Niemiecki automobilklub każdego roku zaprasza na swój tor testowy różne modele opon, a następnie w wyczerpujących próbach porównuje je ze sobą. Miarodajność badań prowadzonych przez instytut sprawia, że ich wyniki stanowią ważny wyznacznik trendów zakupowych wśród kierowców. Tym razem w zamkniętym obiekcie ADAC pojawiły się opony wielosezonowe w rozmiarze 175/65 R14. Jaki jest wynik próby drogowej? Niemcy docenili w sumie cztery modele ogumienia. W tej czwórce jest jednak model, który wyróżnia się szczególnie.
W badaniu opon wielosezonowych ADAC 2018 pojawiło się dziewięciu konkurentów. Ogumienie było następnie oceniane w siedmiu kategoriach, a wyniki osiągnięte przez nie dla uzyskania skali porównawczej zostały zestawione z właściwościami, jakie oferowały dobre opony letnie i zimowe. Czemu akurat opony wielosezonowe postanowili sprawdzić pracownicy automobilklubu z Niemiec? Ten typ ogumienia zaczyna się cieszyć coraz większym zainteresowaniem. Jak wskazują statystyki przywołane przez ADAC 15 proc. wszystkich sprzedawanych aut posiada ogumienie przystosowane do obydwu sezonów.
Czemu jednak akurat rozmiar 175/65 R14? Bo opony wielosezonowe są montowane przede wszystkim w małych pojazdach kategorii miejskiej, a rozmiar ten jest często spotykany w segmencie A i jeszcze spotykany w segmencie B. Jaki jest wynik badania? Próba drogowa przeprowadzona przez ADAC wskazuje na obecność jednego lidera. A jest nim koreańska opona Nexen N’blue 4 Season. Niemcy szczególnie docenili w tym produkcie kilka wartości. Mowa m.in. o zachowaniu na mokrej nawierzchni (kategoria ma duże znaczenie dla wyniku ogólnego), lodzie, niskim poziomie hałasów pracy, wysokiej efektywności paliwowej oraz niskiej podatności na zużycie bieżnika.
ADAC 2018 – opony wielosezonowe trafiły na warsztat automobilklubu
Ogumienie Nexen N’blue 4 Season okazało się jednak bezkonkurencyjne w jeszcze jednej kategorii – stosunku jakości do ceny. Model naprawdę dobrze poradził sobie podczas zadań testowych na torze, a jednocześnie jest zdecydowanie najtańszym typem ogmienia spośród wszystkich konkurentów. I różnice z całą pewnością nie są marginalne. Patrząc tylko na cztery modele, które uplasowały się w czołówce zestawienia opon w rozmiarze 175/65 R14 przygotowanego przez ADAC, nietrudno wyliczyć, że Nexen jest tańszy od każdego z nich o prawie 20 euro. Przy całym komplecie rozbieżność sięga zatem nawet 80 euro.
To jednak dopiero połowa informacji. Nexen otrzymał notę zadowalającą. Podobny wynik uzyskał Continental AllSeasonContact 86 H, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 oraz Nokian Weatherproof. A uważniejsze przyjrzenie się tej niezbyt długiej liście prowadzi do jeszcze jednego wniosku. Nexen jest jedynym modelem, który wprost z klasy średniej wspiął się na szczyt zestawienia przygotowanego przez ADAC. Reszta opon to produkty segmentu premium.
Z nową wystarczający badanie opon wielosezonowych ADAC 2018 ukończyły takie modele jak Firestone Multiseason, Maxxis AllSeason AP2 86 H, Vredestein Quatrac 5 oraz Hankook Kinergy 4s H740 86 T. Szczególne rozczarowanie dotyczy jednak modelu Michelin CrossClimate 86H. Francuska opona ma bardzo efektownie wyglądający bieżnik. O ile opony te dobrze radziły sobie z jazdą po lodzie, były odporne na zużycie i cieszyły się wysokim wskaźnikiem efektywności paliwowej, o tyle zostały przeciętnie ocenione w kategorii zachowania na suchym i mokrym asfalcie oraz śniegu.
A co z oponami letnimi i zimowymi? ADAC ocenia je słabo!
Jak na tle opon wielosezonowych wypadło dobre ogumienie letnie i zimowe? Zdecydowanie słabo. Model letni otrzymał notę zły, zimowy notę wystarczający. Opony letnie choć świetnie spisywały się na mokrym i suchym asfalcie, co dość oczywiste stawały się całkowicie bezradne w sytuacji, w której na drodze pojawił się śnieg lub lód. Inżynierowie ADAC podkreślali też, że stosunkowo głośno pracowały w czasie jazdy oraz oferowały przeciętną wielkość możliwych do pokonania przebiegów. Zimówki najlepiej radziły sobie na mokrym asfalcie i śniegu. Co ciekawe, otrzymały notę zadowalający za sposób zachowania się na suchym asfalcie.
Test opon wielosezonowych w rozmiarze 175/65 R14 przeprowadzony przez niemiecki automobilklub po raz kolejny pokazał dość ciekawą zależność. Otóż cena czy klasa opony nie zawsze ma wiele wspólnego z jej właściwościami. Przykład? Najdroższy model na liście – Michelin CrossClimate uplasował się na ostatniej pozycji, najtańszy – Nexen N`Blue 4 Seasons wylądował na samym szczycie zestawienia. To bardzo ważna nauczka dla kierowców przed kolejną wizytą w sklepie wulkanizacyjnym. Bo w końcu po co przepłacać skoro produkt klasy średniej z naprawdę rozsądną ceną zagwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa?