zamknij
REKLAMA
anglik

Fala używanych samochodów, jaka napłynęła do Polski w ostatnich latach, wcale nie oznacza, że wszystkie te auta poruszają się po naszych drogach. Część z nich wciąż czeka na swoich nabywców, a niektóre są rozbierane i do sprzedaży trafiają pochodzące z nich części. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że wiele części pochodzi z rynku brytyjskiego z aut z kierownicą po lewej stronie i nie nadają się one do użytku w samochodach z kontynentalnej Europy. Dobrze zatem wiedzieć, jakie części używane pasują z anglika do naszego samochodu.

Choć do zakupu używanych części należy podchodzić z pewną rezerwą, zwłaszcza gdy mówimy o podzespołach odpowiedzialnych za nasze bezpieczeństwo, to jednak często jest to jedyna optymalna droga nabycia niezbędnej części. Części oryginalne bywają horrendalnie drogie, zaś z zamiennikami różnie bywa. Nie zawsze da się dopasować odpowiednią część, a po drugie różnie bywa z ich jakością. Stąd proceder handlu używanymi częściami kwitnie w najlepsze. Warto jednak mieć świadomość, że na rynku dostępnych jest wiele części pochodzących z tzw. anglików, czyli dostosowanych do ruchu lewostronnego. A takie części nie zawsze pasują do aut poruszających się w ruchu prawostronnym.

Jakie części używane pasują z anglika?

Lista części pochodzących z anglika, które możemy bez problemu użyć w autach z kierownicą po lewej stronie, jest dość długa. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie we wszystkich modelach elementy te będą się pokrywać. Dobrze zatem sprawdzić dokładnie, jak wygląda możliwość wykorzystania konkretnej części w aucie z kierownicą po przeciwnej stronie.

Nadwozie

Generalnie nie powinno być większych problemów z wykorzystaniem elementów nadwozia. Drzwi, maski silnika, klapy bagażnika, nadkola czy błotniki powinny być identyczne bez względu na umieszczenie kierownicy. Również pasować powinny zderzaki, jednak w tym przypadku mogą pojawić się drobne różnice. Przykładem może być inne umiejscowienie zaczepu do holowania. Do ruchu prawostronnego bez większych problemów można zaadoptować również wszystkie szyby wraz z mechanizmem podnoszenia i opuszczania bocznych szyb.

Wyjątkiem w tej grupie części mogą być np. atrapa chłodnicy, maskownice wlotów powietrza, a także lusterka zewnętrzne. W przypadku bocznych lusterek może pojawić się kłopot np. z ich poprawnym ustawieniem.

Zawieszenie

Identyczne są także elementy układu zawieszenia. W tym jednak przypadku z wielką ostrożnością powinniśmy podejść do zakupu używanych części. Wprawdzie wizualnie taka część może wyglądać na w pełni sprawną, to jednak nie mamy żadnej pewności, iż nie posiada ona np. jakichś mikrouszkodzeń. Z typowego anglika bez problemów możemy wykorzystać również obręcze kół, które posiadają taki sam rozstaw śrub

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Paski rozrządu - obsługa, wymiana i koszty serwisu

Wnętrze

W większości modeli dostępnych w Europie oraz Wlk. Brytanii znajdziemy takie same koło kierownicy. I to nawet w przypadku, gdy posiada ono sterowanie np. układem audio czy tempomatem.

Do wykorzystania z anglika jest także tylna kanapa. W przypadku, gdy jest ona symetryczna (np. dzielona w stosunku 50/50 lub 40/20/40), nie będzie żadnych różnic. Jeśli natomiast kanapa jest dzielona w proporcji 60/40, wówczas będziemy mieli z odwrotnej strony lepszy dostęp do bagażnika. Nie jest to jednak na tyle poważna różnica, by dyskwalifikowała taką kanapę.

Układ napędowy

Generalnie w autach z kierownicą po lewej i prawej stronie użyte silniki są identyczne (mówimy naturalnie o tych samych wersjach silnikowych). Problem może się pojawić jedynie w przypadku niektórych elementów osprzętu silnika (np. filtra powietrza czy kolektora dolotowego). Identyczne są także sterowniki silnika, choć może pojawić się potrzeba zmiany w oprogramowaniu. Również identyczne są skrzynie biegów w obu wersjach, jak i sposób zmiany przełożeń.

Jakie części używane nie pasują z anglika?

Na poniższe elementy warto zwrócić uwagę, gdyż w większości przypadków ich użycie z anglika nie będzie możliwe. Albo będzie wymagało sporych nakładów finansowych na przystosowanie do europejskich warunków.

Nadwozie

W tej grupie przede wszystkim nie będą pasować reflektory. Przystosowane do ruchu lewostronnego będą oślepiać nadjeżdżających z przeciwka kierowców i auto z takimi światłami z całą pewnością nie zaliczy przeglądu technicznego. Również tylne lampy raczej nie będą pasować. W ich przypadku będziemy mieć po odwrotnej stronie światła przeciwmgielne oraz wsteczny.

Odwrotnie niż w większości państw europejskich w anglikach działają również wycieraczki. Wyjątkiem są jedynie modele, które posiadają przeciwbieżne wycieraczki.

Wnętrze

Do przekładki nie nadają się przednie fotele, zwłaszcza gdy posiadają one rozbudowane funkcje. Może się bowiem okazać, że fotel pasażera będzie miał szerszy zakres regulacji niż fotel pasażera. Również raczej nie powinno się adaptować tunelu środkowego, gdyż wówczas hamulec ręczny oraz dźwignia zmiany biegów będą znajdować się bliżej pasażera.

Podobnie z tapicerką drzwi. Gdybyśmy chcieli wykorzystać tapicerkę z anglika, wówczas sterowanie wszystkimi szybami czy zewnętrznymi lusterkami znajdowałoby się po stronie pasażera. Z kolei schowek przed pasażerem raczej nie będzie w ogóle pasował, gdyż posiada on inny kształt.

Kiepskim pomysłem jest użycie panelu klimatyzacji czy radia z anglika. Tak jak we wcześniejszych przypadkach może to oznaczać, że znacznie łatwiejsza będzie obsługa tych urządzeń przez przedniego pasażera.

Tagi: anglikczęści zamienneużywany samochód
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ