Dziś skupimy na się na holenderskim producenci ogumienia – firmie Vredestein. Przyjrzymy się jej ofercie i sprawdzimy jakie typy bieżników marka przygotowała do letniego użytku w samochodach osobowych. W sumie opisaliśmy 7 typów ogumienia. I każdy z nich pełni całkowicie inną funkcję. A to jeszcze nie koniec. Bo choć Vredestein funkcjonuje w segmencie premium, jego opony potrafią mieć naprawdę atrakcyjne ceny. Najtańszy model z tego zestawienia kosztuje tylko 160 złotych!
Vredestein Sportrac 5
Bieżnik opony jest dużo bardziej standardowy niż u poprzednika – w modelu Sportrac 3. Mimo wszystko Giugiaro w jego formie połączył wyraziste akcenty stylistyczne z pełną funkcjonalnością. Ponacinane klocki w centralnej części czoła odpowiadają za pełniejszy kontakt opony z nawierzchnią, potęgując w ten sposób przyczepność. kanały odprowadzające z kolei zostały zaprojektowane w taki sposób, aby Sportrac 5 dobrze odprowadzał wodę i świetnie hamował na mokrym asfalcie (klasa B).
Ważnym aspektem opony Vredestein Sportrac 5 jest technologia Handling Tuned Sidewall. Chodzi w dużej mierze o wzmocnienie ściany bocznej. Dzięki niemu ogumienie zachowuje pełną stabilność podczas dynamicznej jazdy w zakręcie i nie odpowiada za opóźnienie w przekazywaniu ruchu kierownicy na asfalt.
Dobre właściwości jezdne nie muszą być jednoznaczne z wysoką ceną. Najtańszy model ogumienia Vredestein Sportrac 5 w rozmiarze 195/65 R15 i indeksami 91 V kosztuje bowiem blisko 179 złotych za sztukę.
Vredestein T-Trac 2
Vredestein T-Trac 2 to opona, którą producent praktycznie od momentu prezentacji nazywał energooszczędną. A to kierunkuje ją przede wszystkim na dwa priorytety – niskie opory toczenia i wysoką trwałość. Czemu jest to takie ważne? Chodziło o zwiększenie komfortu jazdy, zagwarantowanie równomiernego ścierania bieżnika, obniżenia spalania silnika i poprawę wyników emisji szkodliwych związków.
Oczywiście kierunkowanie prac inżynieryjnych w stronę oporów toczenia nie wykluczyło pracy nad innymi parametrami ogumienia. I tak Vredestein T-Trac 2 nadal oferuje wysoki poziom przyczepności na każdym typie nawierzchni. Dobrze czuje się i na autostradzie podczas opadów deszczu, i w mieście w czasie gorącego, letniego popołudnia. Co więcej, skutecznie hamuje na mokrej nawierzchni (klasa B), przez co poprawia poziom bezpieczeństwa jazdy.
Opony Vredestein T-Trac 2 mają naprawdę rozsądnie brzmiącą cenę. Gdy kierowca potrzebuje do swojego samochodu ogumienia w rozmiarze 175/65 R14, za jedną sztukę zapłaci 161 złotych. Bardziej popularny model 195/65 R15 91 T został wyceniony na 187 złotych za sztukę.
Vredestein Ultrac Satin
Vredestein Ultrac Satin pokazuje pewną zmianę myślenia w gamie holenderskiego producenta ogumienia. Model jest bowiem dedykowany nie tylko samochodom klasy wyższej, ale i zyskującym ogromną popularność na świecie SUV-om! A to wymagało od inżynierów wyższego poziomu zmyślności. Nowa opona w stosunku do poprzednika skróciła drogę hamowania z prędkości 80 km/h aż o 3,3 metra. To dystans, który może zadecydować m.in. o uniknięciu wypadku.
Dodatkowo opona letnia Holandii ma o 12 proc. poprawioną przyczepność na suchej nawierzchni, o 10 proc. poprawioną trakcję w czasie deszczu oraz obniżone opory toczenia i zwiększony komfort eksploatacji. Dobre właściwości sprawiły, że Vredestein Ultrac Satin w teście przeprowadzonym przez Gute Fahrt w roku 2017 zdobyło notę dobra.
Ceny Vredestein Ultrac Satin brzmią dość rozsądnie. Najtańszy jest rozmiar 205/55 R16 94 W, który swoją drogą powoli przejmuje prym na rynku europejskim. W jego przypadku za każdą sztukę opony kierowca zapłaci 288 złotych.
Vredestein Ultrac Vorti
Patrząc na wygląd bieżnika opony Vredestein Ultrac Vorti można powiedzieć w zasadzie jedno. Giugiaro spisał się po raz kolejny! Asymetryczna forma ma kanały odprowadzające przesunięte na jedną ze stron. W ten sposób stworzona została strefa walczącą o przyczepność na mokrej nawierzchni. Druga strona jest dużo bardziej gładka i ma większe klocki. Jej rolą jest zatem utrzymywanie pojazdu na zadanym przez kierowcę torze jazdy.
Podczas prac nad modele Ultrac Vorti inżynierom zależało też jednak na mniejszych oporach toczenia, skróconej drodze hamowania i wyższej trwałości bieżnika. Architektura Vredestein była też dopracowywana pod kątem zredukowanych hałasów. Podczas jazdy ogumienie generuje dźwięk o wartości 70 dB. To dobry wynik.
Vredestein Ultrac Vorti nie jest oponą skierowaną do rozsądnych, miejskich hatchbacków. To ogumienie walczące z mocą i walczące o przyczepność. Właśnie dlatego występuje ono w rozmiarze od 17 cali. Najtańszy model? Za 352 złote za sztukę kierowca może nabyć wersję 225/45 R17 94 Y.
Vredestein Ultrac Vorti R
Standardowy model Ultrac Vorti wyśmienicie radzi sobie z utrzymywaniem przyczepności na drodze. Literka R dodana na końcu nazwy jednak dodatkowo poprawia parametry pracy ogumienia oraz sprawia, że to jest bardziej formatowane pod kątem naprawdę mocnych i drogich aut. Zakres rozmiarów? W chwili obecnej model jest dostępny w średnicach od 19 do 21 cali.
Vredestein Ultrac Vorti R świetnie odnajduje się na rozgrzanym i krętym asfalcie. Auto w takich warunkach pokonuje zakręty z dużą pewnością. Co więcej, opona poprawia komunikację na linii kierowca-droga oraz okazuje się bardzo stabilna. Ważnym aspektem modelu Vorti R jest jednak też projekt. A ten jest dziełem studia Giugiaro Design. Asymetryczny projekt składa się z trzech stosunkowo szerokich kanałów poprzecinanych efektownie poprowadzonymi liniami. Każdy aspekt designu podkreśla tylko dynamiczny charakter ogumienia.
Przeznaczenie do samochodów sportowych i wysoki poziom właściwości sprawia, że opona Vredestein Ultrac Vorti R nie jest tania. Cennik startuje od kwoty na poziomie 614 złotych. Za tą sumę kupujący dostanie ogumienie w rozmiarze 235/35 R19 z indeksami 91 Y.
Vredestein Ultrac Cento
Vredestein Ultrac Cento to produkt stworzony z myślą o mocnych samochodach sportowych i wymagających klientach. Podstawową zaletą ogumienia jest mieszanka typu High Silica. Podczas jej tworzenia inżynierowie lawirowali w taki sposób, aby zapewnić ogumieniu optymalne właściwości trakcyjne w zróżnicowanych warunkach pogodowych i wyważyć to wszystko z wysoką trwałością i niskimi oporami toczenia.
Grube klocki bieżnika potęgują poziom przyczepności na suchej nawierzchni. Szerokie kanały odprowadzające wodę z kolei sprawiają, że opona minimalizuje ryzyko wystąpienia efektu aquaplaningu i wpadnięcia pojazdu w poślizg. Co jeszcze można powiedzieć o bieżniku? Ten bez wątpienia wygląda efektownie! A to już zaleta innej legendy – samego Giorgetto Giugiaro. Studio stworzone przez legendarnego, włoskiego designera stało za projektem Vredestein Ultrac Cento.
Mocno dopracowane właściwości opony i specyficzna grupa docelowa sprawiają, że ta opona nie może stanowić wyboru budżetowego. Ceny startują od blisko 507 złotych za rozmiar 235/60 R16 z indeksami 100 Y.
Vredestein Sprint Classic
Rynek oponiarski to nie tylko opony skierowane do samochodów nowych i używanych. To też pojazdy zabytkowe! Wychodząc z tego założenia inżynierowie Vredestein zbudowali model Sprint Classic. Stylizacja? Ta zdecydowanie przywodzi na myśl klimaty retro. Niemalże gładka ściana boczna ze starodawnymi napisami została połączona z bieżnikiem o zygzakowatym wzorze. W efekcie opony wprost idealnie pasują m.in. do wieloszprychowych felg znanych chociażby z Jaguara S Type.
Klimat retro był kluczowym czynnikiem dla inżynierów, ale nie jedynym. Opona musi w końcu gwarantować też bezpieczeństwo jazdy. Symetryczny wzór ma m.in. dobrze radzić sobie z odprowadzaniem wody w czasie deszczu. Poza tym inżynierowie postawili na mocno zarysowane klocki bieżnika. Dzięki temu potęgowany jest wskaźnik przyczepności na nawierzchniach różnego typu. W kontekście zalet opony Vredestein Sprint Classic można też mówić o mieszance gumowej zawierającej dużą ilość krzemionki. Dzięki temu ogumienie zachowuje elastyczność zarówno podczas upalnych, letnich dni, jak i w czasie jesiennych, chłodnych wieczorów.
Ceny klasycznej opony Vredestein zaczynają się od blisko 380 złotych za sztukę. Za tą kwotę kierowca może kupić ogumienie w rozmiarze 155/80 R15.