zamknij
REKLAMA
Jak dbać o opony?

Opony w trakcie jazdy ulegają zużyciu, ale tempo tego procesu w dużym stopniu zależy od warunków eksploatacji. W tym przypadku powiedzenie „jak dbasz, tak masz” jest bardzo prawdziwe. Podpowiadamy, jak dbać o opony, aby dłużej cieszyć się z ich trwałości.

Jak dowodzą badania koncernu Michelin, najczęstszym zaniedbaniem kierowców jest jazda z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza w oponach. To na tyle powszechne i poważne, że sprawą zajęła się Unia Europejska. Nowe przepisy nakładają obowiązek wyposażenia każdego auta wyprodukowanego po 1 listopada 2014 roku i przeznaczonego do sprzedaży w system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach (TPMS). Do spadku ciśnienia powietrza dochodzi z powodu niewielkiego przebicia, naturalnego uchodzenia powietrza albo wahania temperatury otoczenia.

Eksploatacja ogumienia ze zbyt niskim ciśnieniem przyczynia się do nierównomiernego zużycia bieżnika, a także wzrostu zużycia paliwa.

Natomiast długotrwała jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem prowadzi do szybszego ścierania czoła bieżnika. Dlatego dla wydłużenia żywotności opon należy sprawdzać ciśnienie przynajmniej raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą podróżą. Najlepiej utrzymywać je w przedziale homologowanym przez producenta samochodu. Parametry te będą podane w książce obsługi pojazdu, na tabliczce znamionowej w okolicach progu słupka B lub na klapce wlewu paliwa.

Zawsze stosuj opony przeznaczone do pory roku

Jazda na ogumieniu dostosowanym do warunków atmosferycznych ma wpływ nie tylko na kwestie bezpieczeństwa, lecz także może wydłużyć czas ich eksploatacji. Ogumienie letnie i zimowe przygotowywane jest z odmiennych mieszanek gum, które wykazują różne właściwości podczas temperatur określanych dla poszczególnych pór roku.

Opona letnia traci swoje parametry poniżej 7 stopni Celsjusza i staje się wtedy twardsza, co w konsekwencji może prowadzić do częstszej straty przyczepności i obracania się kół w miejscu, czyli szybszego ścierania się bieżnika.

Analogiczna sytuacja występuje w przypadku „zimówek” eksploatowanych w okresie letnim. Do przyspieszonego zużycia bieżnika dochodzi w wyniku zwiększonego tarcia, jakie wytwarza miękka zimowa „guma” na rozgrzanym asfalcie.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Vredestein Sportrac 5 - włoski styl i sportowa funkcjonalność

Sezonowe wyważenie kół i sprawdzanie geometrii zawieszenia

Koła należy wyważać podczas sezonowej wymiany ogumienia lub częściej w przypadku wzmożonej eksploatacji samochodu. Teoria mówi, by robić to raz na każde przejechane 5 tys. km, ale w praktyce kierowcy wydłużają przeglądy do 10, a nawet 15 tys. km.

Dzięki prawidłowemu wyważeniu zapobiegniemy przedwczesnemu zużyciu bieżnika i uszkodzeniom układu kierowniczego oraz elementów zawieszenia.

Należy jednak pamiętać, że jednorazowe wyważenie kół nie oznacza, że będą one poprawnie pracowały przez cały czas eksploatacji. Koło może stracić swoje ustawienia z powodu gwałtownego najechania na wyrwę w jezdni lub studzienkę kanalizacyjną. Jeśli po takim zdarzeniu podczas jazdy z wyższą prędkością wyczujemy drgania kierownicy lub karoserii, to należy koła ponownie wyważyć. Czasem wymagane jest również sprawdzenie geometrii zawieszenia, ponieważ silne uderzenie opony w twardy przedmiot, np. krawężnik lub wystający właz kanalizacyjny, może spowodować utratę zbieżności.

Odpowiednie warunki przechowywania opony poprawiają jej trwałość

Kwestia przechowywania opon jest niezwykle ważna dla przedłużenia ich trwałości. Najlepiej robić to w miejscu pozbawionym dostępu do światła słonecznego, wilgoci i substancji chemicznych. Opony założone na felgach należy ułożyć na stosie i od czasu do czasu zamienić miejscami.

Na czas przechowywania zaleca się też zmniejszenie ciśnienia do około jednej atmosfery.

W przypadku samych opon jedyną godną polecenia metodą jest ich pionowe ustawienie oraz okresowe zmienianie ich miejscami. To bardzo ważne, ponieważ nieprawidłowe ułożenie ogumienia może doprowadzić do pojawienia się zmniejszających trwałość odkształceń. Warto też zakonserwować ogumienie specjalnym środkiem, który zabezpieczy gumę przed powstawaniem mikropęknięć.

autofakty.pl radzą:

  • zawsze poruszaj się z ciśnieniem powietrza homologowanym przez producenta,
  • stosuj opony przeznaczone do pory roku i regularnie wyważaj koła,
  • przechowuj nieużywane ogumienie zgodnie ze sztuką, aby uniknąć powstawania odkształceń.
Tagi: dbanie o opony

DODAJ KOMENTARZ