Polacy coraz częściej i chętniej kupują lub zmieniają swoje samochody. Z danych opublikowanych przez serwis Otomoto.pl wynika, że na każdy tysiąc mieszkańców Polski przypada niemal 600 samochodów. Daje nam to czołowe miejsce w europejskiej klasyfikacji (za nami są m.in. Niemcy, Wielka Brytania, Francja).
Jak się okazuje większość pojazdów poruszających się po naszych drogach ma ponad 10 lat, a kilkuletnie samochody z rynku wtórnego cieszą się ogromną popularnością. Sprawdźmy, jak zmieniały się upodobania kierowców w kwestii wyboru marek w pierwszych miesiącach 2014 i 2015 rok
Najczęściej szukane marki
Na początku roku 2014 r. na szczycie rankingu najczęściej poszukiwanych samochodów na rynku wtórnym znalazł się niezniszczalny VW Passat, tuż za nim uplasował się VW Golf będący przez kilka wcześniejszych lat liderem, na brąz zasłużył sobie Opel Astra. Kolejne miejsca, tuż za podium zajęły Audi A4 oraz A6.
Jak widzimy niemieckie pojazdy opanowały pierwsze pięć miejsc rankingu, nic dziwnego, skoro ok. 60% pojazdów poruszających się po naszych drogach to właśnie słynące z niezawodności auta niemieckiej produkcji.
Pierwszy kwartał 2015 rok nie przyniósł zmiany lidera, nadal pozostał nim VW Pasat, ale nastąpiło spore przetasowanie na kolejnych miejscach rankingu. Drugą pozycję i skok o jedno oczko zanotował Opel Astra, trzecia pozycja podium należy do Audi A4 (poprawa wyniku o dwa oczka). Czwarte miejsce zajmuje Skoda Octavia (lider sprzedaży wśród nowych aut). VW Golf będący rok wcześniej wiceliderem zaliczył znaczny spadek zainteresowania i znalazł się dopiero na piątym miejscu.
Jak pokazują wyniki zainteresowanie konkretnymi markami zmienia się wśród polskich kierowców bardzo dynamicznie. Z pewnością wpływ na to mają spadające ceny paliw oraz bogacenie się polskiego społeczeństwa. Wraz z niższymi cenami na stacjach benzynowych wzrosło zainteresowanie samochodami wyposażonymi w silnik benzynowy. W trzecim kwartale 2015 r. wyniósł on 46,6%, w tym samym okresie auta z silnikami Diesla straciły aż 7% zainteresowania, odsetek osób szukających pojazdów zasilanych LPG pozostaje niemal bez zmian (ok. 22%). Najczęściej poszukiwane są obecnie samochody, których cena nie przekracza 20 tys. zł (42%), autami kosztującymi powyżej 25 tys. zł zainteresowanych było 28% szukających samochodu na rynku wtórnym.
Gdzie najczęściej szukamy auta?
Najchętniej wybieranym medium do poszukiwania samochodu był internet i oferty sprzedaży opublikowane na stronach www – korzystało z niego 68% badanych. Kolejnym źródłem informacji o autach wystawionych na sprzedaż byli rodzina i znajomi (56%).
Jedna trzecia szukających pojazdu odwiedziła komisy samochodowe, 26% śledziło ogłoszenia publikowane w prasie.
Co piąty szukający wybrał się na giełdę samochodową. Ponadto przy poszukiwaniu wymarzonego auta wykorzystane zostały także: fora internetowe, salony samochodowe, targi motoryzacyjne i media społecznościowe.