Pytanie o to, jakie płyny znajdują się w samochodzie, jest zmorą wszystkich kursantów, pragnących przystąpić do egzaminu na prawo jazdy. Bo o ile ich wymienienie jeszcze nie jest tak trudne – każdy bowiem przynajmniej słyszał o płynach do spryskiwaczy czy oleju silnikowym – to wskazanie miejsca, w którym się znajdują oraz tego, jaka jest ich rola, jest już prawdziwym wyzwaniem.
Tymczasem wiedza ta nie jest wcale tak straszna, jak by się mogło wydawać, a na pewno może być niezwykle przydatna, jeżeli chodzi o świadomość prowadzenia i dbania o samochód.
Płyn do spryskiwaczy
Jest to płyn, z którego korzysta się bardzo świadomie i którego poziom bardzo łatwo kontrolować – wystarczy po prostu włączyć spryskiwacze szyb, by przekonać się, czy płyn jeszcze jest. Środek ten stosuje się do czyszczenia szyb podczas jazdy; dzięki niemu o wiele łatwiej schodzą wszelkie zabrudzenia powstałe przez kurz, opady, etc.
Nie jest on może niezbędny do prawidłowego funkcjonowania auta, ale brudna szyba ogranicza widoczność, co już stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Istnieją dwa rodzaje płynów do spryskiwaczy: letni i zimowy. Różnią się temperaturą, w której ulegają krystalizacji. Wynika to z zawartości alkoholu, jaki pozwala na stosowanie płynu zimowego w temperaturach do ok. -20 st. C.
Olej silnikowy i do skrzyni biegów
Te płyny eksploatacyjne są o wiele istotniejsze. Zabezpieczają one prawidłowe funkcjonowanie kluczowych elementów w samochodzie. Oleje silnikowe zapewniają lepsze smarowanie części silnika, przez co przedłużają jego sprawne działanie. Płyny najnowszej technologii wzbogacane są o funkcje antykorozyjne czy obniżające temperaturę jego krzepnięcia.
Wybierając olej silnikowy, trzeba zwracać uwagę na jego oznaczenia i przeznaczenie, tak, by wybrać taki, który najlepiej pasuje do posiadanego modelu.
Podobnie rzecz wygląda z ciekłymi specyfikami do skrzyni biegów. Gdyby nie one – manualne, a zwłaszcza automatyczne skrzynie biegów – przestałyby działać. To z racji tego, że te współczesne urządzenia w mechanizmie napędowym są coraz bardziej skomplikowane, także smary przekładniowe muszą zwiększać swoją funkcjonalność, by sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumenckim. Tak jak w przypadku oleju silnikowego, tak i tu trzeba dobierać płyn dedykowany konkretnym modelom aut.
Dobrze jest też nie tylko kontrolować poziom oleju, ale i co jakiś czas wymieniać go na świeży. Dzięki temu zyskamy pewność, że nasz samochód jest właściwie chroniony.
Płyn chłodniczy, hamulcowy i do wspomagania
Gdyby nie płyn do chłodnic, żadne auto nie pokonałoby odcinka drogi dłuższego niż około kilometra. To on zapewnia prawidłowe chłodzenie silnika, który dzięki temu się nie przegrzewa i umożliwia podróżowanie. Choć zwykle się o tym zapomina, płyn chłodniczy jest ważny także dla prawidłowego funkcjonowania klimatyzacji samochodowej. Przy nadmiernym jej obciążeniu, zwłaszcza podczas długiej jazdy w upalne dni, na desce rozdzielczej może zapalić się lampka kontrolna wskazująca na zbyt wysoką temperaturę płynu chłodniczego. Choć w opisanych warunkach może to być jedynie fałszywy alarm, zawsze lepiej to sprawdzić.
Płyny hamulcowe z kolei są odpowiedzialne za przenoszenie siły z pedału hamulca na klocki hamulcowe. Tu, podobnie jak w przypadku pozostałych cieczy, również niezwykle istotna jest temperatura, w tym wypadku – temperatura wrzenia.
Im wyższa, tym lepiej i tym większa szansa na szybkie zatrzymanie auta w kryzysowej sytuacji.
Ostatnim typem płynów jest płyn do wspomagania kierownicy. Dzięki niemu cały układ jest należycie chroniony i zabezpieczony przed nadmiernym zużyciem. Dodatkowo ochronie podlega także pompa, co pozwala na uniknięcie poważnych awarii.
Wszystkie ciekłe substancje w samochodzie mają swoje konkretne zadania i funkcje. Ich obecność jest uzasadniona, a ewentualny brak lub niedobór może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Nawet jeżeli nie dojdzie do bezpośredniego zagrożenia dla użytkowników samochodu, to na pewno kosztowna naprawa będzie dotkliwa dla właściciela auta. Trzeba więc pamiętać o tym, by regularnie kontrolować i uzupełniać, a także wymieniać wszystkie płyny eksploatacyjne w pojeździe.