Poprzednia dekada była okresem, w którym Volkswagen zaliczył wiele wpadek jakościowych. Właśnie w tym czasie zadebiutował Volkswagen Touran, ale jako, że był produkowany przez ponad 10 lat, producent stopniowo poprawiał konstrukcje. Na co zwrócić uwagę przy zakupie niemieckiego auta?
Sylwetka modelu
Volkswagen Touran I to rodzinny minivan – jeden ze wzorców w swojej klasie. Dobrze sprawdzi się również jako komfortowy i przestronny samochód dla osób w średnim lub starszym wieku, które oczekują wygodnego wsiadania i pojemnego bagażnika. Na rynku aut używanych jest niewiele ponad 1300 egzemplarzy tego modelu, zaledwie 6% z nich to sztuki pochodzące z polskich salonów.
Volkwagen Touran zadebiutował na rynku w 2003 roku. Rok później do oferty dołączyła wersja z benzynowym silnikiem 1,4 TSI z turbosprężarką, kompresorem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. W 2006 roku Touran została poddana modernizacji. Zmiany widać między innymi po przednich reflektorach, atrapie chłodnicy i nowych tylnych lampach.
Rok po faceliftingu w salonach pojawiła się wersja Cross. Cechy, którymi się wyróżnia to specjalne osłony nadkoli, progów, błotników i zderzaków. Odmiana ta ma jeszcze większy prześwit, ale brakuje jej napędu na 4 koła. W roku 2010 niemieckiego minivana poddano następnej modernizacji, zmieniając po raz kolejny pas przedni, tylny, lusterka, a nawet wnętrze. Produkcję auta zakończono w 2015 roku, wtedy też w salonach pojawił się jego następca.
Najtańsze egzemplarze Volkswagena Tourana I kosztują od 5 tys. do około 13 tys. zł. To najstarsze sztuki po wypadkach. Powyżej tego przedziału uda się już kupić samochód pochodzący z polskiego salonu. Na Tourana I po pierwszym liftingu trzeba przygotować przynajmniej 24 tys. zł, egzemplarze po drugiej modernizacji w dobrym stanie to około 40 tys. zł. Najdroższe sztuki kosztują nawet do 70 tys. zł. Najtańsze auta mają przebiegi około 350 tys. km, jednak można trafić na egzemplarze z przebiegiem nawet 20-70 tys. km.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Design Volkswagen Tourana I trudno nazwać ciekawym, zwłaszcza w przypadku samochodów z pierwszych lat produkcji. Jednak wraz z kolejnymi faceliftingami auto zyskiwało na atrakcyjność i stawało się coraz bardziej nowoczesne. Nawet w przypadku najnowszych egzemplarzy nie ma co jednak liczyć na fajerwerki stylistyczne. Najbardziej charakterystyczne cechy sylwetki tego modelu to proste linie, duży chromowany grill oraz LED-y (w wersjach po pierwszej i drugiej modernizacji). Bagażnik w tym modelu ma 120, 695 lub 1989 l w zależności od liczby rozłożonych rzędów siedzeń, a są ich trzy. Ten ostatni należy do wyposażenia opcjonalnego.
Wnętrze
Do jakości materiałów użytych do wykończenia wnętrza można mieć zastrzeżenia, ale tylko w samochodach z pierwszych lat produkcji. W latach 2006-2010 znacznie je poprawiono, dużo lepiej wygląda też kwestia ich spasowania. Najnowsze auta reprezentują już niemal wzorowy poziom. Fotele są wygodne i mają dobre trzymanie boczne. Samochód ma średniej wielkości schowek pasażera, kilka praktycznych skrytek w podsufitce oraz dość duże kieszenie w drzwiach. Jak przystało na przykładnego minivana znajdziemy tu też rozkładane stoliki i wiele praktycznych rozwiązań, a aranżacja przestrzeni (z trzema oddzielnymi fotelami w drugim rzędzie) nie przysporzy problemów. Poziom ergonomii jest bardzo dobry, ale Renault Scenic II i III oferują nieco więcej, ponadto są ciekawiej zaprojektowane. W Touranie oferowano trzeci 2-miejscowy rząd siedzeń. Miejsca w dwóch przednich nie brakuje, w tym ostatnim jest już jednak bardzo ciasno, ale w tym segmencie to norma.
Wersje silnikowe
Na rynku dominują egzemplarze z silnikiem Diesla, jest ich ponad 1300. Aut z motorem benzynowym jest zaledwie 200 sztuk. W palecie jednostek napędowych dostępnych było ponad 20 wariantów. Zautomatyzowana przekładnia dwusprzęgłowa DSG była dostępna w motorach: 1,4 TSI, 1,6 TDI, 1,9 TDI oraz 2,0 TDI (zarówno w wersji z pompowtryskiwaczami jak i z wtryskiem Common Rail).
Silniki benzynowe
Najsłabszą jednostką benzynową w palecie Tourana jest silnik 1,6 l o mocy 102 KM. Auto z takim motorem rozpędza się do setki w około 13 s. Dynamika jest raczej słaba, szczególnie z kompletem pasażerów i bagaży na pokładzie, ale to trwała konstrukcja. Poza tym dobrze współpracuje z instalacją LPG.
Wśród motorów benzynowych dostępna jest 2-litrowa wersja o mocy 109 KM. Ma podobne osiągi, co wariant 1,6 l, ale zużywa większe ilości paliwa. Z przyczyn ekonomicznych jej zakup jest niezbyt opłacalny, ale jeśli nie znajdziemy zadbanej sztuki z motorem 1,6 l to jest to pewna alternatywa.
Dostępny jest też wolnossącysilnik 1,6 FSI (125 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Volkswagen Touran z tym motorem rozpędza się do setki w 12 s. Osiągi są tylko trochę lepsze niż w przypadku jednostek z pośrednim wtryskiem paliwa, ale tu na zaworach może osadzać się nagar (niedopalone cząsteczki paliwa i oleju). Wyższe są też koszty montażu instalacji LPG, która oprócz gazu musi korzystać również z benzyny.
Mocniejszą alternatywą jest wariant 2,0 FSI (150 KM). Zapewnia już znacznie lepsze osiągi. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po około 10 s. Tu również może występować problem z nagarem, a montaż instalacji LPG wiąże się z takimi samymi utrudnieniami jak w motorze 1,6 FSI.
Najmocniejszy silnik ma najmniejszą pojemność – to motor 1,4 TSI. Był dostępny w trzech wersjach mocy: 140, 150 i 170-konnej. Najsłabsza przyspiesza do setki w około 10 s, najmocniejsza w 8,5 s. Jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę i kompresor. Zapewnia bardzo dobrą dynamikę, zwłaszcza w topowej odmianie. Niestety w egzemplarzach wyprodukowanych do 2009 roku rozciąga się łańcuch rozrządu. Z kolei do 2010 roku szwankuje sprzęgiełko pompy wody. Spotykane są też przypadki wypalania się pierścieni tłokowych. Generalna zasada mówi, że najbardziej niezawodne warianty pochodzą z najpóźniejszego okresu produkcji Tourana.
Od 2010 roku dostępny był jeszcze motor 1,2 TSI (150 KM). Tu może dochodzić do uszkodzenia uszczelki pod głowicą i rozciągania się łańcucha rozrządu. Problemy wyeliminowano pod koniec 2012 roku. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie należy się obawiać tak niewielkiej pojemności w rodzinnym minivanie.
Silniki Diesla
W latach 2003-2010 dostępne były dwa silniki wysokoprężne z pompowtryskiwaczami. Podstawowy 1,9 TDI PD może mieć moc 90, 100 i 105 KM. Najsłabsza osiąga setkę w około 15 s, najmocniejsza w 13,2 s. Niestety w egzemplarzach ze 105-konnym motorem serii BXE pękają korbowody. Poza tym, żadna z odmian motoru 1,9 TDI nie zapewnia nawet akceptowanych osiągów.
Do 2010 roku oferowany był też silnik 2,0 TDI PD z pompowtryskiwaczami. Dostępne były trzy wersje: 105, 136 i 140-konna. Najmocniejsza rozpędza auto do setki w 10,6 s, a najsłabsza w około 13 s. W autach wyprodukowanych do 2008 roku w silniku tym pojawia się wiele usterek. Awaryjny jest napęd pompy oleju, pompowtryskiwacze, dwumasowe koło zamachowe, a w niektórych przypadkach też pęka głowica. Nie warto wybierać tego silnika.
Od 2010 roku dostępne są już niezawodne motory 1,6 TDI i 2,0 TDI. Ten pierwszy dostępny jest w wersji 90 i 105-konnej i osiąga setkę w 12,8-14,7 s. Drugi może mieć moc 140, 170 i 177 KM. Jego najmocniejsza odmiana rozpędza Volkswagena Tourana do 100 km/h w 8,8 s, a najsłabsza robi to w 9,9 s. To całkiem przyzwoite wyniki.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Zawieszenie w aucie zestrojono sztywno jak na minivana. To zupełnie inna szkoła niż w przypadku francuskich modeli tego segmentu. Z drugiej strony dzięki temu, że układ kierowniczy jest precyzyjny jazda Touranem daje dużo przyjemności podczas pokonywania zakrętów – w przypadku konieczności wykonania gwałtownego manewru kierowca czuje się pewnie i ma pełną kontrolę nad autem. W przedniej części zawieszenia zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną. W samochodzie dostępne było również adaptacyjne zawieszenie dostosowujące pracę amortyzatorów do ustawień kierowcy. Zarówno na przedniej jak i na tylnej osi mamy do czynienia z tarczami hamulcowymi.
Warianty wyposażenia
Volkswagen Touran I dostępny jest w następujących wersjach: Basis, Conceptline, Trendline, Highline, United, Cross, Goal, Freestyle oraz R-Line. Najciekawsze elementy wyposażenia w tym modelu to między innymi dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana DSG, reflektory ksenonowe, światła LED do jazdy dziennej (po pierwszym liftingu), klimatyzacja automatyczna czy tempomat. Nie mogło zabraknąć jeszcze szyberdachu, systemu inforozrywki z nowoczesnym interface’m, komputera pokładowego, czujników parkowania, podgrzewania siedzeńi nawigacji satelitarnej.
Najczęstsze usterki
Najpoważniejsze awarie dotyczą skrzyni zautomatyzowanej DSG, w której szwankuje mechatronika i dwumasowe koło zamachowe. W przekładniach manualnych wyrabiają się synchronizatory. Spotykane są również awarie wspomagania układu kierowniczego.
Zdarzają się też przypadki przeciekania uszczelek relingów, przez co do wnętrza dostaje się woda. Użytkownicy aut z pierwszych lat produkcji skarżą się jeszcze na problemy z komputerem pokładowym, parujące lampy, niedziałające światła stopu i elektrycznie otwierane szyby.
Według raportów niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na samochodach 10- i 11-letnich, Volkswagen Touran zajął odległą 64. lokatę na 86 pozycji. Najlepiej wśród kompaktowych minivanów wypadła Toyota Corolla Verso, która uplasowała się na bardzo wysokim 2. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskało Renault Scenic, które zajęło dopiero 76 lokatę.
Bezpieczeństwo
Volkswagen Touran I został przetestowany przez Euro NCAP w roku 2003. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało 4 na 5 gwiazdek w kategorii ochrony osób dorosłych, a za ochronę pieszych 3 na 4 gwiazdek. W tym samym roku jednak powtórzono testy i samochód w drugiej próbie uzyskał 5 na 5 gwiazdek za ochronę osób dorosłych, a drugi wynik pozostał bez zmian.
Konkurenci
Z Volkswagenem Touranem I konkuruje między innymi Renault Scenic II. To auto nastawione przede wszystkim na komfort. Ma ,,miękko’’ zestrojone zawieszenie, wygodne fotele i jest bardzo przestronne, dzięki czemu podróż w daleką trasę jest samą przyjemnością. Auto może pochwalić się jeszcze dużą dostępnością tanich zamienników i ciekawym designem. Niestety samochód oferowany jest z awaryjnymi silnikami Diesla – obracają się panewki, a większość motorów benzynowych wymaga od czasu do czasu ingerencji mechanika – psuje się koło zmiennych faz rozrządu. Ogólna niezawodność również nie jest najlepsza o czym świadczy odległe miejsce w rankingach. Z drugiej strony usunięcie większości usterek nie będzie ani szczególnie problematyczne, ani przesadnie drogie.
Segmentowym rywalem Tourana I jest jeszcze Opel Zafira B. Zapewnia przestronność, trzeci rząd siedzeń w standardzie, dużą dostępność tanich części zamiennych oraz jedne z najbardziej niezawodnych silników benzynowych i wysokoprężnych w klasie. Te pierwsze, zasilane szlachetniejszym paliwem dobrze tolerują współpracę z instalacją LPG. Narzekać można na zbyt sztywne nastawy zawieszenie, skrzypiące elementy we wnętrzu oraz nazbyt zachowawczą stylizację. Tu również tak samo jak w przypadku Scenica II naprawy nie będą drogie, podobnie jak części. Na rynku jest wiele dobrze zachowanych egzemplarzy z polskich salonów, więc nie trudno znaleźć zadbaną sztukę.
Podsumowanie
Volkswagen Touran I to reprezentant kompaktowych minivanów. Jest przestronny, ma niezawodne silnik wysokoprężne (dopiero te od 2010 roku), precyzyjny układ kierowniczy i nie traci tak szybko na wartości jak inni rynkowi rywale. Samochód może pochwalić się też dużą dostępnością części zamiennych, a na jego serwisowaniu zna się niemal każdy mechanik.
Oprócz wyżej wspomnianych zalet auto ma też swoje wady. Egzemplarze z początku produkcji cechują się niezbyt dobrą jakością wykończenia wnętrza oraz awaryjnymi silnikami wysokoprężnymi. Bardzo istotnym mankamentem jest brak zupełnie niezawodnego motoru benzynowego, z kilkoma drobnymi wyjątkami. Jak na minivana zawieszenie mogłoby być zestrojone bardziej komfortowo. Jakby tego było mało samochód wygląda bardzo zachowawczo i nie może pochwalić się poziomem niezawodność znanym ze starszych modeli Volkswagena.
Z silników Diesla polecamy tylko wersje wyprodukowane po ostatniej modernizacji (od 2010 roku), gdzie są dostępne motory 1,6 TDI i 2,0 TDI z wtryskiem Common Rail. Ten drugi silnik boryka się z drobnymi, łatwymi do usunięcia usterkami (wycieki paliwa z przewodów paliwowych). Podstawowy motor jest w pełni niezawodny.
W palecie silników benzynowych większość motorów to jednostki FSI i TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Prawie każda z nich boryka się z poważnymi awariami, a na dodatek montaż instalacji LPG jest znacznie mniej opłacalny niż w przypadku silników z wtryskiem pośrednim. Najrozsądniejszą propozycją jest 102-konne 1,6 l lub 109-konne 2,0 l. Z motorów TSI najbezpieczniejsze są te wyprodukowane po 2012 roku.
Ceny Volkswagena Tourana I generacji zaczynają się już od około 5 tys. zł. Niestety kupując auto, którego wartość nie przekracza 13 tys. zł, trzeba się liczyć z tym, że albo miało za sobą poważny wypadek, albo ma ogromny przebieg i wymaga sporych nakładów finansowych. Egzemplarze z polskich salonów wyceniono na co najmniej 13 tys. zł. Za te po pierwszej modernizacji trzeba wydać około 24 tys. zł, a po kolejnym liftingu warte są 40 tys. zł lub więcej. Radzimy wybierać głównie te zakupione w polskich salonach. To najpewniejsze sztuki z wiadomą historią serwisową.