krok to rozmowa telefoniczna ze sprzedawcą, który powinien potwierdzić informacje i opowiedzieć o historii pojazdu. Na koniec należy też skalkulować opłacalności zakupu. Do ceny samochodu, trzeba bowiem doliczyć dodatkowe koszty związane z dojazdem, transportem, podatkiem akcyzowym i formalnościami zagranicą i w kraju. W zależności od klasy pojazdu wynoszą one od kilkuset do kilku tysięcy zł.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Mandat z Francji... po polsku

Auto z Niemiec – czy warto sprowadzić?

Jak widać po statystykach, nawet dodatkowe koszty nie odstraszają kupujących. Często zdarza się bowiem tak, że ceny aut dostępnych w kraju są porównywalne. Kierowcy zwracają jednak uwagę na bogatsze wyposażenie używanych czterech kółek z Niemiec i ich dobry stan techniczny. W przypadku aut oferowanych w Polsce, można mieć wątpliwości np. co do stanu licznika, bo obowiązek jego kontroli istnieje dopiero po pierwszej rejestracji podczas przeglądu technicznego. Samodzielna wyprawa po samochód też nie jest przeszkodą w znalezieniu używanej perełki.

Samodzielnie sprowadzenie samochodu – formalności

Odbyć trzeba oczywiście podróż do sprzedającego, jednak formalności na miejscu zajmują zwykle kilka godzin i nie ma konieczności nocowania. Przed zakupem należy dokładnie obejrzeć auto, a najlepiej sprawdzić je z fachowcem np. przy użyciu miernika grubości lakieru. Każda wykryta wada może bowiem wpłynąć na obniżenie ceny. Jeśli dobijemy targu, trzeba jeszcze spisać umowę kupna-sprzedaży i załatwić formalności w miejscowym wydziale komunikacji, gdzie można wyrejestrować pojazd i wykupić tablice tymczasowe. Po powrocie do kraju mamy 30 dni na opłatę podatku akcyzowego, przegląd i rejestrację samochodu. Jak widać nie jest to skomplikowany proces, jednak wymaga odrobiny czasu i wcześniejszych przygotowań.

________________________________________
[1] http://www.samar.pl/__/3/3.a/91648/3.sc/11/Ponad-milion-aut-z-importu.html?locale=pl_PL
[2] http://www.bankier.pl/wiadomosc/Polacy-wola-auta-z-Niemiec-Kupowac-sprowadzane-czy-nie-7472919.html

Tagi: auto z Niemiecauto z zagranicy

DODAJ KOMENTARZ