zamknij
REKLAMA
głębokość bieżnika

Choć na wymianę opon na zimówki jeszcze nie przyszła pora, to jednak warto już teraz przyjrzeć się naszym oponom zimowym. Nawet, jeśli nasza ocena nie będzie w pełni fachowa, to widoczne uszkodzenia będziemy w stanie wykryć. Sami też możemy sprawdzić głębokość bieżnika. Warto w tym momencie przypomnieć sobie, jaka powinna być głębokość bieżnika opony zimowej.

Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? To od niego, jego kształtu oraz właśnie głębokości, będzie zależała przyczepność opony. Jest to szczególnie istotne w zimowych warunkach, kiedy opona powinna „wgryzać się” mocniej w śnieg i szybko się go pozbywać. Stąd opony zimowe mają więcej nacięć (lamelek) i rowków. Sama jednak ich liczba to mało. Muszą one mieć odpowiednią głębokość.

Głębokość bieżnika – przepisy

Kwestię głębokości bieżnika reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2001 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W paragrafie 11 ust. 7 znajdziemy informację, że nie można korzystać z opon, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika. A jeżeli opony nie posiadają takiego wskaźnika, wówczas głębokość ich bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. W przypadku opon do autobusu głębokość ta nie może być mniejsza niż 3 mm.

Tyle przepisy. Warto dodać, że wspomniany wskaźnik TWI (Tread Wear Index) występuje w wielu oponach i pozwala na łatwą ocenę, czy opona kwalifikuje się już do wymiany. Z reguły jest to dodatkowe zgrubienie pomiędzy kostkami bieżnika, a skrót TWI na boku opony wskazuje nam jego umiejscowienie. Jeśli opona nie posiada wskaźnika TWI, wówczas głębokość bieżnika można zmierzyć przy użyciu suwmiarki a nawet zapałki i jakiejś zwykłej miarki.

Wprawdzie przepisy dopuszczają jazdą z oponą o głębokości bieżnika powyżej 1,6 mm, jednak im bliżej tej granicznej wartości, tym parametry opony będą się pogarsza. Zwłaszcza gdy mowa o przyczepności czy też szybkości odprowadzania wody, co jest istotne by uniknąć zjawiska aquaplaningu. Przyjęło się, że letnia opona nadaje się, jeżeli jej bieżnik posiada głębokość większą niż 3 mm.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Vredestein Ultrac Satin - dobra trakcja w klasie średniej i SUV-ach

A jaka głębokość bieżnika opony zimowej?

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku zimówki. Wspomniany wyżej bardziej pocięty kształt bieżnika ma sprawić, by opona dobrze zachowywała się na śniegu czy błocie pośniegowym. W tym przypadku głębokość nacięć jest jednak dużo ważniejsza. I choć przepisy nie rozróżniają tu opony letniej od zimowej (w obu przypadkach dopuszczalny jest bieżnik o głębokości powyżej 1,6 mm), to jednak musimy pamiętać, by był on jednak nieco większy. Przyjmuje się, że zimówka jest bezpieczna, jeśli jej bieżnik ma głębokość co najmniej 4-4,5 mm. Przy mniejszym bieżniku istnieje duże ryzyko, że śnieg przyklei się do opony i nie będzie chciał od niej odpaść.

Tagi: bieżnik oponyoponyopony zimowe
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ