zamknij
REKLAMA
xfotolia_33027997_xs.jpeg.pagespeed.ic.QSH_Ye9Trv

Polscy kierowcy przy zakupie nowego samochodu kierują się przede wszystkim ceną. Jak wynika z badania Instytutu Millward Brown przeprowadzonego w październiku 2016 roku czynnikami branymi pod uwagę podczas zakupu samochodu nowego są najczęściej cena, marka i model. Rzadko jednak skupiamy się na tzw. całkowitych kosztach zakupu samochodu i jego eksploatacji.

Świadomy wybór auta powinien być poprzedzony analizą całkowitych kosztów użytkowania pojazdu, na który oprócz ceny składa się utrata wartości, koszty serwisowania (przeglądy i naprawy),koszty paliwa, ubezpieczenia oraz wymiany opon. Dopiero po zsumowaniu tych elementów będziemy powstanie miarodajne porównanie. Raporty dotyczące kosztów użytkowania pojazdów opracowują firmy takie jak Eurotax’Glass oraza Infoekspert. Są one dostępne jednak za opłatą. Wielu importerów zamieszcza zestawienia dot. całkowitych kosztów użytkowania modeli z ich portfolio ofertowego na swoich stronach internetowych.

Koszty zakupu samochodu a utrata wartości pojazdu

Najważniejszym elementem składowym kosztów użytkowania pojazdu jest utrata jego wartości. Determinuje ona wartość rezydualną auta po kilku latach eksploatacji. Co drugi ankietowany przez Instytut Millward Brown wskazał, że byłby w stanie zapłacić więcej za samochód, jeżeli wybrana przez niego marka wyróżniać się będzie małą utratą wartości, dzięki czemu otrzyma więcej pieniędzy przy sprzedaży auta. Równocześnie badanie wykazało, że utrata wartości jest elementem branym pod uwagę przez klienta indywidualnego jako ostatni element – jedenasty.

Podczas zakupu pojazdu powinniśmy sprawdzić czy wybrany przez nas model nie jest w okresie schodzącym tj. przed wymianą modelową. W takim przypadku warto rozważyć przesunięcie w czasie zakupu, aby stać się posiadaczem nowej wersji auta wyróżniającego się od poprzedniej wyższą wartością rezydualną.

Serwisowanie i gwarancja

Podczas zakupu nowego pojazdu powinniśmy zweryfikować także jego koszty serwisowania. Przeglądy gwarancyjne w zależności od marki zalecane są co 25-30 tys. przejechanych km. Sprawdzić należy także czy wybrany przez nas model objęty jest tzw. pakietem przeglądów. Wiele marek oferuje również przedłużenie gwarancji do określonej liczby przejechanych km. Auto objęte programem wydłużonej gwarancji sprzedamy w wyższej cenie niż samochód po gwarancji.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Eurotax’Glass auta serwisowane w ASO lub w sieciowych serwisach niezależnych prowadzących ewidencję historii przeglądów i napraw osiągają wyższe ceny przy odsprzedaży. Niestety w wielu przypadkach zamiast dopłacić za wariant przedłużonej gwarancji wolimy środki te przeznaczyć na zakup dodatkowego wyposażenia w aucie.

Ubezpieczenie pojazdu

Zakup nowego auta wiąże się z koniecznością wykupu oprócz polisy OC również AC. W ofercie wybranych marek przy zakupie samochodu za gotówkę możemy otrzymać polisę od wskazanego ubezpieczyciela na preferencyjnych warunkach lub nawet gratis na okres jednego roku. W przypadku korzystania z leasingu w umowie możemy być zobligowani do zawarcia polisy ze wskazanym przez leasingodawcę ubezpieczycielem, co pod względem kosztowym może okazać się dla nas droższym rozwiązaniem. W przypadku zakupu samochodu używanego nie ma już konieczności zakupu polisy AC.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Auto do kupienia… w sieci! Amazon szykuje się do rewolucji

Finansowanie zakupu

Polski kierowca w porównaniu z posiadaczami czterech kółek zza zachodniej granicy różni pogląd na sposób finansowania zakupu auta. Większość klientów indywidualnych decyduje się na zakup za gotówkę. Potwierdzają to wyniki badania Instytutu Millward Brown, w którym ponad połowa ankietowanych wskazała, że kupiła samochód za gotówkę, jedna trzecia sfinansowała zakup za pomocą kredytu, a co czwarta badana osoba skorzystała z leasingu. Polski rynek samochodów osobowych, w przypadku klienta indywidualnego dopiero zaczyna się otwierać na wynajem długoterminowy. Wolimy być właścicielem pojazdu niż tylko użytkownikiem.

W przypadku skorzystania z wynajmu długoterminowego nie wykupujemy auta po zakończonym okresie użytkowania oraz mamy stałą comiesięczną ratę. Jednak w większości ofert rata objęta jest limitem kilometrów. Należy również liczyć się z dopłatą po zakończonym okresie użytkowania za ponadnormatywne zużycie pojazdu obejmujące nie tylko części mechaniczne, ale również karoserię i wyposażenie auta.

Koszty paliwa

Około 25% kosztu utrzymania pojazdu zajmują wydatki na paliwo. Podczas zakupu auta powinniśmy rozważyć wybór modelu z silnikiem takim jak TSI lub TDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa, systemy rekuperacji, turbodoładowanie oraz Start-Stop.

Tagi: koszty serwisowania pojazduTCOTotal Cost Ownershipwartość rezydualna pojazduzakup auta
Halszka Gwiżdż

Autor Halszka Gwiżdż

Halszka Gwiżdż, absolwentka Politechniki Poznańskiej, kierunku Transport Żywności. Pierwsze koki na ścieżce kariery stawiała jako dziennikarz w mediach branżowych (4 czasopisma i portal), gdzie doskonaliła rzemiosło redaktorskie. Jako opiekun klienta odpowiadała za kreowanie wizerunku partnerów biznesowych jako ekspertów poprzez tworzenie tekstów kontekstowych.

DODAJ KOMENTARZ